SG.hu

Egyre többet költünk videójátékokra

Magyarországon stabilan magas, 60% körüli azok aránya, akik videojátékoznak – derül ki az eNET 2018 szeptemberi kutatásából, amelyet immáron harmadik alkalommal készítettek el. Bár érdemben nem nőtt a videojátékosok köre, viszont, akik játszanak, azok egyre többet költenek videojáték vásárlásra, illetve a játékhoz kapcsolódó hardver és periféria beszerzésre is. Mindeközben folyamatosan nő azok száma is, akik okostelefonon játszanak, megerősítve ezzel a mobiltelefon elsődleges játékplatform szerepét.

A videojáték stabil helyet foglal el a mindennapjainkban: a videojátékokkal játszók magyarországi száma a 2018-as felmérés alapján 3,7 millió fő. Ez a szám elsőre soknak tűnhet, de a kutatás a videojátéknak egy tágan vett értelmezéséből indul ki, és ide sorolja a mobileszközökön, PC-n, konzolon való online és offline játékot egyaránt. A hazai 18 és 65 év közötti lakosság kétharmada egyetért azzal, hogy videojátékkal bármely életkorban játszhatunk, s hogy ez nem csak kósza elképzelés, azt a videojátékosok életkori jellemzői is mutatják: bár leginkább a 18-25 év közöttiek játszanak (66%-uk), de az ennél idősebb korosztályoknak is több, mint fele szokott videojátékozni. A férfiak ugyan valamivel jobban szeretnek videojátékozni, mint a nők (62%-uk játszik), de a nők közül is minden második játszik videojátékkal.


Nagy különbségek mutatkoznak a videojátékokat játszók között a tekintetben, hogy milyen intenzitással játszanak, mennyire fontos a játék a mindennapjaikban. Bár sztereotip módon azt tartanánk videojátékosnak, aki napi szinten órákat tölt videojátékokkal, a valóság pillanatnyilag egészen más. A videojátékkal játszók háromnegyede ugyan legalább heti rendszerességgel játszik, de viszonylag kevés időt töltenek ezekkel a játékokkal. A legjellemzőbb egy hét alatti játékkal eltöltött idő az 1-2 óra (36%), illetve a 3-5 óra (25%). A hetente játszók negyede pedig heti szinten legfeljebb egy órát játszik – jellemzően ők azok, akik unaloműzésként, várakozás, utazás közben nyomkodják a játékokat, s ez csupán az üresjáratok kitöltésének lehetőségét jelenti számukra.


A videojátékkal játszók körén belül van viszont egy másik kicsi, de markáns csoport, akik számára a játék egészen másfajta jelentőséggel bír. Ők a videojátékozás iránt a legelkötelezettebbek, így sokkal több az az idő is, amit videojátékokra fordítanak. A heti 20 óránál többet videojátékozók a 18-65 év közötti népesség 2%-át teszi ki. Ezt a csoportot tekinthetjük a hardcore játékosok kemény magjának idehaza. Okostelefonon, otthon, munkahelyen és még éjszaka is

2017-hez képest nőtt azok aránya, akik az okostelefonjukon videojátékoznak: 54%-ról 65%-ra. Ezzel együtt kevesebben választják a laptopokat játékra, viszont a PC aránya nem változott érdemben az elmúlt egy évben (43% a PC-n játszók aránya). De nemcsak mobiltelefonon, hanem konzolon is egyre többen játszanak: míg 2016-ban és 2017-ben 7 és 8% volt a konzolon játszók aránya, addig 2018-ban már 13%.


A játékok tipikus időszaka a délután és az este. Minden ötödik videojátékos játszik közvetlenül lefekvés előtt, tízből egy pedig még éjszaka is. A videojátékosok 83%-a játszik otthon a szabadidejében. Jellemző játékalkalmak a várakozás különböző szituációi, mint például az utazás: 33% játszik utazás közben, járművön, 30% várakozás alatt. Hogy a videojátékosok jelentős részénél mennyire csak alkalmi időtöltés a játék, azt jól mutatja, hogy nyaraláskor csak 16% szokott videojátékozni. 15% magával viszi a játékot a mellékhelyiségbe is, tízből egy játékos pedig a munkahelyen, iskolában is időt szakít erre a szenvedélyre.


A videojátékozáshoz kapcsolódóan többféle költségelem is felmerül. Bár a legnagyobb arányban még mindig az ingyenes játéklehetőségeket választják a játékosok, a játékvásárlás így is jelentős forgalmat generál. Emellett a videojátékozásnak hatása van az eszközvásárlásokra is (mobileszköz, hardver, periféria vásárlás), illetve, ha nem is ilyen nagy arányban, de megjelennek a játékon belüli (in-game) költések, valamint az egyes játékokhoz kapcsolódó kereslet is, mint például a márkázott ajándéktárgyak, kiegészítők. Ezen területek közül Magyarországon 2018-ra vonatkozóan a hardver és periféria vásárlásra fordítottak a játékosok a legtöbbet, éves szinten 17,8 milliárd forintot, de nem sokkal kevesebbet költöttek videojáték vásárlásra sem: ennek éves költsége 16 milliárd forint. Az összes költségelem együttesen, éves szinten 41 milliárd forintos forgalmat tesz ki, egyre magasabbra pozícionálva ezzel a videojáték piac gazdasági jelentőségét idehaza.


A szülők számára érzékeny téma gyermekeik számítógép- és internet használata, és félelmeik jellemzően a videojátékozásban sűrűsödnek. Hiába azonban a szülői aggodalmak, a játék már a gyerekek mindennapjainak is része: a 18 éven aluli gyerekek közel fele (48%) játszik videojátékokkal. Továbbra is elmondható, hogy inkább a fiúk teszik ezt: a fiúk 57%, a lányok 35%-a szokott videojátékkal játszani.

A gyerekek játékhasználata komoly vitákat gerjeszt, ennek megfelelően a szülői kontroll is elég erőteljes ezzel kapcsolatban: a szülők 63% szabályozza, hogy gyermeke mennyi időt játszhat videojátékkal, 47% szabályozza a videojáték típusát, 30% pedig a videojátékon belüli pénzköltést. Viszont, a játékos gyermekek szüleinek 20%-a semmilyen módon nem korlátozza gyermeke videojáték használatát. 2016-hoz képest érdemben nem változott a szülőknek a gyermekeik videojátékozásához kapcsolódó kontrollja.


Ahogy láttuk, a videojátékozás a felnőttek egy részénél nem több egyszerű, mindennapi szórakozásnál és unaloműzésnél. Vannak azonban olyanok, akik számára a videojátékkal való játék sokkal több ennél: az identitásuk része, komoly idő- és energiaráfordítás. Ők azok a hardcore gamerek, akik versenyszerűen játszható videojátékokkal játszanak, streamer és közösségi média csatornákon követik az általuk kedvelt játékokat és játékosokat. Ma Magyarországon e csoport száma a tavalyi évhez hasonlóan nagyjából 425 000 főre tehető.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • TokraFan #20
    Mindkét esetben egy komoly problémát hoztál fel példának (elhízás, drog), a hasonlat pedig azt (is) szemléltet(het)i, hogy a negatív következményt kiváltó okok közül tulajdonképpen lényegtelen, melyik mellett érvel az ember, mert mindkét ok következménye ugyanolyan káros (drogfüggés, elhízás, egészségkárosodás).

    A hasonlatból tehát számomra az következett, hogy a korábban szóba került szórakozási formákat (videojáték és a TV), a drogozáshoz/elhzáshoz hasonlóan, alapvetően negatív tevékenységnek tartod ahol felesleges a kevésbé káros ellen érvelni, mert végeredményeben ugyanoda fognak vezetni.
    Még le is írtad: "De ezzel az erővel mondhatnád azt is hogy jó dolog az metamfetamin, inkább azt használod mint heroint. És valóban, a heroin durvább, de ettől a met sem lesz hasznos és jó."
  • lammaer #19
    Egy szóval sem írtam hogy a játék káros - ez megint egy hiba: szalmabáb

    :)

    Még a végén végigmegyünk az összesen :D
    Utoljára szerkesztette: lammaer, 2019.01.25. 09:20:30
  • lammaer #18
    Gondoltam hogy a károsság el fogja terelni a mondanivalóm lényegéről a figyelmet.

    Akkor vegyünk egy másik példát: ha elhízásról van szó, akkor védhetnéd a cukor iránti rajongásodat azzal hogy a zsír még rosszabb :)
  • TokraFan #17
    Szerintem nem jó a hasonlat, mert ennek alapján a videojáték egy káros függőség, és bár valóban válhat nagyon ritkán azzá, de alapvetően nem az, hanem szimpla szórakozás. Mint a mozi vagy bármi más, ami örömet okoz anélkül, hogy károsítana.

    Ahogy a filmeknél is, itt is lehet egyszerű bugyuta szórakozás, de lehet olyan címekkel is játszani, ami tanít, mozgatja az agyat, logikus gondolkodásra, problémamegoldásra ösztönöz, de akár nyelvtanulásra, gyakorlásra is tökéletes mellesleg. Sokan tartják károsnak, pedig nem az. Mitől károsabb ez, mint amikor valaki reggeltől estig gubbaszt a műhelyében és barkácsol valamit? Semmivel sem jobb vagy rosszabb tevékenység, már amennyiben a megfelelő játékprogramokkal hasonlítjuk össze, nyilván egy agyatlan lövöldében nem sok tanulnivalót vagy kreativitást fejlesztő eszközt talál a delikvens, de kár lenne az egész videojáték ipart erről a műfajról megítélni.
    Utoljára szerkesztette: TokraFan, 2019.01.24. 22:25:24
  • lammaer #16
    A TVnél biztosan jobb, mert ez egy picit aktívabb tevékenység, ez tény :)
    De ezzel az erővel mondhatnád azt is hogy jó dolog az metamfetamin, inkább azt használod mint heroint. És valóban, a heroin durvább, de ettől a met sem lesz hasznos és jó.

    Ezt hívják hamis dilemmának... :D
  • TokraFan #15
    Én nem is akarok lejönni róla! Inkább ez, mint a TV...A haverokra, koncertekre így is van idő IRL, köztes szabadidőben viszont nincs, ami jobban ki tudna kapcsolni.
  • lammaer #14
    Talán azért mert minden gyerek játszik, mig a felnőttek jóval kisebb arányban - igy a játék elsősorban a gyerekekhez kötődő fogalom.
    Nem kell ezt túlgondolni hogy ez is magyar...
  • s0n1c #13
    Sosem értettem hogy lehet egy hobbit kinőni, csak azért, mert a "játék" szó benne van. Gamification-t ma már nagyon sok területen használják. Gondolom azért használjuk a "kinövés" kifejezést, mert a videojáték még mindig annyira megértett és elfogadott hobby, mint amennyire elfogadott pl.: a pszichológia (vagy coaching) a köztudatban. Egy szóval semennyire. Szarügy, dehát ez is itthoni sajátosság.
    Utoljára szerkesztette: s0n1c, 2019.01.24. 14:14:37
  • molnibalage83 #12
    Ahhoz képest, hogy régen mennyit játszottam, az picsafüst, ami ma megy. De azt veszem észre, hogy elképesztő üdítő tud lenni még az is, hogy egyik hobbimról váltok a másikra. Ha éppen sokat írtam cikket vagy ilyesmi, akkor olyan érzés RPG-t tolni, mint amikor sokáig nem volt idő könyvet is olvasni, de most azt teszem.

    Persze amíg régen kb. 1 hét alatt kitoltam egy Gothic 2-őt, addig ma ez azt jelenti, hogy tavaly májusban elkezdtem a Wasteland 2-őt, amit megszakítottam, Aug-ban toltam egy kicsit és most folytatom...
  • lammaer #11
    Mindenkinek arra van ideje ami fontos/érdekes számára.
    Baráti társaságomban több 40 feletti játékos van (én magam is az lennék), mindenki teljes idejű munkás, van aki családos van aki nem.

    Ha belegondolsz, odaírtad hogy te is "pihensz", na amikor más heverészik a kanapén és nézi a plafont esetleg bámulja a tévét, mi akkor aktívan szórakozunk.

    Amúgy egy percig se sajnáld hogy te kinőtted a játékokat, nagy időrabló és szélkergetés az egész, bár én is le tudnék jönni róla :)

    Utoljára szerkesztette: lammaer, 2019.01.24. 10:18:42