Berta Sándor
A jövő a bionizmus
Már a telefonok teljes előlapja kijelző, de nemsokára, összehajtás után a hátlap is az lesz. Ezek után van még értelme dizájnról beszélni?
Múlt héten zajlott le Barcelonában a Mobil Világkiállítás, ahol - szokás szerint - minden eddiginél élesebb képernyőket, még profibb kamerákat és 5. generációs hálózati kapcsolatokat mutattak be. De van még hova fejlődni? Mi jöhet még ezek után? Ezekre a kérdésekre válaszolt Philippe Starck, aki az elmúlt években a Xiaomi számára tervezett okostelefonokat. A francia szakember szerint hamarosan véget ér az okostelefonok korszaka. "Egy készülék akkor szép, ha hasznos és akkor csúnya, ha használhatatlan. Ezen egyetlen tervező sem tud változtatni. Amennyiben igény van egy eszközre, akkor az szép. De ha csak az a kívánság van mögötte, hogy pénzt keressenek vele, akkor strukturális szempontból ronda. Ennek viszont semmi köze nincs a dizájnhoz" - fejtette ki a tervező.
Az ágazatban megkerülhetetlen az Apple, amelynél a kinézetet komolyan inspiráltak Dieter Rams 1950-es évekből származó ötletei, azokban ugyanakkor szerinte nem volt semmi különleges. Úgy véli, az Apple sikere Steve Jobs hihetetlen marketingérzékén alapul, a menedzser ugyanis a zenére, az alkalmazásokra és egyéb kreatív dolgokra épülő univerzumot hozott létre. S az Apple esetében nem az egyes termékek a fontosak, hanem az egész univerzum. A telefonok szempontjából ugyanakkor a kaliforniai vállalat egyeduralmának egyértelműen vége van és ezt pontosan tudják is a vezetők, ezért próbálkoznak más elképzelésekkel és modellekkel.
Philippe Starck a minimalizmusban hisz
"Az emberiség már legalább 40-50 éve álmodozik a rugalmas kijelzőkről. A Xiaomi képviselői korábban mutattak nekem összehajtható képernyőket, de akkor a technika még nem volt elég kiforrott, most meg már szinte túl késő van a megjelenésére. Az egész dologban az emberi zsenialitás hihetetlen demonstrációja az igazán szép, ez az egész azt bizonyítja, hogy az emberek mindig meg tudják valósítani az álmaikat. Izgalmasnak találom, hogy a felhasználók egy összehajtható eszközzel két készüléket kapnak. Egyetlen termék áráért, energia- és anyagfelhasználásáért cserébe ugyanis lesz egy kis kijelzővel ellátott telefonjuk és egy táblagépük. Ez jól illik a dematerializálás ötletéhez, a fizikalitástól való eltávolodáshoz, ami már régóta egy intelligens dizájnstratégia."
"Az informatikában mindig is alapvető cél volt, hogy több funkció és tudás legyen egyre kisebb helyen. Az első számítógép még akkora volt, mint egy ház, napjainkban pedig már hitelkártya méretű modellek is vannak. A következő lépés az általam bionizmusnak nevezett dolog, amelynek az a lényege, hogy az eszközök bennünk lesznek. Ismerek néhány tudóst, akik már 15 éve élnek a bőrük alá beültetett számítógépekkel és azok kiválóan működnek. A dematerializálás a készülékeket az emberek testébe fogja juttatni, ezáltal pedig nem lesz szükség dizájnerekre."
"A mi szakmánk csak egy átmeneti jelenség volt a 20. és a 21. században. Azáltal tettük jobbá az egyes dolgokat, hogy szebbé varázsoltuk azokat. De ha a továbbiakban nem lehet majd látni a termékeket, akkor nem lesz ránk szükség. El fogunk tűnni, de ezzel semmi problémám nincs is. Minden egyes nap új ötleteket és koncepciókat alkotunk, számos dolog jön létre és tűnik el. Sosem úgy tekintettem a munkámra, mint gyártói tevékenységre. A feladatom az volt, hogy jobbá tegyem a barátaim életét. Amennyiben ezt holnaptól fizikai dolgok nélkül tehetem meg, akkor azt is elfogadom" - ecsetelte a szakember.
S, hogy mi várható a jövőben? Nos, a tervező szerint az egyes termékek esetében a minőség, az ár és az adott termék körüli együttműködés lesz a fontos. A felhasználók olyan márka mellett teszik majd le a voksukat, amelyet szeretnek. A vállalatoknak eltérő filozófiáik vannak, és az ügyfelek a saját márkáikat annak alapján fogják kiválasztani, hogy tetszik-e nekik az adott filozófia, melyiket érzik közel magukhoz.
Múlt héten zajlott le Barcelonában a Mobil Világkiállítás, ahol - szokás szerint - minden eddiginél élesebb képernyőket, még profibb kamerákat és 5. generációs hálózati kapcsolatokat mutattak be. De van még hova fejlődni? Mi jöhet még ezek után? Ezekre a kérdésekre válaszolt Philippe Starck, aki az elmúlt években a Xiaomi számára tervezett okostelefonokat. A francia szakember szerint hamarosan véget ér az okostelefonok korszaka. "Egy készülék akkor szép, ha hasznos és akkor csúnya, ha használhatatlan. Ezen egyetlen tervező sem tud változtatni. Amennyiben igény van egy eszközre, akkor az szép. De ha csak az a kívánság van mögötte, hogy pénzt keressenek vele, akkor strukturális szempontból ronda. Ennek viszont semmi köze nincs a dizájnhoz" - fejtette ki a tervező.
Az ágazatban megkerülhetetlen az Apple, amelynél a kinézetet komolyan inspiráltak Dieter Rams 1950-es évekből származó ötletei, azokban ugyanakkor szerinte nem volt semmi különleges. Úgy véli, az Apple sikere Steve Jobs hihetetlen marketingérzékén alapul, a menedzser ugyanis a zenére, az alkalmazásokra és egyéb kreatív dolgokra épülő univerzumot hozott létre. S az Apple esetében nem az egyes termékek a fontosak, hanem az egész univerzum. A telefonok szempontjából ugyanakkor a kaliforniai vállalat egyeduralmának egyértelműen vége van és ezt pontosan tudják is a vezetők, ezért próbálkoznak más elképzelésekkel és modellekkel.
Philippe Starck a minimalizmusban hisz
"Az emberiség már legalább 40-50 éve álmodozik a rugalmas kijelzőkről. A Xiaomi képviselői korábban mutattak nekem összehajtható képernyőket, de akkor a technika még nem volt elég kiforrott, most meg már szinte túl késő van a megjelenésére. Az egész dologban az emberi zsenialitás hihetetlen demonstrációja az igazán szép, ez az egész azt bizonyítja, hogy az emberek mindig meg tudják valósítani az álmaikat. Izgalmasnak találom, hogy a felhasználók egy összehajtható eszközzel két készüléket kapnak. Egyetlen termék áráért, energia- és anyagfelhasználásáért cserébe ugyanis lesz egy kis kijelzővel ellátott telefonjuk és egy táblagépük. Ez jól illik a dematerializálás ötletéhez, a fizikalitástól való eltávolodáshoz, ami már régóta egy intelligens dizájnstratégia."
"Az informatikában mindig is alapvető cél volt, hogy több funkció és tudás legyen egyre kisebb helyen. Az első számítógép még akkora volt, mint egy ház, napjainkban pedig már hitelkártya méretű modellek is vannak. A következő lépés az általam bionizmusnak nevezett dolog, amelynek az a lényege, hogy az eszközök bennünk lesznek. Ismerek néhány tudóst, akik már 15 éve élnek a bőrük alá beültetett számítógépekkel és azok kiválóan működnek. A dematerializálás a készülékeket az emberek testébe fogja juttatni, ezáltal pedig nem lesz szükség dizájnerekre."
"A mi szakmánk csak egy átmeneti jelenség volt a 20. és a 21. században. Azáltal tettük jobbá az egyes dolgokat, hogy szebbé varázsoltuk azokat. De ha a továbbiakban nem lehet majd látni a termékeket, akkor nem lesz ránk szükség. El fogunk tűnni, de ezzel semmi problémám nincs is. Minden egyes nap új ötleteket és koncepciókat alkotunk, számos dolog jön létre és tűnik el. Sosem úgy tekintettem a munkámra, mint gyártói tevékenységre. A feladatom az volt, hogy jobbá tegyem a barátaim életét. Amennyiben ezt holnaptól fizikai dolgok nélkül tehetem meg, akkor azt is elfogadom" - ecsetelte a szakember.
S, hogy mi várható a jövőben? Nos, a tervező szerint az egyes termékek esetében a minőség, az ár és az adott termék körüli együttműködés lesz a fontos. A felhasználók olyan márka mellett teszik majd le a voksukat, amelyet szeretnek. A vállalatoknak eltérő filozófiáik vannak, és az ügyfelek a saját márkáikat annak alapján fogják kiválasztani, hogy tetszik-e nekik az adott filozófia, melyiket érzik közel magukhoz.