Gyurkity Péter

Jön a kínai lopakodó bombázó

Ez pedig jövőre mutatkozhat be, a kereskedelmi háború tetőpontján.

A kínai törekvések kapcsán legutóbb arról számoltunk be, hogy a lopakodó vadászgép megkapja saját hajtóművét, amelynek révén nagyban növekszik a hazai fejlesztésű komponensek és rendszerek aránya. A J-20 mellé azonban a jelek szerint hamarosan a Hong-20 is felsorakozik majd, amely már a bombázóerők képességeit növelné.

Külsős szakértői blogokban adtak hírt arról, hogy a kínai források a hónap közepén megpendítették, mi több, nagy fanfárral harangozták be a Hong-20 fejlesztésének eddigi eredményeit, valamint a reményt, hogy a lopakodó bombázó már jövőre bemutatkozhat a nagyközönség előtt. A Global Times eredeti beszámolója szerint az új típus készen áll a próbarepülésekre, ezt pedig 2019 közepén egy jelentős katonai parádé követheti, amelyen már ez a bombázó is megjelenne. Konkrét technikai részletekkel egyelőre nem árasztottak el minket, de tekintettel arra, hogy ekkorra valószínűleg eléri majd csúcspontját a jelenleg kibontakozó kereskedelmi háború (hacsak a felek a mostani kardcsörtetés után ki nem békülnek), nyilván nem véletlen az egybeesés.

A programot eredetileg még 2016 közepén hozták nyilvánosságra, ekkor erősítették meg a korai pletykákat. A légierő egyben a Népi Felszabadító Hadsereg ezen szárnyának hetvenedik születésnapját is ekkor ünnepelné meg, miközben egyes illetékesek arról beszélnek, hogy kifejezett cél a nagy hatósugarú képességek jelentős fejlesztése és kibővítése, ezért is dolgoznak a következő generációs bombázón (amely egyben már közvetlenül az amerikai érdekekkel megy szembe). Más források szerint már a kilencvenes évek óta folyik ennek fejlesztése, a mostanában felbukkanó hírek pedig valószínűleg annak köszönhetők, hogy a kínai vezetők igyekeznek minél inkább erőt felmutatni, amire a 12 ezer kilométeres hatósugarat és a 20 tonnás hasznos terhet felvonultató típus tökéletesnek tűnik.

Néhány hónapon belül kiderül, hogy valóban készen állnak-e próbákra, és hogy ezt valóban a nagy bemutató követi-e majd jövőre.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • Glutamin #25
    Mert meg nem lattal eleget :)
  • ostoros #24
    Az orosz (szovjet) tengeralattjárók sok tekintetben fejlettebbek voltak, mint nyugati társaik.
  • ostoros #23
    A Japán bíróság is csak nevetett, amikor a japán cég (ami ellopta a magyar biotech cég minden adatát) perelte be azt, akitől lopott. És a tolvajnak adott igazat. Bizony. Csak olyan 30 millióba került a magyar cégnek a japán kalandja.
  • t_robert #22
    persze, mert egy hajtómű az kőkemény anyagtechnológiai fejlesztés is. Az önmagában kevés, hogy valaki szerez egy működő példányt és szétszedi. Ott bizony rengeteg fejlesztés és kémia van a legkisebb csavar előállításában is. Ezért van az, hogy az oroszok is másolják a nyugati technológiát csak az ő hajtóművük 150 óra után generálozni kell, ötöd annyi idő alatt bedöglik, és sokkal hangosabb és többet zabál mint a nyugati. Aztán az orosz gépek leginkább a földön állnak és kevés van belőlük, mert nem igen használhatok tartósan, hiszen anyagminőségben és kidolgozásban nem érik el a nyugati gépek szintjét. ott vannak a tengeraltjárok. az orosz megy mint a dörmögő medve és 50 km-ről hallani a egy szonárral, hogy közeledik. .
  • t_robert #21
    Nocsak a kínaiak feltalálták az amcsik B2 Spirit bombázóját.... vagy marha ügyesen copyznak... :)
  • Ender Wiggin #20
    én még jó minőségű másolatot nem láttam kínától. sem autót, sem telefont, sem zizegős mackót. semmit.
    és az, hogy "másolás", az eufemizmus. amit kna csinál, az nem másolás, hanem lopás. más szellemi termékének az eltulajdonítása, és a vevők megtévesztése. nem hogy nem érdemel tiszteletet, de büntetendő is. csak hát a kínai bíróságok csak nevetnek.
    Utoljára szerkesztette: Ender Wiggin, 2018.10.29. 12:23:03
  • fonak #19
    Hasonló tapasztalataik Nyugat-Európában vagy az USA-ban is voltak magyaroknak. Egy időben kifejezetten jó híre volt a magyar mérnököknek, mert itthon a kádári hiánygazdaságban megtanultak rögtönzött megoldásokat kitalálni, míg a német, amerikai stb. leállt, ha valami probléma volt, és várta fentről a megoldást. Persze az is benne volt, hogy őket úgy nevelték, hogy a szabályok szentek, a magyarok pedig kreatívan értelmezték azokat...

    Annak idején a japánokra is hasonló dolgokat mondtak, csak másolni tudnak, olcsó bóvlit tudnak csak gyártani, nem kreatívak (ami utóbbi igaz is volt nyilván, ők is keleti kultúra). A dél-koreaiakra is, lásd 20-25 éve a dél-koreai autókat lenézték, a Samsung nem számított menő márkának stb.
  • ostoros #18
    Te kevered az adminisztrációt és a fizikai munkához köthető probléma megoldást. Ez utóbbiban a fiatalok sajnos gyászosan elvéreznek.
    Utoljára szerkesztette: ostoros, 2018.10.24. 22:49:18
  • ostoros #17
    "csak annyit mondok hogy masolassal utol lehet erni az elvonalat, de elsove, vezetove valni nem lehet."
    Hogyne lehetne. Csak meg kell venni a (vagy ellopni) a nyugati fejlesztést, és olcsóbban/hatékonyabban gyártani. Még jobb, ha a mérnököt veszed meg, LÁSD:BRAIN DRAIN.
    Nem szükséges a kínaiaknak izzadniuk ahhoz, hogy lenyomjanak vagy akár felvásároljanak egy innovatívabb vetélytársat. AZ USA is ezt csinálja állandóan.
  • Vampy #16
    ööö Azert a "kozelmultbeli kulturank" eleg hasonlo, ez nem igazan magyarazhato ezzel :)

    Sot, azt kell hogy mondjam, hogy a magyarokra is nagyon jellemzo (foleg a 40-50+ os korosztalyra) hogy folulrol varja a megoldast... Szuleim elo peldak... Kb ok vannak felhaborodva, ha valamit el kell intezni onalloan es folyton azt emlegetik, hogy "regen" milyen jo volt, csak osszenevettek Mancikaval a hivatalba es rendben volt minden, minden papirt elinteztek helyettuk...:)

    A fiatalok persze masok, de ok mar egy mas korban nottek fol...:)
    Utoljára szerkesztette: Vampy, 2018.10.24. 22:22:19