MTI
Charlotte Prodger iPhone-művész kapta a 2018-as Turner-díjat
A Glasgowban élő Charlotte Prodger iPhone-művész kapta meg kedden a nagy presztízsű, 25 ezer fontos (9 millió forint) pénzjutalommal járó brit kortárs művészeti Turner-díjat - számolt be róla a BBC.
Prodger két videójáért nyerte el a díjat: a magát queer identitásúnak valló művész mindkét alkotása mélyen személyes mondanivalójával és művészi felvételeivel győzte meg a zsűrit. A Bridgit című videót, amelyben naplójából olvas fel részleteket, Prodger teljes egészében mobiltelefonjával forgatta. A művész a díjátadón meghatottan köszönte meg az elismerést, amely megfogalmazása szerint "nagyon megérintette". "A történetek, amelyeket elmesélek, bár az enyémek és személyesek, de olyanok is, amelyeket sokak - queer identitásúak - átélhettek" - mondta. (Az önmagukat queernek vallók elhatárolódnak a hagyományos nemi identitásoktól, így például a kizárólagos hetero- vagy homoszexulitástól.)
A 44 éves művészt korábban az a megtiszteltetés is érte, hogy őt választották Skócia képviseletére a 2019-es velencei biennálén. A zsűri indoklásában a Bridgit festői képeit és Prodger munkáinak művészettörténeti vonatkozásait emelte ki. A Bridgit a kortárs élet számos témáját érinti, a gondolatgazdag, költői és meditatív alkotásban Charlotte Prodger saját nemi, nemzeti identitását keresi, és azt mutatja be, hogyan változnak szubjektív nézeteink - ismertette a BBC.
A zsűri elnöke, Alex Farquharson szerint a győztes munka sok fontos referenciát jelenthet a fiatalabb nemzedékeknek. "A nemmel nem valami fix dologként foglalkozik, hanem képlékenyként, ami nem mindig illeszkedik a társadalmi normákhoz" - fejtette ki a Tate Britain igazgatója. A művész másik díjazott videója, a Stoneymollan Trail a modern videóformátumok fejlődését követi nyomon ugyancsak személyes történetbe ágyazva.
A Turner-díj történetében először a négy jelölt midegyike filmekkel jutott a mezőnybe. Az alkotások erős politikai tartalma is szokatlan volt. A döntős mezőnyben szerepelt még a Forensic Architecture elnevezésű építész-filmes-szoftveres-újságíró-ügyvéd-tudós-csoport, valamint Luke Willis Thompson és Naeem Mohaiemen is. A díjátadón a Tate igazgatója, Maria Balshaw hangsúlyozta, hogy az iskolákra és a diákokra nehezedő nyomás miatt túl kevesen fordulnak a művészetek felé. Prodger köszönőbeszédében ugyancsak támogatólag szólt a művészeti oktatás és annak finanszírozása mellett.
"Nem lehetnék ebben a szobában, ha nincs a közösségi finanszírozás, amit Skóciától kaptam az ingyenes felsőoktatási képzésre, és később művészi ösztöndíjak és támogatások formájában munkáimra és megélhetésem fedezésére" - hangsúlyozta a művész. Prodgernek a londoni Tate Britain múzeumban megrendezett ceremónián az író Chimamanda Ngozi Adichie adta át a díjat.
Prodger két videójáért nyerte el a díjat: a magát queer identitásúnak valló művész mindkét alkotása mélyen személyes mondanivalójával és művészi felvételeivel győzte meg a zsűrit. A Bridgit című videót, amelyben naplójából olvas fel részleteket, Prodger teljes egészében mobiltelefonjával forgatta. A művész a díjátadón meghatottan köszönte meg az elismerést, amely megfogalmazása szerint "nagyon megérintette". "A történetek, amelyeket elmesélek, bár az enyémek és személyesek, de olyanok is, amelyeket sokak - queer identitásúak - átélhettek" - mondta. (Az önmagukat queernek vallók elhatárolódnak a hagyományos nemi identitásoktól, így például a kizárólagos hetero- vagy homoszexulitástól.)
A 44 éves művészt korábban az a megtiszteltetés is érte, hogy őt választották Skócia képviseletére a 2019-es velencei biennálén. A zsűri indoklásában a Bridgit festői képeit és Prodger munkáinak művészettörténeti vonatkozásait emelte ki. A Bridgit a kortárs élet számos témáját érinti, a gondolatgazdag, költői és meditatív alkotásban Charlotte Prodger saját nemi, nemzeti identitását keresi, és azt mutatja be, hogyan változnak szubjektív nézeteink - ismertette a BBC.
A zsűri elnöke, Alex Farquharson szerint a győztes munka sok fontos referenciát jelenthet a fiatalabb nemzedékeknek. "A nemmel nem valami fix dologként foglalkozik, hanem képlékenyként, ami nem mindig illeszkedik a társadalmi normákhoz" - fejtette ki a Tate Britain igazgatója. A művész másik díjazott videója, a Stoneymollan Trail a modern videóformátumok fejlődését követi nyomon ugyancsak személyes történetbe ágyazva.
A Turner-díj történetében először a négy jelölt midegyike filmekkel jutott a mezőnybe. Az alkotások erős politikai tartalma is szokatlan volt. A döntős mezőnyben szerepelt még a Forensic Architecture elnevezésű építész-filmes-szoftveres-újságíró-ügyvéd-tudós-csoport, valamint Luke Willis Thompson és Naeem Mohaiemen is. A díjátadón a Tate igazgatója, Maria Balshaw hangsúlyozta, hogy az iskolákra és a diákokra nehezedő nyomás miatt túl kevesen fordulnak a művészetek felé. Prodger köszönőbeszédében ugyancsak támogatólag szólt a művészeti oktatás és annak finanszírozása mellett.
"Nem lehetnék ebben a szobában, ha nincs a közösségi finanszírozás, amit Skóciától kaptam az ingyenes felsőoktatási képzésre, és később művészi ösztöndíjak és támogatások formájában munkáimra és megélhetésem fedezésére" - hangsúlyozta a művész. Prodgernek a londoni Tate Britain múzeumban megrendezett ceremónián az író Chimamanda Ngozi Adichie adta át a díjat.