Berta Sándor
Oroszország - beavatkozott a helyi választásokba a Facebook és a Google?
A vád alapján a két vállalat választási reklámokhoz biztosított hozzáférést a szavazók számára.
Az orosz tömegtájékoztatási és távközlési hatóság (Roszkomnadzor) bejelentette, hogy megrótta a Facebookot és a Google-t, mert a szeptember 8-án, vasárnap tartott helyhatósági választásokkal kapcsolatban - többek között Moszkvában is - megsértették az előírásokat és a tilalmak ellenére elérhetővé tették a választóknak a politikai hirdetések megtekintését. A hivatal azzal indokolta a döntést, hogy az ilyen akciók beavatkozásként tekinthetők Oroszország szuverén jogaiba és alkalmasak az Orosz Föderáció demokratikus választásainak akadályozására.
Oroszországban regionális és helyi szinten 56 millió embert vártak a szavazóurnákhoz. Mint kiderült, a Facebookot és a Google-t érintő esetet az orosz parlament egyik bizottsága fogja kivizsgálni.
A két óriáscég visszautasította a választásokba és az orosz belügyekbe való aktív beavatkozás vádját. A Facebook közölte, hogy a politikai reklámokat feladóknak kell betartaniuk az adott államban hatályos helyi törvényeket. Amennyiben pedig a platform felfigyel a lehetséges törvény- vagy szabálysértésekre, akkor megvizsgálja azokat. A Google azt hangsúlyozta, hogy támogatja a felelősségteljes politikai hirdetéseket, de elvárja, hogy közvetlenül a voksolás előtt minden hatályos törvényt és előírást betartsanak a helyi állampolgárok, s ezáltal biztosítsák a kampánycsendet. Sem a Facebook, sem a Google nem reagált arra a kérdésre, hogy a képviselői elmennek-e az ügyben esetleg tartandó parlamenti meghallgatásra.
Az orosz tömegtájékoztatási és távközlési hatóság (Roszkomnadzor) bejelentette, hogy megrótta a Facebookot és a Google-t, mert a szeptember 8-án, vasárnap tartott helyhatósági választásokkal kapcsolatban - többek között Moszkvában is - megsértették az előírásokat és a tilalmak ellenére elérhetővé tették a választóknak a politikai hirdetések megtekintését. A hivatal azzal indokolta a döntést, hogy az ilyen akciók beavatkozásként tekinthetők Oroszország szuverén jogaiba és alkalmasak az Orosz Föderáció demokratikus választásainak akadályozására.
Oroszországban regionális és helyi szinten 56 millió embert vártak a szavazóurnákhoz. Mint kiderült, a Facebookot és a Google-t érintő esetet az orosz parlament egyik bizottsága fogja kivizsgálni.
A két óriáscég visszautasította a választásokba és az orosz belügyekbe való aktív beavatkozás vádját. A Facebook közölte, hogy a politikai reklámokat feladóknak kell betartaniuk az adott államban hatályos helyi törvényeket. Amennyiben pedig a platform felfigyel a lehetséges törvény- vagy szabálysértésekre, akkor megvizsgálja azokat. A Google azt hangsúlyozta, hogy támogatja a felelősségteljes politikai hirdetéseket, de elvárja, hogy közvetlenül a voksolás előtt minden hatályos törvényt és előírást betartsanak a helyi állampolgárok, s ezáltal biztosítsák a kampánycsendet. Sem a Facebook, sem a Google nem reagált arra a kérdésre, hogy a képviselői elmennek-e az ügyben esetleg tartandó parlamenti meghallgatásra.