Berta Sándor

Jobban érzékelhetők lesznek az objektumok a virtuális valóságban

Egy új megoldással valósághűbb élményhez juthatnak a felhasználók.

A Carnegie Mellon Egyetem tudósai módot találtak arra, hogy a virtuális valóság rendszerek esetében jelentős mértékben fokozzák a felhasználói élményeket. Az új fejlesztés nem csupán valósághűbbé varázsolja a vizuális tapasztalatokat, hanem visszacsatolási érzést is ad a virtuális környezetekben. A kutatók ezt több kötél felhasználásával érték el, amelyeket a tesztszemélyek ujjaira és kezeire kötöttek, hogy így szimulálják például a falak és más objektumok megérintését.

Chris Harrison, a Carnegie Mellon Egyetem Ember-Számítógép Interakció Intézetének munkatársa közölte, hogy az olyan elemek, mint a falak, a bútordarabok és a virtuális karakterek kulcsfontosságú tényezők a még élethűbb virtuális világok létrehozásához. A jelenlegi virtuális valóság rendszerek azonban nem igazán képesek erre. A saját fejlesztésű rendszerükkel mindez megváltozhat, segítségével ugyanis a felhasználói élmények teljesen új valóságszintje valósulhat meg. Ezt egy olyan eszköz teszi lehetővé, amelyet bárki szinte hátizsákként hordozhat. A kötelek ebbe a hátizsákba vannak integrálva és különböző pontokon keresztül vannak a felhasználó ujjaihoz és kezeihez kötve. Amennyiben az illető egy virtuális falhoz közelít, akkor a kötelek feszessé válnak, hogy szimulálják az érintést.


Cathy Fang, a projekt munkatársa szerint hasonló módon lehet azt érzékelni, hogy milyen lehet egy virtuális szobor vagy bútordarab kontúrjainak a megérintése, illetve kezet fogni egy virtuális karakterrel. Fang hangsúlyozta, hogy a hasonló megoldásokat általában motorral szerelik fel, amelyek viszont nagyon sok energiát fogyasztanak. Ráadásul emiatt azok a rendszerek egyszerűen túl nehezek és túl drágák is. A különösen könnyű anyagok alkalmazása miatt az egyetem által kifejlesztett készülék súlya mindössze 0,28 kilogramm. A nagyobb mennyiségben gyártott változat ára kevesebb, mint 50 dollárba kerülhet majd.

Fang végül kiemelte, hogy a rendszerük különösen alkalmas lehet a virtuális valóság játékokhoz vagy az olyan élményekhez, amelyeknél a fizikai objektumokkal való interakció fontos szerepet játszik. De ugyanígy hasznos lehet a virtuális múzeumokban tett látogatások vagy a virtuális bútorboltokban való vásárlások alkalmával is.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • kvp #7
    Meg lehetne oldani hagyomanyos full force feedback-es master-slave ruhaval is. Ez egy olyan motoros exoskeleton, ami normal esetben a robotra hato erohatasokat tovabbitja visszafele es a felhasznalo a vazra gyakorolt erohatasat viszi at a robot fele. Ezt jellemzoen nyomatekszabalyzott szervo motorokkal oldjak meg, a robot fele tobbnyire felerositve a jelet, mig a felhasznalo fele legyengitve. Igy allithato merteku a visszacsatolas, azaz pl. egy 100 kilos targyat lehet 10 vagy akar csak 1 kilosnak is erezni.

    Ertelemszeruen ha valami fix targyat erint meg a robot, akkor a vaz is megakadalyozza az operatort a targyon valo atnyulasban, de van egy nyomatek limit, ami felett a vazban levo szervo motorok oldanak, igy ha pl. egy baleset miatt hirtelen hatracsavarodik a robot karja, akkor a felhasznalo a beallitott maximalis (gyengitett) nyomateknak kell csak ellenalljon, majd ezt atlepve a rendszer bontja az adott motorok taplalasat es ezzel a szinkront. Igy a falon is at lehet 'nyulni', csak erosebben kell nyomni a kezunket, mint a beallitott maximalis visszacsatolasi nyomatek.

    A fenti rendszer hasznalhato virtualis kornyezetben is. Jellemzoen a derekuknak rogzitett operatorokkal, hogy a labakon is hasznalhato legyen a visszacsatolas. (az ipari rendszerek joresze csak a robotkarokat latja el ilyen visszacsatolassal a szerszamhasznalat megkonnyitesere es a hordozo platform hagyomanyos vezerlesu)
  • gombabácsi #6
    erőltetett szenvedés, ez a két szó jut eszembe erről a fejlesztésről
  • Palinko #5
    Szerintem azért erre figyeltek és max olyan erős motrot tettek bele ami nem okozhat sérülést.
  • repvez #4
    ezért irtam, hogy az ujjak mozgatásához. a kar visszatatásához, meg elég akkor csak 1 kábel a vállra. sokkal egyszerübb ,föleg ha mindkét oldalon is akarja használni valaki.
  • Neocortex #3
    mert így az egész karodat blokkolni tudja, az alkaros cuccal viszont bele tudnád tolni a kezed a falba hiába húzza hátra az ujjaid.

    Jópofa techdemó, semmi se lesz belőle
  • repvez #2
    Csak azt nem értem, hogy az ujak mozgatásához, miért kell a válra szerelt cucc, mikor azokat lehetne az alkalra is szerelni , sokkal kisebb gondot okozna a szabad mozgásban.

    Meg majd kiváncsi leszek hány ember ujját töri ki egy rosszul megoldott programozás ahol a kezed átlóg a falon, de a rendszer meg visszarántja.

    Nem hinném, hogy ez lenne a megfelelö megoldás erre mikor a VR szemüvegek már vezeték nélkül szabadon tudják használni akkor senki nem fog bedrotozni magát.
  • TokraFan #1
    Ojjektum