Berta Sándor

Fizetési rendszer teherautóknak

A jövőt a vezető nélkül interakciókat bonyolító kamionok jelenthetik.

A Daimler és a Commerzbank egy olyan rendszert fejlesztett ki, amely a blokklánc technológián alapul és lehetővé teszi, hogy egy tehergépkocsi - a sofőr nélkül - kifizethesse egy áramtöltő állomáson az aktuális tankolását. A megoldást már tesztelte is a két óriáscég.

A koncepció alapján az adott jármű egy saját virtuális pénztárcát kap, amely egyben az azonosítására is szolgál. Ehhez a telematikai vezérlőegység rendelkezik a szükséges szoftverrel és egy különleges kriptográfiai processzorral. A generált kriptográfiai kódokat a teherautó adatközpontja tárolja el biztonságosan. A Daimler szerint a rendszer gyakorlatilag személyi igazolványként szolgál a kamion számára és feljegyzi az összes tranzakciót.

Dr. Helge Königs, a Daimler Trucks projektvezetője elmondta, hogy a céljuk az, hogy a tehergépkocsik a jövőben a legkülönbözőbb alkalmazási területeken lehessenek önálló szereplők. Ezáltal a vezetők az eddiginél jobban összpontosíthatnak a valódi feladataikra, s a szállítmányozási cégek profitálhatnak az adminisztrációs terhek jelentős mértékű csökkenéséből és a biztonságos folyamatokból.

A Commerzbank a közleményében ugyanakkor rámutatott, hogy a jelenlegi fizetési rendszerek a teljesen automatizált fizetési eljárásokat még nem teszik lehetővé, így egyelőre az nem megvalósítható, hogy ezek a járművek teljesen önállóan közlekedjenek és tankoljanak vagy más tevékenységet végezzenek.

A megalkotott fizetési rendszer az R3 banki konzorcium által kifejlesztett Corda nevű platformon alapul és az összegek euróban fizethetők ki. Minden tranzakció könyvelésre kerül és a szállítmányozók bármikor online megnézhetik, hogy melyik teherautójuk mikor fizetett. A Daimler úgy vélte, hogy lehetővé válhatnak az automatikus fizetések például az autópályákon lévő fizetőkapuknál, de akár a szállítási jegyzék is digitálisan vezethető lesz. A két konszern a jövőben további teszteken akarja kipróbálni, hogy milyen lehetőségek rejlenek még a technikában.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • Ender Wiggin #2
    normális világban a vonatok jelentenék a jövőt, és ezek a szarok örökre eltakarodnának az utakról...
  • kvp #1
    A sok marketing szoveg mogott osszesen egy digitalis alairast generalni kepes chip van, ezzel pedig egyertelmuen azonosithato a chip es a jarmu. Na most az ujfajta magyar szemelyikben es az osszes online penztargepben ilyen megoldas van, de meg az EKAER (elektronikus kozuti aruforgalom ellenorzo rendszer) fedelzeti egysegei is tartalmazzak. Szoval lehet, hogy a nemetek pilot project-et vegeztek, de itthon mar par eve hasznaljuk a technologiat. Egyebkent spanyol viasz bonyolultsagu.

    Az, hogy hogyan voltak kepesek belekeverni a blokklancot egy sima digitalis alairasba mar meg sem merem kerdezni, de valahogy a digitalis felig offline keszpenzt akartak vele letrehozni. Kerdes, hogy minek, ha lehet egy egyszerubb es sokkal olcsobb kozponti rendszerrel is csinalni, ahol a hatosag minden tranzakciot lat. (mellekesen a kozponti ellenorzes kizarja a csalast is)

    Szoval egyszerubb ha a jarmuveknek van egy ugynevezett dedikalt ceges bankkartyajuk, aminek a terhere tudnak tankolni, tolteni, utdijat fizetni. Az egyetlen megoldnado technologia az marad, hogy kepes legyen egy jarmu onalloan vasarolni, amire egyebkent egy kozonseges laptop vagy mobiltelefon is kepes, ha megadjuk neki egy bankkartya adatait. De meg egy nfc-s okosora is hasznalhato fizetesre. Blokkchain nelkul, ma, akar a sarki kisboltban is.