Berta Sándor
Európa már elbukott a mesterséges intelligencia versenyben
Ahelyett, hogy legnagyobb amerikai cégekkel általánosan versenyeznénk, inkább szűk témákra koncentrálva, réspiacokon kell próbálkozni.
Egyes vélemények szerint az Európai Uniónak néhány konkrét területre kellene összpontosítania. Cédric Villani francia képviselő, a francia mesterséges intelligencia stratégia kidolgozója egy szakmai beszélgetésen leszögezte, hogy a kontinensnek a technológia területén már csak olyan alkalmazásokkal lehet esélye, amelyek a professzionális és különleges adatokkal foglalkoznak. A szakember kiemelte, hogy az Amazon, a Apple, a Facebook és a Google által kifejlesztett mesterséges intelligencia megoldások általánosságban véve a legjobbak a piacon kapható termékek és szolgáltatások közül. Villani szerint ezek a rendszerek elsősorban a felhasználói dizájn szempontjából kiválóak.
Az európai cégek elsősorban a személyes adatok gyűjtésében és kielemzésében vannak hátrányban a konkurens amerikai cégekkel szemben. Az adatvédelem hagyományosan erősebb Európában, tehát a kontinens társaságai eleve hátrányban voltak ezen a területen. Éppen ezért jelenthet megoldást azt, ha a kontinens vállalatai inkább néhány specifikus területre összpontosítanak. Példát is mondott ezekre: szerinte jelenleg a legjobb fordítói platform a német DeepL, míg a legjobb környezetvédelmi szennyezéseket felügyelő megoldás francia fejlesztés. De ez csak két, inkább kivételnek számító példa, mert alapvetően az európai vállalkozások a marketing és a PR területén alaposan le vannak maradva az amerikai vetélytársaik mögött.
Villani úgy látja, hogy a tavaly május óta hatályos új európai uniós adatvédelmi rendelet (GDPR) nem fogja akadályozni egy európai mesterséges intelligencia megjelenését és elterjedését. Az adatvédelem nélkül a bizalom elveszik, ezért a GDPR biztonsági hálóként szolgálhat a mesterséges intelligencia kutatás számára.
A francia mesterséges intelligencia stratégiában külön fejezet foglalkozik a technológia és a környezetvédelem kapcsolatával, valamint a lehetséges társadalmi következményekkel. Villani hangsúlyozta, hogy a mesterséges intelligencia - a használt nagy teljesítményű hardverek miatt - már jelenleg is rendkívül sok energiát fogyaszt. Mindez hosszú távon nem tartható fenn, fontos, hogy az energiahatékonyságot sikerüljön növelni. Emellett az emberek is egyre többet kell tudjanak a technológiáról, amely már most is jelentős mértékben befolyásolja őket, például botok segítségével. Szintén nagyon sok függ attól, hogy milyen adatbázisokkal képezik ki az adott mesterséges intelligencia rendszert és így az milyen példákat fog követni.
Egyes vélemények szerint az Európai Uniónak néhány konkrét területre kellene összpontosítania. Cédric Villani francia képviselő, a francia mesterséges intelligencia stratégia kidolgozója egy szakmai beszélgetésen leszögezte, hogy a kontinensnek a technológia területén már csak olyan alkalmazásokkal lehet esélye, amelyek a professzionális és különleges adatokkal foglalkoznak. A szakember kiemelte, hogy az Amazon, a Apple, a Facebook és a Google által kifejlesztett mesterséges intelligencia megoldások általánosságban véve a legjobbak a piacon kapható termékek és szolgáltatások közül. Villani szerint ezek a rendszerek elsősorban a felhasználói dizájn szempontjából kiválóak.
Az európai cégek elsősorban a személyes adatok gyűjtésében és kielemzésében vannak hátrányban a konkurens amerikai cégekkel szemben. Az adatvédelem hagyományosan erősebb Európában, tehát a kontinens társaságai eleve hátrányban voltak ezen a területen. Éppen ezért jelenthet megoldást azt, ha a kontinens vállalatai inkább néhány specifikus területre összpontosítanak. Példát is mondott ezekre: szerinte jelenleg a legjobb fordítói platform a német DeepL, míg a legjobb környezetvédelmi szennyezéseket felügyelő megoldás francia fejlesztés. De ez csak két, inkább kivételnek számító példa, mert alapvetően az európai vállalkozások a marketing és a PR területén alaposan le vannak maradva az amerikai vetélytársaik mögött.
Villani úgy látja, hogy a tavaly május óta hatályos új európai uniós adatvédelmi rendelet (GDPR) nem fogja akadályozni egy európai mesterséges intelligencia megjelenését és elterjedését. Az adatvédelem nélkül a bizalom elveszik, ezért a GDPR biztonsági hálóként szolgálhat a mesterséges intelligencia kutatás számára.
A francia mesterséges intelligencia stratégiában külön fejezet foglalkozik a technológia és a környezetvédelem kapcsolatával, valamint a lehetséges társadalmi következményekkel. Villani hangsúlyozta, hogy a mesterséges intelligencia - a használt nagy teljesítményű hardverek miatt - már jelenleg is rendkívül sok energiát fogyaszt. Mindez hosszú távon nem tartható fenn, fontos, hogy az energiahatékonyságot sikerüljön növelni. Emellett az emberek is egyre többet kell tudjanak a technológiáról, amely már most is jelentős mértékben befolyásolja őket, például botok segítségével. Szintén nagyon sok függ attól, hogy milyen adatbázisokkal képezik ki az adott mesterséges intelligencia rendszert és így az milyen példákat fog követni.