Berta Sándor
A kiterjesztett valóság lesz a következő nagy dolog
A technológiát támogató szemüvegek eddig elsősorban a munkahelyeken terjedtek el, a felhasználók számára hiányoznak az észszerű alkalmazások.
A kiterjesztett valóság szemüvegek évek óta az áttörés küszöbén állnak, elég csak a Microsoft által piacra dobott HoloLens 2-re gondolni, de hasonló készüléket fejleszt a Samsung és az Apple is, hogy csak néhány gyártót említsünk. A fizikai és a digitális világ ötvözése rendkívül érdekes a gyártók számára, s joggal gondolják, hogy a területben rejlő lehetőségek a cégeket és a felhasználókat is lenyűgözik majd.
Az áttörésig lévő időszak egyáltalán nem könnyű, egyes vállalatok vagy már eltűntek vagy a túlélésért küzdenek - az utóbbira jó példa a Magic Leap nevű amerikai startup, de egyáltalán nem könnyű az olyan óriások helyzete sem, mint a Google. A nehézségek ellenére a piaci szereplők és az ügyfeleik bizakodók, hiszen a karantén külön kedvez a távoli kommunikációt lehetővé tévő eszközöknek. A Capgemini tanácsadócég felmérése szerint a kiterjesztett valóság megoldásokat alkalmazó társaságok 82 százaléka azt kapta a a termékektől, amire számított, sőt, gyakran annál sokkal többet. Éppen ezért az elemzők szerint a technológia 3-5 éven belül szabvánnyá válhat. Ennek oka elsősorban az, hogy növeli a produktivitást és a biztonságot, ezzel párhuzamosan pénzt takarít meg, mert megtakaríthatók az utazási költségek, hiszen a jól képzett szakemberek a távolból is közvetlen utasításokat, tanácsokat adhatnak a dolgozóknak, éppúgy, mint ha mellettük lennének.
Michael Zawrel, a Microsoft vegyes (kevert) valóságért és a HoloLensért felelős vezetője elképzelhetőnek tartja, hogy a jövőben a felhasználók számára is lesznek észszerű holografikus alkalmazások. Úgy véli, hogy átlagosan 10 évente jön egy új számítástechnikai hullám. Az utolsó ilyen hullám keretében a PC helyett az okostelefon vált a meghatározó eszközzé, s a következő hullám minden bizonnyal a vegyes valóság lesz. Már csak azért is igaz ez, mert az egyszerű emberek is hasznosíthatják a kiterjesztett valóság szemüvegek előnyeit, hiszen bárki megtanulhat majd beépíteni egy konnektort vagy háztartási gépet szerelni. Ráadásul ezek a megoldások a hobbik és a szabadidő során is hasznosak lehetnek, s gyorsan elsajátíthatóvá teszik az új képességeket, legyen szó akár a növénygondozás vagy egy sport megtanulásáról.
Tim Cook, az Apple vezetője szintén hasonlóképp vélekedett amikor nemrég felkereste a War Ducks nevű kiterjesztett valóság játékokat fejlesztő stúdiót. Arra a kérdésre, hogy szerinte melyik technológia lesz a következő 5-10 évben a legfontosabb, azt válaszolta, hogy lenyűgözi a kiterjesztett valóság és hiszi, hogy az lesz a következő nagy dolog és teljesen meg fogja változtatni az emberek életét. Ugyanakkor Cook nem csupán arra számít, hogy a technológia megjelenik az iPhone és az iPad készülékeken, hanem hogy a kiterjesztett valóság számos dologban segíthet majd, legyen szó cikkek átnézéséről és összehasonlításáról vagy éppen egy olajcseréről. De a technológia elsősorban akkor lehet hasznos, ha a használatához nem lesz szükség kiegészítő eszközre, hanem az információk közvetlenül a szem előtt fognak megjelenni.
A menedzser nem hiszi, hogy a kiterjesztett valóság elszigeteli majd egymástól az embereket és nem fogja kiváltani az egyes személyek közötti kommunikációt, hanem ellenkezőleg, lehetővé fogja tenni a beszélgetések kibővítését. Az Apple vezetője további izgalmas fejlesztésnek nevezte az egészségügyben használható technológiákat. Kiemelte, hogy a megelőzés kérdésében számos olyan területet lehet találni, ahol találkozik a technológia és az egészség. Cook szerint a legtöbb pénz az egészségügyi ellátásban olyan esetekbe kerül, amelyeket nem ismertek fel elég korán. Ez egy ideig még így lesz, de azok a dolgok, amelyeken most dolgoznak és amelyekről most nem akart beszélni, rengeteg reményt adnak.
A kiterjesztett valóság szemüvegek évek óta az áttörés küszöbén állnak, elég csak a Microsoft által piacra dobott HoloLens 2-re gondolni, de hasonló készüléket fejleszt a Samsung és az Apple is, hogy csak néhány gyártót említsünk. A fizikai és a digitális világ ötvözése rendkívül érdekes a gyártók számára, s joggal gondolják, hogy a területben rejlő lehetőségek a cégeket és a felhasználókat is lenyűgözik majd.
Az áttörésig lévő időszak egyáltalán nem könnyű, egyes vállalatok vagy már eltűntek vagy a túlélésért küzdenek - az utóbbira jó példa a Magic Leap nevű amerikai startup, de egyáltalán nem könnyű az olyan óriások helyzete sem, mint a Google. A nehézségek ellenére a piaci szereplők és az ügyfeleik bizakodók, hiszen a karantén külön kedvez a távoli kommunikációt lehetővé tévő eszközöknek. A Capgemini tanácsadócég felmérése szerint a kiterjesztett valóság megoldásokat alkalmazó társaságok 82 százaléka azt kapta a a termékektől, amire számított, sőt, gyakran annál sokkal többet. Éppen ezért az elemzők szerint a technológia 3-5 éven belül szabvánnyá válhat. Ennek oka elsősorban az, hogy növeli a produktivitást és a biztonságot, ezzel párhuzamosan pénzt takarít meg, mert megtakaríthatók az utazási költségek, hiszen a jól képzett szakemberek a távolból is közvetlen utasításokat, tanácsokat adhatnak a dolgozóknak, éppúgy, mint ha mellettük lennének.
Michael Zawrel, a Microsoft vegyes (kevert) valóságért és a HoloLensért felelős vezetője elképzelhetőnek tartja, hogy a jövőben a felhasználók számára is lesznek észszerű holografikus alkalmazások. Úgy véli, hogy átlagosan 10 évente jön egy új számítástechnikai hullám. Az utolsó ilyen hullám keretében a PC helyett az okostelefon vált a meghatározó eszközzé, s a következő hullám minden bizonnyal a vegyes valóság lesz. Már csak azért is igaz ez, mert az egyszerű emberek is hasznosíthatják a kiterjesztett valóság szemüvegek előnyeit, hiszen bárki megtanulhat majd beépíteni egy konnektort vagy háztartási gépet szerelni. Ráadásul ezek a megoldások a hobbik és a szabadidő során is hasznosak lehetnek, s gyorsan elsajátíthatóvá teszik az új képességeket, legyen szó akár a növénygondozás vagy egy sport megtanulásáról.
Tim Cook, az Apple vezetője szintén hasonlóképp vélekedett amikor nemrég felkereste a War Ducks nevű kiterjesztett valóság játékokat fejlesztő stúdiót. Arra a kérdésre, hogy szerinte melyik technológia lesz a következő 5-10 évben a legfontosabb, azt válaszolta, hogy lenyűgözi a kiterjesztett valóság és hiszi, hogy az lesz a következő nagy dolog és teljesen meg fogja változtatni az emberek életét. Ugyanakkor Cook nem csupán arra számít, hogy a technológia megjelenik az iPhone és az iPad készülékeken, hanem hogy a kiterjesztett valóság számos dologban segíthet majd, legyen szó cikkek átnézéséről és összehasonlításáról vagy éppen egy olajcseréről. De a technológia elsősorban akkor lehet hasznos, ha a használatához nem lesz szükség kiegészítő eszközre, hanem az információk közvetlenül a szem előtt fognak megjelenni.
Az Apple készüléke 3D-szkennelési funkcióval fog rendelkezni, várhatóan 2022-ben jelenhet meg a piacon és képes lesz a jelenlegi megoldásoknál pontosabban felismerni az embereket, a különböző felületeket és az objektumok méreteit. A nagy felbontású kamerák és kijelzők lehetővé teszik majd a szövegek elolvasását, valamint más emberek felismerését akkor is, ha a virtuális objektumok előtt vagy mögött fognak állni. |