Berta Sándor

Szociális szolgál­tatásokat kínálna vezetőinek az Uber

A közösségi utazásmegosztó egyelőre az Amerikai Egyesült Államokban vezetné be az új ellátást.

Dara Khosrowshahi, az Uber vezérigazgatója a CNBC-nek azt nyilatkozta, hogy az USA-ban egy olyan új szociális-egészségügyi rendszert akarnak elérhetővé tenni a velük szerződő sofőrök számára, amely függene a ledolgozott óraszámtól. Mindez azt jelentené, hogy aki keveset dolgozik, az gyakorlatilag semmit sem kapna.

A menedzser közölte, hogy készek létrehozni egy megfelelő ellátórendszert, amelynek részeként pénzt fizetnének be egy alapba, amelynél a fő viszonyítási elem a ledolgozott óraszám lenne. Ebből az alapból biztosítanák a munkavállalóiknak a betegbiztosítási összegek és a minimálbér kifizetését. Khosrowshahi hozzátette, hogy így elérhetővé válna a sofőrök számára egy olyan konstrukció, amelyen keresztül mindenki eldönthetné, hogy több órát dolgozik és ezáltal szükség esetén komolyabb betegellátást kaphat vagy kevesebbet dolgozik és egyáltalán nem kap semmit. Az üzletember ugyanakkor nem árulta el a szolgáltatás igénybevételéhez szükséges konkrét óraszámokat.

Az Uber első embere leszögezte, hogy a régi világnak, miszerint, ha valaki nem dolgozik egy héten 40 órát, akkor nincs teljes munkaidőben foglalkoztatva, míg, ha dolgozik annyit, akkor teljes munkaidősnek számít, vége van. Ez a rendszer egy műszakilag fejlett világban a minimálbér és a betegbiztosítás tekintetében egyszerűen ésszerűtlen. Ennél sokkal rugalmasabb megoldás az, hogy aki akar dolgozni, az kap ellátást vagy szolgáltatást, aki nem, az nem.

A bejelentés aligha véletlenül történt pont most, hiszen a múlt héten eldőlt, hogy Kaliforniában munkajogi per indul az Uber és a Lyft ellen az általuk alkalmazott gyakorlat miatt. Az ügyészség fő kifogása az, hogy a cégek a sofőröket nem alkalmazottakként, hanem független vállalkozókként kezelik. Xavier Becerra kaliforniai államügyész szerint a két vállalat nem teljesíti az olyan munkaadói kötelezettségeit, mint a minimálbér fizetése, valamint a fizetett túlórák és a betegszabadság alkalmazása.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • kvp #2
    Egyszeru, ha valaki tud 40 orat dolgozni, akkor tudja fizetni a betegbiztositasat, akkor is ha (mivel egeszseges) nem veszi igenybe. Ha megbetegszik, akkor nem tud dolgozni, ezert nem kap ellatast.

    Az Uber fele megoldas azert ennel egy fokkal fejlettebb lenne, gyakorlatilag a regi onsegelyezo korok modjara mukodne, tehat mindenki a befizetesei szerinti ellatasi kategoriaba kerulne es onnan kapna megadott ideju es merteku ellatast. Igy mukodott regen sok amerikai ceg sajat vallalati beteg es nyugdij biztositoja is, de manapsag nem tul nepszeruek, mert a cegvezetes mindig ellopta beloluk a penzt.

    Az Uber is csak azert probalkozik, hatha megussza a kaliforniai betiltast. Ugyanis ha fel kell venniuk fel vagy teljes allasba az embereket, akkor nem eri meg mukodtetni a gazdasagi modelljuket, ami az adozas elkerulesere es a jarulekok atharitasara epul. A teljes profitjuk ezen a ket tetelen realizalodik, ezek nelkul csak sima taxitarsasagkent mukodnenek, ami viszont nem termel eleg hasznot.

    ps: A nemet kurzarbeit rendszer most jol jonne nekik, ahol az allam kipotolna a minimalber szintjere az alulfizetett reszmunkaidosok jovedelmet. (az allam fizetne kb. 4/5-et a bereknek)
  • camper #1
    Ez milyen elegáns világnézet, aki a legnagyobb bajban van annak kell a legtöbbet dolgoznia, ha ellátásra vágyik.