Gyurkity Péter
A Huawei volt 2018 nyertese
Az ágazat eddigi legrosszabb évét a kínai gyártók vészelték át a legjobban.
Lezárult a tavalyi év, ezzel pedig megindult a piackutató cégek részletes anyagainak áradata, amelyben sorra veszik a főbb 2018-as trendeket, levonva ebből a fontosabb következtetéseket. Az IDC éves és utolsó negyedéves jelentése az elsők között jelent meg, ebben pedig már a Huawei kiemelkedő teljesítményét hangsúlyozzák ki.
Miközben a kínai gyártó kapcsán a cég elleni amerikai lépések kapták a legnagyobb visszhangot a sajtóban, bár mi arról is beszámoltunk, hogy az MWC alatt két 5G-okostelefon is bemutatkozhat, a most közzétett dokumentumban ehelyett a főbb számokra koncentrálnak. Kiderül például, hogy míg a teljes piac 2018-ban 4,1 százalékkal esett vissza (ezzel pedig az eddigi legrosszabb évet hagytuk magunk mögött, összesen 1,404 milliárd leszállított okostelefonnal), a továbbra is piacvezető Samsung 8 százalékkal kevesebb (292,3 millió) példányt mutathatott fel, a második helyezett Apple 3 százalékkal esett vissza (208,8 millió darabra), eközben azonban a Huawei 52 millióval növelte saját eredményét, elérve a 206 millió darabot. Ezzel már a teljes globális piac 14,7 százalékát uralták, ám a negyedik Xiaomi is jól szerepelt a maga 122,6 milliójával, az ötödik helyre visszaeső Oppo pedig szintén növelni tudta 2017-es számát, 1,3 százalékkal.
A folyamat különösen jól kirajzolódott a negyedik naptári negyedévben, amelynek folyamán a Samsung 70,4 millió darabbal ugyanúgy megőrizte első helyét, mögöttük azonban nem sokkal lemaradva futott be a második és harmadik helyezett. Az Apple 68,4 millió darabot mutatott itt fel, bár ez 11,5 százalékos visszaesést jelentett a tavalyi év hasonló időszakához képest (ahogy azt Tim Cook is megemlítette jelentésében), eközben azonban a Huawei 60,5 millió darabot ért el, ami esetükben csaknem 44 százalékos robbanást jelent alig egy év alatt. Az Oppo és a Xiaomi ennek nagyjából felét tudta teljesíteni, a növekedés azonban itt is megmaradt, míg a piac fennmaradó része (amely a szektor nagyjából egyharmadát tette ki) már átlagosan 18,5 százalékkal esett vissza 2017 végéhez képest.
A nagy kérdés, hogy a Samsung meddig tudja megőrizni a vezető helyet. Kína a Samsung és az Apple számára is komoly fejtörést okoz, ezen a piacon rohamosan nyomulnak előre a hazai gyártók, így könnyen lehet, hogy néhány éven belül a Huawei lesz az abszolút első – amit nyilván az USA minden lehetséges módon igyekszik majd megakadályozni.
Lezárult a tavalyi év, ezzel pedig megindult a piackutató cégek részletes anyagainak áradata, amelyben sorra veszik a főbb 2018-as trendeket, levonva ebből a fontosabb következtetéseket. Az IDC éves és utolsó negyedéves jelentése az elsők között jelent meg, ebben pedig már a Huawei kiemelkedő teljesítményét hangsúlyozzák ki.
Miközben a kínai gyártó kapcsán a cég elleni amerikai lépések kapták a legnagyobb visszhangot a sajtóban, bár mi arról is beszámoltunk, hogy az MWC alatt két 5G-okostelefon is bemutatkozhat, a most közzétett dokumentumban ehelyett a főbb számokra koncentrálnak. Kiderül például, hogy míg a teljes piac 2018-ban 4,1 százalékkal esett vissza (ezzel pedig az eddigi legrosszabb évet hagytuk magunk mögött, összesen 1,404 milliárd leszállított okostelefonnal), a továbbra is piacvezető Samsung 8 százalékkal kevesebb (292,3 millió) példányt mutathatott fel, a második helyezett Apple 3 százalékkal esett vissza (208,8 millió darabra), eközben azonban a Huawei 52 millióval növelte saját eredményét, elérve a 206 millió darabot. Ezzel már a teljes globális piac 14,7 százalékát uralták, ám a negyedik Xiaomi is jól szerepelt a maga 122,6 milliójával, az ötödik helyre visszaeső Oppo pedig szintén növelni tudta 2017-es számát, 1,3 százalékkal.
A folyamat különösen jól kirajzolódott a negyedik naptári negyedévben, amelynek folyamán a Samsung 70,4 millió darabbal ugyanúgy megőrizte első helyét, mögöttük azonban nem sokkal lemaradva futott be a második és harmadik helyezett. Az Apple 68,4 millió darabot mutatott itt fel, bár ez 11,5 százalékos visszaesést jelentett a tavalyi év hasonló időszakához képest (ahogy azt Tim Cook is megemlítette jelentésében), eközben azonban a Huawei 60,5 millió darabot ért el, ami esetükben csaknem 44 százalékos robbanást jelent alig egy év alatt. Az Oppo és a Xiaomi ennek nagyjából felét tudta teljesíteni, a növekedés azonban itt is megmaradt, míg a piac fennmaradó része (amely a szektor nagyjából egyharmadát tette ki) már átlagosan 18,5 százalékkal esett vissza 2017 végéhez képest.
A nagy kérdés, hogy a Samsung meddig tudja megőrizni a vezető helyet. Kína a Samsung és az Apple számára is komoly fejtörést okoz, ezen a piacon rohamosan nyomulnak előre a hazai gyártók, így könnyen lehet, hogy néhány éven belül a Huawei lesz az abszolút első – amit nyilván az USA minden lehetséges módon igyekszik majd megakadályozni.