Berta Sándor
Szoftverproblémák miatt állnak az új német IC-vonatok
Komoly gondokkal küzdenek a megrendelt szerelvények.
A Német Vasút (DB) megtagadta 25 új InterCity átvételét a gyártó Bombardiertől. A vonatokat ugyanis szoftverproblémák jellemzik, néhánynál például előfordult, hogy a menetirány váltásakor egyszerűen összeomlott a fedélzeti operációs rendszer. A Süddeutsche Zeitung értesülései alapján a sorozatosan felmerülő hibák miatt veszélybe kerülhet a két fél közötti 400 millió eurós megrendelés és a vasúttársaság kártérítési igény benyújtását fontolgatja.
A jelenség a tavaly év elején üzembe állított 42 darab emeletes InterCity-szerelvény közül az elsőként leszállított 17-et érinti. Az operációs rendszer összeomlását általában csak úgy lehet elkerülni, ha mind a két vezérlőkocsiban tartózkodik mozdonyvezető - de gyakori, hogy még ez sem segít. A mozdonyvezetőknek egy órával indulás előtt már a gépen kell lenniük azért, hogy elindítsák a szoftvert. A kialakult helyzetet súlyosbítja, hogy a gyártó késve telepítette fel az Európai Vonatbefolyásoló Rendszert (ETCS) is.
A DB követeli a Bombardiertől a hibák azonnali kijavítását, egyúttal leállította a sorozatba tartozó további 25 vonat átvételét. Az érintett InterCity-szerelvények elsősorban Németország déli részén közlekednek, például Karlsruhe, Stuttgart és Nürnberg, illetve Singen és Stuttgart között. Az ügy azért is jön rosszkor a Német Vasútnak, mert éppen az InterCity-flottája átlagéletkorát próbálja csökkenteni, amely jelenleg több mint 20 év. Az újonnan megrendelt járművek segítségével sikerült volna az átlagéletkort 15 évre csökkenteni.
A Német Vasút (DB) megtagadta 25 új InterCity átvételét a gyártó Bombardiertől. A vonatokat ugyanis szoftverproblémák jellemzik, néhánynál például előfordult, hogy a menetirány váltásakor egyszerűen összeomlott a fedélzeti operációs rendszer. A Süddeutsche Zeitung értesülései alapján a sorozatosan felmerülő hibák miatt veszélybe kerülhet a két fél közötti 400 millió eurós megrendelés és a vasúttársaság kártérítési igény benyújtását fontolgatja.
A jelenség a tavaly év elején üzembe állított 42 darab emeletes InterCity-szerelvény közül az elsőként leszállított 17-et érinti. Az operációs rendszer összeomlását általában csak úgy lehet elkerülni, ha mind a két vezérlőkocsiban tartózkodik mozdonyvezető - de gyakori, hogy még ez sem segít. A mozdonyvezetőknek egy órával indulás előtt már a gépen kell lenniük azért, hogy elindítsák a szoftvert. A kialakult helyzetet súlyosbítja, hogy a gyártó késve telepítette fel az Európai Vonatbefolyásoló Rendszert (ETCS) is.
A DB követeli a Bombardiertől a hibák azonnali kijavítását, egyúttal leállította a sorozatba tartozó további 25 vonat átvételét. Az érintett InterCity-szerelvények elsősorban Németország déli részén közlekednek, például Karlsruhe, Stuttgart és Nürnberg, illetve Singen és Stuttgart között. Az ügy azért is jön rosszkor a Német Vasútnak, mert éppen az InterCity-flottája átlagéletkorát próbálja csökkenteni, amely jelenleg több mint 20 év. Az újonnan megrendelt járművek segítségével sikerült volna az átlagéletkort 15 évre csökkenteni.