Berta Sándor
Már nem innovatív az Apple?
A társaságot egykori marketinges munkatársa bírálta.
Guy Kawasaki 1983 és 1987 között dolgozott az Apple marketingrészlegénél, majd ő volt az egyik felelőse az első Macintosh értékesítésének. Napjainkra gyakorlatilag a terület gurujává vált és most a CNBC-nek nyilatkozott. Az elismert szakember úgy vélte, hogy az óriáscég mostanra elveszítette a termékinnovációs képességei jórészét.
Kawasaki feltette azt a kérdést, hogy vajon milyen is ma a társaságnál az innováció helyzete, majd válaszképpen közölte, hogy olyan dolgokra lenne szükség, amelyek miatt a hivatalos megjelenés előtti éjszakán letáborozhat az Apple üzletei előtt. Jelenleg nem ez a helyzet. De az is bizonyítja, hogy nem mennek jól a dolgok a vállalat háza táján, hogy nem kígyóznak sorok a márkaboltjai előtt. Úgy véli, a társaság túl magas elvárásokat épített ki a termékeivel és a szolgáltatásaival szemben.
Szavai szerint a vásárlók az iPhone és iPad készülékekről tudják, hgoy azok egyre jobbak és jobbak lesznek, de eközben arra is vágynak, hogy az Apple új termékkategóriákat találjon ki és ne csupán a korábbi modellek jobb változatait dobja piacra. Úgy véli, a cégnek el kellene döntenie, hogy az Apple most a legjobb hardvercég vagy a legjobb hardvergyártó és szolgáltatásokat kínáló társaság, mert úgy tűnik, hogy inkább az utóbbi akar lenni. Kritikái ellenére Kawasaki egyáltalán nem gondolja azt, hogy leáldozott volna a vállalatnak és jelezte: felelőtlen dolog lenne az Apple ellen fogadni. Már csak azért is, mert a Macintosh, az iPod, az iPhone, az iPad és a márkaüzletek megjelenését egyaránt szkeptikus vélemények kísérték. A szakértők minden esetben azt prognosztizálták, hogy az Apple elbukik, de mindig tévedtek.
Egyre több jelzés jön arról, hogy az Apple egyre kevésbé innovatív. Jeff Williams, a cég ügyvezető igazgatója március elején azt mondta, hogy el akarnak távolodni a róluk kialakult "elit vállalat" képtől, és pontosan tisztában vannak azzal, hogy magasak az áraik. Azt akarják, hogy az eszközeik mindenki számára megfizethetők és hozzáférhetők legyenek, ez ugyanis a fejlődő országokra és a feltörekvő piacokra finoman szólva sem jellemző. Kínában már némileg mérsékelték az árakat és ugyanez az elképzelésük India esetében is.
Guy Kawasaki 1983 és 1987 között dolgozott az Apple marketingrészlegénél, majd ő volt az egyik felelőse az első Macintosh értékesítésének. Napjainkra gyakorlatilag a terület gurujává vált és most a CNBC-nek nyilatkozott. Az elismert szakember úgy vélte, hogy az óriáscég mostanra elveszítette a termékinnovációs képességei jórészét.
Kawasaki feltette azt a kérdést, hogy vajon milyen is ma a társaságnál az innováció helyzete, majd válaszképpen közölte, hogy olyan dolgokra lenne szükség, amelyek miatt a hivatalos megjelenés előtti éjszakán letáborozhat az Apple üzletei előtt. Jelenleg nem ez a helyzet. De az is bizonyítja, hogy nem mennek jól a dolgok a vállalat háza táján, hogy nem kígyóznak sorok a márkaboltjai előtt. Úgy véli, a társaság túl magas elvárásokat épített ki a termékeivel és a szolgáltatásaival szemben.
Szavai szerint a vásárlók az iPhone és iPad készülékekről tudják, hgoy azok egyre jobbak és jobbak lesznek, de eközben arra is vágynak, hogy az Apple új termékkategóriákat találjon ki és ne csupán a korábbi modellek jobb változatait dobja piacra. Úgy véli, a cégnek el kellene döntenie, hogy az Apple most a legjobb hardvercég vagy a legjobb hardvergyártó és szolgáltatásokat kínáló társaság, mert úgy tűnik, hogy inkább az utóbbi akar lenni. Kritikái ellenére Kawasaki egyáltalán nem gondolja azt, hogy leáldozott volna a vállalatnak és jelezte: felelőtlen dolog lenne az Apple ellen fogadni. Már csak azért is, mert a Macintosh, az iPod, az iPhone, az iPad és a márkaüzletek megjelenését egyaránt szkeptikus vélemények kísérték. A szakértők minden esetben azt prognosztizálták, hogy az Apple elbukik, de mindig tévedtek.
Egyre több jelzés jön arról, hogy az Apple egyre kevésbé innovatív. Jeff Williams, a cég ügyvezető igazgatója március elején azt mondta, hogy el akarnak távolodni a róluk kialakult "elit vállalat" képtől, és pontosan tisztában vannak azzal, hogy magasak az áraik. Azt akarják, hogy az eszközeik mindenki számára megfizethetők és hozzáférhetők legyenek, ez ugyanis a fejlődő országokra és a feltörekvő piacokra finoman szólva sem jellemző. Kínában már némileg mérsékelték az árakat és ugyanez az elképzelésük India esetében is.