Gyurkity Péter

Az Univerzum és az élet kezdeteit vizsgálná a NASA

A marsjárótól elbúcsúztak, jön viszont egy új teleszkóp és a kapcsolódó kutatások.

Az ügynökség most az Univerzum és az élet kezdeteinek tanulmányozását jelölte ki új célként, amelynek kapcsán két projekt részleteit vázolták most fel. A marsjáró annak idején 90 napos küldetést kapott, ehhez képest másfél évtizeden keresztül állt munkában. Ilyen drasztikus hosszabbításra a formálódóban lévő űrteleszkóp kapcsán nem számíthatunk, de a hivatalos bejelentés szerint a Spectro-Photometer for the History of the Universe, Epoch of Reionization and Ices Explorer (SPHEREx) névre keresztelt eszköz 2023-ban indul majd útjára, 2 éven keresztül áll majd szolgálatban, a fellövés nélkül 242 millió dollárra rúgó költségvetésből. Az optikai és az infravörös tartományhoz nagyon közeli sávban figyelnének meg nagyjából 100 millió csillagot a Tejútrendszerben, ehhez azonban mintegy 300 millió egyéb galaxis csatlakozik majd, betekintést nyújtva a korai időszakba, talán arra is választ adva, hogy miként tágult ki olyan gyorsan az Univerzum egyetlen nanoszekundummal az Ősrobbanás után.

A távcső minden 6 hónapban szemügyre veszi a teljes égboltot, mégpedig 96 különböző színsávban, minden korábbinál részletesebb térképet állítva ezzel össze. Eközben azonban az űrügynökség asztrobiológiai programjának egyik koordinációs hálózatán belül azt kezdik el kutatni, hogy mely planetáris kondíciók járulhattak hozzá az élet megjelenéséhez. A hivatalos oldalon azt fejtik ki, hogy Prebiotic Chemistry and Early Earth Environments (PCE3) konzorcium az élet kezdeti lépéseit vizsgálja és vázolja majd fel, több eltérő terület szakembereinek bevonásával. Olyan modelleket állítanának így össze, amelyek jól mutatják az élet korai megjelenését, legalábbis azon formában, amely a korai Föld kutatása révén jelenleg ismert számunkra.

Ez természetesen az exobolygók kutatása területén is nagyon jól jöhet majd később, hiszen jobban megérthetjük a legjobb jelöltek megtalálásának és kiválasztásának feltételeit.

"Azonban e mellett a hiba mellett sem érzem hogy nagyon átfogalmaztam volna a lényeget, 14mrd évvel egy esemény után akarnak levonni következtetéseket egy hangya**sznyi idő alatt történő változásról."
    A fizika nem pusztán arról szól, hogy látok valamit aztán annyi, hanem a törvényszerűségek feltárásáról, és mindez azért lehetsége,s mert a világot törvényszerűségek szerint működik, nem random módon ahogy tetszik. Így a fizikai törvények felismerésével, és alkalmazva a világra, olyan dolgokat is ki lehet deríteni, amit nem közvetlenül látsz. Szóval mindezt teszik azért mert lehetséges, az első pár percben az univerzum több korszakon is átesett, egy-egy nanoszekundum alatt olyan jól elkülníthető radikális változások történtek, ami neked egy naonaszkundum, az egy kozmológusnak egy jól behatárolható korszak, ami hatással volt a következőre, az meg a következőre, és így tovább. Ugye az lenne abszurd, ha nem lenne hatással egy fizikai változás egy másikra? Hogy lehetséges ez? Talán ismerős dolog, hogy az univerzum tágul? Ezt visszafelé extrapolálva azt jelenti, hogy a univerzum régen kisebb volt, és ahogy sűrűsödik az univerzum anyaga, úgy egészen más tulajdonságokat vesz fel, amit részecskegyorsítókban lehet tesztelni is.
    Utoljára szerkesztette: Irasidus, 2019.02.22. 11:29:06
  • norbre #6
    Igazán köszönöm a kiegészítést, azonban újfent hibáztam, félreérthető voltam ezek szerint.. a fényt csak annyiban szerettem volna beemelni példaként a hozzászólásomba, hogy érzékeltessem mennyire rövid időintervallum is egy nanoszekundum, pláne annak fényében (micsoda szójáték), hogy finoman fogalmazva is igencsak régi eseményről van szó :)

Értem én hogy én nem értem és az okosok meg jól kitalálták, de nekem azért első olvasatra kicsit viccesen hangzik egy ilyen kijelentés a innen a Föld nevű bolygóról :)
    Persze a linken szereplő cikket elolvasom majd (köszi), aztán lehet nem mosolygok majd ennyire :)
    Én is javítanék, méghozzá a szövegkörnyezetből kiragadott, és összeollózott idézetedet, ami nem ugyanazt jelenti, mint ez:
    "Az optikai és az infravörös tartományhoz nagyon közeli sávban figyelnének meg nagyjából 100 millió csillagot a Tejútrendszerben, ehhez azonban mintegy 300 millió egyéb galaxis csatlakozik majd, betekintést nyújtva a korai időszakba, talán arra is választ adva, hogy miként tágult ki olyan gyorsan az Univerzum egyetlen nanoszekundummal az Ősrobbanás után."
    Szó sincs arról, hogy addig látna el, egyetlen nanoszekundummal az ősrobbanás után még a fény nem létezett, viszont hatással volt a későbbi struktúrák (galaxishalmazok) elhelyezkedésére.
    "This amazing mission will be a treasure trove of unique data for astronomers," said Thomas Zurbuchen, associate administrator for NASA's Science Mission Directorate. "It will deliver an unprecedented galactic map containing 'fingerprints' from the first moments in the universe's history. And we'll have new clues to one of the greatest mysteries in science: What made the universe expand so quickly less than a nanosecond after the big bang?"
    Klikk. Még bővebben, a misszió 96 különböző hullámhossz sávban hozza létre az egész égbolt térképét, amely messze meghaladja a korábbi égbolt térképek színfelbontását, és ez térkép mint ujjlenyomata a régebbi történéseknek. Hát, így, amint látod szó nincs ősrobbanáskori fényről, mert ilyen nincs is. Van még kérdés?
    Utoljára szerkesztette: Irasidus, 2019.02.21. 18:33:59
  • norbre #4
    :D
    eeeelnézést kérek, nem szakérteni akartam csak rosszul fogalmaztam, javítanék:
    *..mekkora bullshitnek HANGZIK már...

Ezen kívül valóban(!) érdeklődéssel várom a hozzáértők magyarázatát a témával kapcsolatban, miszerint hogyan lehet egy teleszkóp segítségével, távoli galaxisok megfigyeléséből kinyert adatokból következtetéseket levonni egy már kb 14 milliárd évvel ezelőtt lezajlott esemény 0,000000001 másodpercnyi részébe?
    Ennyi idő alatt még a fény is csak kb 30cm-t halad..
    Utoljára szerkesztette: norbre, 2019.02.21. 09:16:24
  • Sequoyah #3
    Aham, szoval bevallod hogy semmit nem ertesz belole, de azert megis bullshitnak nevezed...
    Talan akkor a te tudasoddal van a baj, nem az 1 nanoszekundummal...
  • Mhari #2
    ááááá de ilyet?
    minek pazarolják a drága lét erre?
    kérdezzék meg az ufókat és mindjárt beljebb vagyunk néhány nanoszekundummal