Berta Sándor

Gyűlnek a bizonyítékok a Facebook ellen

A következő hónapokban sokasodhatnak a közösségi portál gondjai, ahogy egyre több szereplő áll elő a vele történt jogsértésekkel.

A The Wall Street Journal értesülései alapján a Snap Inc. elkészítette a Voldemort projekt nevű dossziét, amelyben az Instagram vitatott és versenyellenes üzleti praktikáit gyűjtötte össze. A cég a dokumentumokat az Amerikai Egyesült Államok Szövetségi Kereskedelmi Bizottságának (FTC) akarja átadni.

A Snap Inc. hosszabb ideje elkeseredett harcban áll a Facebook leányvállalatával, az Instagrammal. Utóbbi társalapítója, Kevin Systrom márciusban ismerte el, hogy az Instagram történetek funkciója valójában egy Snapchat-funkció másolata. A menedzser azzal indokolta a lépést, hogy az Instagram-profilok hosszú ideig hemzsegtek a Snapchat-linkektől és a felhasználók össze akarták kötni egymással a két terméket, ezért megadták nekik azt, amire vágytak.

A Voldemort projekt ugyanakkor nem csupán ezeket az időközben ismertté vált információkat tartalmazza, hanem olyan extrémebb stratégiákat is, amelyeket a Facebook a konkurenciaharc során bevetett. A dosszié szerint az Instagram nyomás alá helyezte az influenszereket, hogy nem tölthetnek fel a profiljaikra Snapchat-tartalmakat. A szabálysértőket azzal fenyegették meg, hogy elveszíthetik a Verified, azaz ellenőrzött státuszukat.

Egy további felvetés azt taglalta, hogy az Instagram a keresési funkciójában blokkolta azon tartalmakhoz a hozzáférést, amelyek Snapchat-szűrőt vagy -videót tartalmaztak, illetve amelyek a #snapchat hashtaget alkalmazták. Ezenkívül a szolgáltatás nem engedélyezte a Snapchat-profilokra mutató hivatkozások elhelyezését. A Snap Inc. kiemeli, hogy e stratégiáknak és módszereknek a Facebook összes olyan vetélytársa ki van téve, amelyeket a társaság nem tud felvásárolni. A cég közölte, hogy az FTC jelenleg is gyűjti több tucatnyi IT-menedzser és alkalmazásfejlesztő tanúvallomásait, s ezek az információk egy versenyhatósági eljárás elindításához vezethetnek.

Júniusban az FTC egyébként már engedélyt kapott arra, hogy kivizsgálja a közösségi platform esetleges piaci versenyjoggal ellentétes döntéseit.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • wraithLord #14
    Ja, most látom, hogy oldalt írtam, akkor jogos.
  • wraithLord #13
    Ez igaz, viszont a Facebook saját mobilappokkal vagy más mobilappokba építve is követ, és ezt más cégek is teszik. Nem csak browseres módszerek léteznek.
  • Gabbbbbbbbbbbb #12
    "Gyakorlatilag minden oldal követ valamilyen formában, szóval ezzel annyira nincs egyedül a FB, maximum a FB viszi ezt művészi szintre. :D"
    Azért sütik alapján reklám ID-t követni más téma, azért a legtöbb oldal csak pár kilobyte adatot tárol egy felhasználóról és azt tényleg majdnem anonim módon teszi. Facebook-nak megvan a felhő infrastruktúrája, hogy gigabyte-okat tároljon emberekről, olyanokról is, akiknek nincs Facebook fiókja..
  • wraithLord #11
    Gyakorlatilag minden oldal követ valamilyen formában, szóval ezzel annyira nincs egyedül a FB, maximum a FB viszi ezt művészi szintre. :D


    @t_robert #2

    - Attól, hogy valamiért nem fizet az ember (legalábbis pénzzel), még jogai vannak (elvileg), ezeknek az érvényesítéséhez pedig megvannak a megfelelő szervezetek (pl. állam), és eszközök (pl. törvények).

    - A szaráson és a meghaláson kívül végül is semmi sem kötelező. Így pl. - valamelyest a témánál maradva - megvenni sem kötelező semmit, mégis létezik fogyasztóvédelem, az előbb említett okokból.
    Az IT cégek dolgaira ennél hatványozottan jobban oda kellene figyelni, mert jogi aggályokon túl még összehasonlíthatatlanul nagyobb katyvaszt is képesek csinálni egy többmillió - vagy FB esetében - pármilliárd ember minden adatát tartalmazó adathalmazzal, mintha pl. a Szinghiaupeng kft. elad neked egy használhatatlan TV-t.

    - A cikkben most nem a személyiségi vagy egyéb, felhasználóhoz köthető jog megsértéséről van szó. Nem is az ebből esetlegesen származó adatokkal való visszaélésről, politikai, piaci manipulációról van szó. (Mert ugye "ingyen" szolgáltatni, a beszedett személyes adatokkal meg szimplán csak kártyázni nem igazán kifizetődő működés, és erre ők is rájöttek, így pl. saját maguk használják fel pl. profitmaximalizálásra, illetve továbbértékesítik őket egyéb cégeknek). A cikk a piaci versenyt akadályozó, aláásó magatartásukról szól.
  • Danecay #9
    De mit keres a képen Árpa Attila? :D
  • gombabácsi #8
    egyébként tényleg :)
  • lammaer #7
    Szokásos sztori, ha valakinek nem fut a szekér vagy úgy érzi le lehet vkit húzni, akkor megpróbálja.

    Kb mint a különféle kamu szabadalmijogi perek... ha nem sikerül nem gond, ha esetleg sikerül a célponttól kis lét szerezni nyertünk :D
  • VolJin #6
    Az űrmeghodiccsa érdekében!
  • TokraFan #5
    Nem ártana kicsit tájékozódnod a témában. Az FB akkor is követ, ha életedben nem regisztráltál a fosára!
  • gombabácsi #4
    ez mind hazugság. a nyugati gigamulti cégek tisztességes, egészséges kapitalista versenyt folytatnak!
    :D