Berta Sándor

A VR jövőjét kutatja a Microsoft

Egy új zürichi együttműködés keretében a kevert (vegyes) valóság technológiákat és a mesterséges intelligenciát kutatja a redmondi konszern.

A Microsoft új kutatási és fejlesztési laboratóriumát az ETH Zürich nevű felsőoktatási intézménnyel együttműködve hozták létre. Az új egység vezetője Marc Pollefeys, az ETH Zürich professzora lett.

"A kevert (vegyes) valóság környezeteknek az a különlegességük, hogy azokban egy felhasználó mind a valódi világgal, mind a virtuális objektumokkal kapcsolatba tud lépni. Amennyiben például egy szerviztechnikusnak egy gépet kell karbantartania, akkor a kevert valóság "élőben" megmutathatja a berendezéssel kapcsolatos legfontosabb műszaki és karbantartási tudnivalókat. A napjainkban elérhető kevert valóság szemüvegek a kamerák segítségével precízen érzékelik a viselő pontos pozícióját és a kézmozdulatait. Ilyen módon lehetőség nyílik a kezekkel a virtuális objektumok megérintésére, megfogására, mozgatására és így például egy robot távvezérlésére. Egy másik alkalmazási lehetőség az épületeken belüli navigáció. Egy karbantartó a kevert valóság szemüveg segítségével egy rossz tűzjelzőhöz vezethető és biztos lehet abban, hogy a hibás eszközt javította meg" - ecsetelte Marc Pollefeys.


A Microsoft új laboratóriumának vezetője kifejtette, hogy a kevert valóság és a mesterséges intelligencia kiválóan ötvöződik akkor, amikor valakit egy bizonyos feladatra kell lépésenként rávezetni, de a mai kevert valóság szemüvegekbe beépített számítógépek még nem ismerik fel igazán jól, hogy a viselő pontosan melyik lépésnél tart. A mesterséges intelligencia módszerek segíthetnek ennek felismerésében. Ennek köszönhetően a készülékek a munka elvégzését segítő asszisztensekké válhatnak.

A professzor hozzátette, hogy a két fél azért működik együtt, mert a kooperáció mindkettőnek vonzó. A Microsoft és az ETH Zürich már 11 éve dolgoznak együtt a különböző projektekben. Az új laboratóriumban ez a kooperáció válik intenzívebbé. A főiskola hallgatói valódi ipari problémák megoldásán dolgozhatnak, hozzáférhetnek a legkorszerűbb hardverekhez, ami nagyon vonzó a számukra. A Microsoft pedig profitál az ETH-n zajló kutatásokból. Az intézménynek egyébként hasonló együttműködése van a Disney társasággal is, az a kapcsolat inspirálja őket.

"A szellemi tulajdon, ha csak az egyes projekteken belül másként nem rendelkeznek arról, az ETH-nál marad, de a Microsoftnak joga van a fejlesztést ingyen használni. Az intézmény ugyanakkor a licencet átadhatja harmadik félnek is. Amennyiben az amerikai óriáscég exkluzív módon akarja használni a technológiát, akkor megállapodhat egy külön fizetős licencről az ETH képviselőivel" - szögezte le végül Marc Pollefeys. A laboratóriumban jelenleg a Microsoft tizenkét munkatársa, valamint az ETH Zürich négy és az EPFL egy hallgatója dolgozik. A létesítmény a különböző projektekben más egyetemekkel is együtt dolgozik, de a fő partnere az ETH Zürich.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • KoLaMan #1
    Amiről a cikk szól az az AR, és nem a VR.
    Az Ms mindig is az AR-t, a kiterjesztett valóságot lovagolta meg, abban lát nagyobb potenciált.