Gyurkity Péter
Még mindig veszélyesek a telefonok a repülőkre
A régebbi kijelzők problémásak, a gyártó szerint azonban minimális a veszély.
Érdekes beszámoló jelent meg a Bloomberg hírügynökség oldalán, amelyben az illetékes amerikai hatóság, valamint a problémában érintett vezérlőpultokat és kijelzőket gyártó Honeywell összegzését vehetjük szemügyre a repülőgépeken használt mobiltelefonok, azok állítólagos veszélyei kapcsán. A vélemények továbbra is ütköznek, viszont a megoldás már közel van.
Az írásban emlékeztetnek arra, hogy az FAA még 2014-ben jelezte bizonyos Boeing 737 és 777 típusok érintettségét, ezeken ugyanis a pilótafülkében elhelyezett kijelzők egy részét valóban befolyásolták a fedélzeten használt mobiltelefonok – itt pedig ráadásul a WiFi, valamint az időjárás-radarok alkalmazása is problémásnak bizonyult. A most közzétett újabb összegzés szerint a régebbi komponensek egy részét már kicserélték, viszont egyes számítások alapján azt gyanítják, hogy még mindig több száz, jelenleg is használt utasszállító lehet érintett, vagyis ezek potenciálisan veszélyesek lehetnek, amennyiben az érintett zavaró hatások jelennek meg az utazás közben.
Hozzáteszik, hogy csak a tengerentúlon több tucat pilóta jelezte fontos adatok hirtelen eltűnését, illetve egyes kijelzők elsötétülését, amit ezen jelentésekben szintén a mobiltelefonok, illetve a WiFi számlájára írnak. Az FAA odaát idén novemberig adott időt a társaságoknak a probléma leküzdésére, vagyis az érintett kijelzők lecserélésére, viszont a gyártó szerint ezen számítások minden alapot nélkülöznek, mivel saját összegzésükben 70-nél is kevesebb repülőt említenek meg, itt pedig nincs bizonyíték arra, hogy ezen gépek még mindig repülnek, vagyis jó részük valószínűleg már most is repülőgép-temetőkben várja további sorsát.
Egyes társaságok mindenesetre gyorsan jelezték, hogy miként állnak a cserékkel, eszerint a Delta és a Southwest már teljesítette a feladatot, míg az American esetében 14, a United gépparkjában pedig 17 gép vár a cserére. Az európai illetőségű Ryanair közölte, hogy a komoly anyagi vonzat miatt nem cserélik le az összes kijelzőt, viszont átvizsgálták a teljes parkot és a problémás példányokat már kukázták. Érdekes részlet, hogy a Southwest még 2014-ben végzett el egy hosszabb tesztet, amelynek során 2,3 millió órát repültek a „problémás” Boeing 737-es gépekkel, amelyeken WiFi-t alkalmaztak, itt pedig semmilyen gondot nem tapasztaltak.
Érdekes beszámoló jelent meg a Bloomberg hírügynökség oldalán, amelyben az illetékes amerikai hatóság, valamint a problémában érintett vezérlőpultokat és kijelzőket gyártó Honeywell összegzését vehetjük szemügyre a repülőgépeken használt mobiltelefonok, azok állítólagos veszélyei kapcsán. A vélemények továbbra is ütköznek, viszont a megoldás már közel van.
Az írásban emlékeztetnek arra, hogy az FAA még 2014-ben jelezte bizonyos Boeing 737 és 777 típusok érintettségét, ezeken ugyanis a pilótafülkében elhelyezett kijelzők egy részét valóban befolyásolták a fedélzeten használt mobiltelefonok – itt pedig ráadásul a WiFi, valamint az időjárás-radarok alkalmazása is problémásnak bizonyult. A most közzétett újabb összegzés szerint a régebbi komponensek egy részét már kicserélték, viszont egyes számítások alapján azt gyanítják, hogy még mindig több száz, jelenleg is használt utasszállító lehet érintett, vagyis ezek potenciálisan veszélyesek lehetnek, amennyiben az érintett zavaró hatások jelennek meg az utazás közben.
Hozzáteszik, hogy csak a tengerentúlon több tucat pilóta jelezte fontos adatok hirtelen eltűnését, illetve egyes kijelzők elsötétülését, amit ezen jelentésekben szintén a mobiltelefonok, illetve a WiFi számlájára írnak. Az FAA odaát idén novemberig adott időt a társaságoknak a probléma leküzdésére, vagyis az érintett kijelzők lecserélésére, viszont a gyártó szerint ezen számítások minden alapot nélkülöznek, mivel saját összegzésükben 70-nél is kevesebb repülőt említenek meg, itt pedig nincs bizonyíték arra, hogy ezen gépek még mindig repülnek, vagyis jó részük valószínűleg már most is repülőgép-temetőkben várja további sorsát.
Egyes társaságok mindenesetre gyorsan jelezték, hogy miként állnak a cserékkel, eszerint a Delta és a Southwest már teljesítette a feladatot, míg az American esetében 14, a United gépparkjában pedig 17 gép vár a cserére. Az európai illetőségű Ryanair közölte, hogy a komoly anyagi vonzat miatt nem cserélik le az összes kijelzőt, viszont átvizsgálták a teljes parkot és a problémás példányokat már kukázták. Érdekes részlet, hogy a Southwest még 2014-ben végzett el egy hosszabb tesztet, amelynek során 2,3 millió órát repültek a „problémás” Boeing 737-es gépekkel, amelyeken WiFi-t alkalmaztak, itt pedig semmilyen gondot nem tapasztaltak.