Berta Sándor
EU - a vonatokon, buszokon és hajókon utazókat is ellenőriznék
A repülés után újabb közlekedési területekre terjesztenék ki a biztonsági szabályokat.
Az európai uniós tagállamok jelenleg is komoly vitát folytatnak arról, hogy a repülőgépekhez és a repülőterekhez hasonlóan kiemelten kell-e ellenőrizni a buszokat és a buszállomásokat, a vonatokat és a pályaudvarokat, valamint a hajókat és a kikötőket. Bár a tagországok többsége támogatja az elképzelést a terrorizmus és a szervezett bűnözés elleni harcra hivatkozva, de ugyanakkor tartanak a jogi és gyakorlati akadályoktól. Ez derült ki abból az összefoglaló anyagból, amelyet az illetékes európai munkacsoport készített és amely a Süddeutsche Zeitung birtokába került.
Az úgynevezett Passenger Name Record (PNR) rendszert jelenleg a légiközlekedésben alkalmazzák és az adatgyűjtés keretében feljegyzik az utasok nevét, címét, utazási és fizetési információit, valamint a helyfoglalási és a poggyászadatait. A légitársaságok az információkat továbbítják az illetékes hivataloknak. Az irányelv tavaly nyár óta van hatályban, de a jogvédők folyamatosan bírálják az alkalmazását. A döntéshozók viszont azzal érveltek, hogy sok terrorista a közelmúltban megszakította az útjait, hogy például egy repülőgépről egy buszra vagy vonatra szálljon át, így kerülve ki a hatóságok látóköréből.
A távlati elképzelés olyan algoritmusok megalkotása, amelyek - a különböző kielemzett adatoknak köszönhetően - még a bűncselekmény elkövetése előtt kiszűrik az elkövetőket. Például gyanús lehet, ha valaki a Közel-Keletről indul és készpénzzel fizet. A vita a hónap végéig folytatódik, az egyes tagállamoknak addig kell írásban benyújtaniuk a javaslataikat, akár a PNR rendszer kiterjesztése, akár a bővítés elutasítása mellett érvelnek.
Az európai uniós tagállamok jelenleg is komoly vitát folytatnak arról, hogy a repülőgépekhez és a repülőterekhez hasonlóan kiemelten kell-e ellenőrizni a buszokat és a buszállomásokat, a vonatokat és a pályaudvarokat, valamint a hajókat és a kikötőket. Bár a tagországok többsége támogatja az elképzelést a terrorizmus és a szervezett bűnözés elleni harcra hivatkozva, de ugyanakkor tartanak a jogi és gyakorlati akadályoktól. Ez derült ki abból az összefoglaló anyagból, amelyet az illetékes európai munkacsoport készített és amely a Süddeutsche Zeitung birtokába került.
Az úgynevezett Passenger Name Record (PNR) rendszert jelenleg a légiközlekedésben alkalmazzák és az adatgyűjtés keretében feljegyzik az utasok nevét, címét, utazási és fizetési információit, valamint a helyfoglalási és a poggyászadatait. A légitársaságok az információkat továbbítják az illetékes hivataloknak. Az irányelv tavaly nyár óta van hatályban, de a jogvédők folyamatosan bírálják az alkalmazását. A döntéshozók viszont azzal érveltek, hogy sok terrorista a közelmúltban megszakította az útjait, hogy például egy repülőgépről egy buszra vagy vonatra szálljon át, így kerülve ki a hatóságok látóköréből.
A távlati elképzelés olyan algoritmusok megalkotása, amelyek - a különböző kielemzett adatoknak köszönhetően - még a bűncselekmény elkövetése előtt kiszűrik az elkövetőket. Például gyanús lehet, ha valaki a Közel-Keletről indul és készpénzzel fizet. A vita a hónap végéig folytatódik, az egyes tagállamoknak addig kell írásban benyújtaniuk a javaslataikat, akár a PNR rendszer kiterjesztése, akár a bővítés elutasítása mellett érvelnek.