Gyurkity Péter

Az e-rollerekkel a balesetek is terjednek

Egy tanulmány szerint feltűnően nagy a komoly balesetek aránya, a szabályozás szigorodása várható.

A nagyvárosok lakói az elmúlt 2-3 évben szokhattak hozzá ahhoz a látványhoz, amelyet a gyors ütemben szaporodó, illetve részben az utcán hagyott e-kerékpárok és e-rollerek tömege jelent. A különböző szolgáltatások népszerűségének növekedésével, az ilyen és ehhez hasonló eszközök elterjedésével azonban a komolyabb balesetek száma is megugrott, a jelek szerint ugyanis nem vagyunk kellően körültekintőek, amikor ezen új kütyüket használjuk.

Az Injury Prevention magazinban jelent meg december végén egy új tanulmány amelynek készítői éppen erre hívják fel a figyelmet, a 2000 és 2017 között jelentett sérülések összevetése, az adatok kielemzése után. Ők arra a következtetésre jutottak, hogy az e-kerékpárokat, valamint a még újabb e-rollereket használók komoly kockázatnak teszik ki magukat, ez azonban elsősorban annak eredménye, hogy jóval kevesebb figyelmet fordítunk a biztonságos közlekedésre, amikor ezen eszközöket használjuk, ami különösen a megszokottnál nagyobb végsebességet kínáló példányoknál jelentkezik. Amíg ugyanis a hagyományos kerékpárok esetében nagyjából tisztában vagyunk a veszélyekkel (és fejben is tartjuk azokat), az új e-kütyükön való közlekedés során sokkal figyelmetlenebbek vagyunk.

Az abszolút számokon ez persze még nem látszik, hiszen míg a megvizsgált időszak alatt 130 ezer sérülést kötöttek valamilyen e-rollerhez, további 3 ezret pedig e-kerékpárhoz, a hagyományos biciklik esetében ez 9 millió felett volt. Szem előtt kell tartanunk azonban, hogy az Egyesült Államokban gyakorlatilag minden második háztartás rendelkezik kerékpárral, az elektromos eszközök pedig még mindig újnak számítanak, így ezek jóval kevésbé elterjedtek. Komoly figyelmeztető jel tehát, hogy az e-kerékpárok kategóriájában nagyon gyakoriak a járókelőkkel való ütközések, az e-rollereket használók pedig jóval gyakrabban szenvednek komoly sérülést (agyrázkódás, csonttörés, stb.)

A negatív trend mérséklése érdekében nagyobb figyelmet kell szentelnünk a városban való közlekedésre, itt pedig számíthatunk arra, hogy maguk a városok további szabályokkal igyekeznek majd korlátozni az eddig élvezett szabadságot, ugyanezen célból. Ezzel egy időben a kütyüket gyártó cégek azon dolgoznak majd, hogy minél ritkábban forduljanak elő meghibásodások, illetve gyulladásos esetek, ami különösen az akkumulátorok kapcsán fordul elő.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • duke #12
    Korlatozni kene a sebeseget. Vagy, es bizonyos sebeseg folott kezdjen el szirenazni, villogni, (mint a tolato teherauto) hogy a gyalogosok lassak, haljak, es hogy vezetot figyelmeztesse hogy tul gyorsan megy.
  • T_I #11
    e-baleset
  • NEXUS6 #10
    Az a gáz, hogy mindig amikor bejön egy új eszköz, akkor a fanok eljátszák ezt a hőbörgést. Úgy érzik, hogy elveszítik azt a "szabadságot", ami a szabályozatlan időszakra jellemző. Drónos kollégák is saját magukat xopatják, amikor a tecsós 6000 forintos modelleket igyekeznek összemosni a légiközlekedésbe becsatlakozó, mondjuk stratégiai felderítésre alkalmas hatalmas jószágokkal. Aztán amikor a hatóság öntudatra ébred csodálkoznak, hogy mindent befékeznek. Ahelyett, hogy a meglevő kategórák, jogi keretek szerint, azokat kihasználva próbálnának játszani.
  • molnibalage83 #9
    A leírásából az vezetődik le, hogy a sima kerékpár sem lehet rendszám és 18 év alatt...
    Az meg nem gépjármű...
  • Akva #8
    Majdnem! 18 (16) év alattiak egyáltalán ne használjanak gépjárművet. Régebben is így volt.
  • molnibalage83 #7
    Ez több szempontól is hülye ötlet. Ezzel lényegében a 18 év alattiakat kitiltod az utakról.
  • kvp #6
    Elvileg minden jarmure van betartando sebesseghatar. Gyalogosok kozott csak a gyalogosok sebessegevel lehet menni. Tehat hiaba tudja a motoros roller az 50-60 km/h-at, max. 5-tel szabad menni vele a jardan. A bajok nagyresze abbol adodik, hogy az emberek gyorsabban mennek. Erre kituno megoldas lenne, ha minden jarmure, meg a rollerre is kellene rendszam es forgalmi. Kiveve ha gyerekjateknak van besorolva, de akkor a fenti 5 km/h mindenhol ervenyes ra. Onnantol viszonylag egyszeru lenne leszedni mindenkit a jarmuverol ha gyorsabban megy. Akar a kozteruleti kamerak is tudnak ellenorizni a forgalmat es kuldeni az uzembentartonak a birsagot. Tovabba minden ilyen jarmure kotelezo lehetne a biciklis vedofelszereles, 25 km/h folott kozlekedni kepes jarmuvekre pedig motoros felszereles lenne a kotelezo. Termeszetesen mivel a jarmuveknek van forgalmijuk es rendszamuk, ezert kellene ra a motoros vagy egy uj biciklis/rolleres jogositvany. Ezek hianyaban csak jardan csak max. 5 km/h-aval es csak gyerekjateknak besorolt jarmuvel (pl. labbal rugdosos kismotor, gyerekroller) kozlekedhetne barki. Pillanatok alatt megszunne a legtobb baleset es a szabalytalankodasok is lecsokkennenek. Aki pedig szeretne hasznalni ezeket, az letenne a jogsit, tovabba kivaltana a rendszamot es a forgalmit a jarmuvere. Igen, meg egy gordeszkara is, ha nem csak a zart gordeszkapalyan akarja hasznalni vagy lassu neki az 5 km/h-as setatempo...
  • wraithLord #5
    "Ami nem csak rásegít, és/vagy erősebb ennél, illetve nincs lekorlátozva 25 km/h-ra, az segédmotoros kerékpárnak számít."

    Ebből egyébként azt akartam kihozni, hogy s-pedelec-kel és e-bike-kal elvileg csak közúton lehetne menni, mert segédmotoros kerékpárnak számítanak. Tehát járdán se és bicikliúton se szabadna menni vele. (Igaz, biciklivel/pedelec-kel sem szabad járdán menni, ha jól tudom, kivéve, ha nincs bicikliút, és a közút alkalmatlan kerékpározásra, de akkor is csak a gyalogosok sebességével.) Tehát a problémákat valószínűleg/szerintem az okozza, hogy nem lehet megkülönböztetni egy pedelec-et az s-pedelectől, ebike-tól (sőt, egyre inkább egy biciklitől is nehezen), és akik használják, azokat jellemzően nem érdekli, hogy milyen szabályok vonatkoznak rá.
    Az e-rollereknél is hasonló a probléma ezek szerint (ha tényleg van rá már szabályozás).
  • wraithLord #4
    Igen, a szabályoknak megfelelő pedelec (tehát, ami még biciklinek számít) 250W-os, max. 25 km/h-ig segíthet rá a tekerésre, és csak rásegíthet a tekerésre, tehát tekerés nélkül nem lehet vele közlekedni.

    Ami nem csak rásegít, és/vagy erősebb ennél, illetve nincs lekorlátozva 25 km/h-ra, az segédmotoros kerékpárnak számít.

    #2 @Merwenus: Jó tudni, mert pont pár hete (december elején) olvastam egy cikket a Totalcaron, hogy problémás az elektromos rollert besorolni a KRESZ jelenlegi kategóriáiba.
    Persze az üléssel ellátott monster e-rollereket/scootereket nem az, egyértelműen segédmotoros kerékpár.
  • molnibalage83 #3
    Felesleges ekkora erő. Annyira le kell korlátozni az ebike teljesítményét, hogy a paraszt ne száguldozzon vele tekerés nélkül. Mert 500-1000W-tal mehet. Ha max. 200W a rásegítés, akkor kényelmes tekeréssel és ülő pozícióban sem megy 30-35 km/h fölé a bringa. Ennél több nem is kell. De dombra és hegyre ezzel is fel lehet már tekerni erőlködés nélkül.

    E rollerból is láttam olyat Nagykörúton, ami úgy 40-50-es tempóval ment. Teljes életveszély a szutyok kis kerekeivel.