Gyurkity Péter

Még mindig veszélyesek a telefonok a repülőkre

A régebbi kijelzők problémásak, a gyártó szerint azonban minimális a veszély.

Érdekes beszámoló jelent meg a Bloomberg hírügynökség oldalán, amelyben az illetékes amerikai hatóság, valamint a problémában érintett vezérlőpultokat és kijelzőket gyártó Honeywell összegzését vehetjük szemügyre a repülőgépeken használt mobiltelefonok, azok állítólagos veszélyei kapcsán. A vélemények továbbra is ütköznek, viszont a megoldás már közel van.

Az írásban emlékeztetnek arra, hogy az FAA még 2014-ben jelezte bizonyos Boeing 737 és 777 típusok érintettségét, ezeken ugyanis a pilótafülkében elhelyezett kijelzők egy részét valóban befolyásolták a fedélzeten használt mobiltelefonok – itt pedig ráadásul a WiFi, valamint az időjárás-radarok alkalmazása is problémásnak bizonyult. A most közzétett újabb összegzés szerint a régebbi komponensek egy részét már kicserélték, viszont egyes számítások alapján azt gyanítják, hogy még mindig több száz, jelenleg is használt utasszállító lehet érintett, vagyis ezek potenciálisan veszélyesek lehetnek, amennyiben az érintett zavaró hatások jelennek meg az utazás közben.

Hozzáteszik, hogy csak a tengerentúlon több tucat pilóta jelezte fontos adatok hirtelen eltűnését, illetve egyes kijelzők elsötétülését, amit ezen jelentésekben szintén a mobiltelefonok, illetve a WiFi számlájára írnak. Az FAA odaát idén novemberig adott időt a társaságoknak a probléma leküzdésére, vagyis az érintett kijelzők lecserélésére, viszont a gyártó szerint ezen számítások minden alapot nélkülöznek, mivel saját összegzésükben 70-nél is kevesebb repülőt említenek meg, itt pedig nincs bizonyíték arra, hogy ezen gépek még mindig repülnek, vagyis jó részük valószínűleg már most is repülőgép-temetőkben várja további sorsát.

Egyes társaságok mindenesetre gyorsan jelezték, hogy miként állnak a cserékkel, eszerint a Delta és a Southwest már teljesítette a feladatot, míg az American esetében 14, a United gépparkjában pedig 17 gép vár a cserére. Az európai illetőségű Ryanair közölte, hogy a komoly anyagi vonzat miatt nem cserélik le az összes kijelzőt, viszont átvizsgálták a teljes parkot és a problémás példányokat már kukázták. Érdekes részlet, hogy a Southwest még 2014-ben végzett el egy hosszabb tesztet, amelynek során 2,3 millió órát repültek a „problémás” Boeing 737-es gépekkel, amelyeken WiFi-t alkalmaztak, itt pedig semmilyen gondot nem tapasztaltak.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • kvp #7
    A regi analog rendszerek es a regi geptozsek kombinacioja a gond. Gyakorlatilag a gep egy hatalmas faraday kalitka amiben oda vissza pattognak a hullamok mint egy mikrosutoben. Ez a regi analog rendszereknek gondot jelenthet.

    Ezzel szemben az uj gepek joreszt muanyagok, masreszt a rendszerek digitalisak es kabel/doboz szinten arnyekoltak.
  • weine #6
    Tévedés, hogy a rádióhullámok miatt tilos a használatuk.
    Ha bekapcsolva hagyod, és a gép felszáll, elkezd a telód hálózatot keresni. Több energia kell hozzá, mint az általános üzemhez, ezért felmelegszik az aksi.
    Na most vannak robbanós fajta aksik, főleg az olcsóbb kínaiak.... és senki nem tudja, hogy a szomszéd telefonján éppen milyen aksi van, ésaz milyen állapotban van és szar dolog 10 ezer méteren egy, a hálózatkeresés miatt felmelegedő, majd felrobbanó aksi.

    Ezért sokkal egyszerűbb azt mondani, hogy a frekvenia zavar be, amolyan parasztvakítós módszer ez: a hülyéknek jó lesz, a lényeg hogy fogadjanak szót.

    Szóval ha legközelebb fapadossal mész, szólj rá a szpmszédodra, hogy tegye repülő üzemmódba a telóját, mert lehet éppen a múlt héten spórolt 2 ezer forintot a kínai robbanós aksival :)
    Utoljára szerkesztette: weine, 2019.07.26. 07:50:28
  • wraithLord #5
    Azért a légkörnek is van árnyékoló hatása. Az elektromágneses sugárzás egy részét visszaveri és szétszórja. A légkörben nem csak légnemű anyagok vannak (de azok is részt vesznek benne), hanem szilárd részecskék és vízrészecskék is.
    Gondolom, az elektromágneses sugárzás hullámhosszától függ, hogy mivel szemben melyik összetevő mennyire hatékony. Pl. a látható fény felhőtlen égen minimális szórással, egyenesen éri el a földfelszínt (árnyékok). Viszont a felhős, magas relatív páratartalmú légkör hatékonyan szórja a fényt - nincsenek árnyékok. Vagy hogy még egy kézzelfogható példát mondjak... A légkör a Napból érkező infravörös tartomány egy részét visszaveri ugye... Ugyanígy a földfelszín az elnyelt napsugárzást (többféle EM tartomány) infravörös sugárzás formában bocsátja ki, és ennek a kibocsátott infravörös sugárzásnak egy részét nem engedi ki a légkör a világűrbe. Ezt hívják üvegházhatásnak. A rádióhullámú sugárzást is erősíteni szokták, és átjátszó állomások is léteznek, feltételezem, azért, mert azt is valamennyire szétszórja, legyengíti a légkör.

    A repülő árnyékolását elsősorban az emberi szervezetre erősen káros elektromágneses sugárzások kapcsán említettem meg (ezek egy része a műszereket is zavarja), a rádióhullám pedig emberek esetében nem kifejezetten tartozik ide. Viszont az ilyen sugárzások ellen nem véd a repülőgép burkolata. Az ólom pedig nehéz. Ezért mennek el csak egy elfogadható szintig az árnyékolással.

    Egyébként pont hogy az első bekezdést találtam ki én, és a másodikat olvastam valahol :D. Mármint hogy ott fent 10 km-en már nem árt árnyékolni a repülőt az egészségre (és műszerekre káros) sugárzások ellen, de csak egy bizonyos szintig mennek el vele...
  • lammaer #4
    Wraith, a hszed másik fele szerintem tévedés.
    A levegő NEM árnyékolja a rádióhullámokat, furcsa is lenne, mert akkor nem működne semmilyen rádióhullámot használó eszköz a földön :)

    Amire esetleg gondolhattál az az ionoszfére, ami bizonyos hulláhosszokat képes visszaverni (így tudnak rádióamatőrök a föld két oldalán kommunikálni pl), de az pont magasan van fenn...

    A rádióhullámokat a FÉM árnyékolja (lásd faraday kalitka). Mivel a gép törzse általában fém, és szinte teljesen zárt, igy többé-kevésbé árnyékolt (függetlenül attól milyen magasan van, a levegőnek nincsenek elektromágneses tulajdonságai), gyakorlatban abszolút nem tökéletes, hiszen a gépen ülve is tudsz pl a mobiltelefonoddal telefonálni amikor földközelben vagy, tehát a gép törzse sem blokkolja a rádióhullámokat.

    Pont ezért lehetséges ELVBEN, hogy a gép törzsén kivül elhelyezett antennák foghassák a mobiltelefonokból érkező rádiójeleket (gyakorlatban tök más frekvencián működnek szóval ényegtelen)
    Utoljára szerkesztette: lammaer, 2019.07.25. 16:15:50
  • lammaer #3
    Az antennák - amik pl érzékenyek a rádióhullámokra, hiszen onkrétan AZ a dolguk hogy azokat érzékeljék) nem a pilótafülkében vannak, hanem szerte mindenfelé a géptörzsön,
    (lásd pl ezt a képet: https://www.ab9il.net/images/737NG-antennas.jpg)
    és nyilván ahhoz hogy a pilótafülkében lévő műszerekhez eljusson róluk az adat vezetékek futnak keresztbe kasul a gép törzsén belül amelyek szintén felvehetik a rádióhullámok zaját.

    Persze ez mind csak elméleti eshetőség, nem nagyon volt még eset amikorkimutatták a gyakorlatban a mobil eszközök zavaró hatását, de azért ugye mindenki hallott már egy rádió mellett hagyott mobiltelefon rádiójelének jellegzetes hangját... (főleg a régebbi készülékeknél)
  • wraithLord #2
    Szerintem maguk a berendezések vannak árnyékolva elektromágneses sugárzás ellen, és azok az eszközök, amik fogékonyabbak rá, azok talán nincsenek leárnyékolva megfelelően a repülőgép belsejében keletkező sugárzások ellen (utasok elektromos készülékei), ez okozza a problémát.

    Amúgy az egész repülő le van árnyékolva, mert 10 km magasan már túl vékony a légréteg ahhoz, hogy megfelelően felfogja a világűrből érkező elektromágneses sugárzásokat. Persze nem viszik túlzásba, mert az komoly súlytöbbletet jelentene, csak lenyomják egy elfogadható szintre.
  • Zulu12 #1
    Sosem fogom megérteni hogy ez miért is volt valaha is probléma vagyis a telefonhasználat egy repülőgépen.

    A pilótafülkét nem lehet leárnyékolni az elektromágneses hullámok ellen?