Berta Sándor

Egészségügyi funkciók kerülhetnek az autókba

A vezetők a közeljövőben egyre több wellness- és egészségügyi funkció közül választhatnak majd. A gyártók számos startupot felkértek arra, hogy foglalkozzanak a témával.

Az úgynevezett Automotive Health jellemzője például, hogy a gépkocsit vásároló személy előre elküldi a kereskedőnek a röntgenfotóit a gerincéről azért, hogy megfelelően be lehessen állítani a jármű üléseit. Mindez Markus Müschenich orvos, a Flying Health nevű startup-inkubátor alapítója szerint azért jó dolog, mert az európaiak az életükből mintegy 3,5 évet töltenek el az autójukban. Közlése szerint nem csupán különleges pollenszűrőkkel lesznek felszerelve az allergiások gépkocsijai, hanem akár a vércukorszint is ellenőrizhető lesz az utak során.

Müschenich közölte, hogy az autó egy hasonlóan védett hely, mint egy orvosi szoba, akkor miért ne lehetne az orvosi szolgáltatásokat elvinni a gépkocsiba? A Flying Health startup alapvetően két témára összpontosít, az első az, hogy miként lehet az egészségügyi szolgáltatásokat beépíteni egy új értékteremtő láncba, a másik hogyan lehet ezekből tartós üzleti modelleket kialakítani. A céghez tartozik a Patientus online platform is, ahol videobeszélgetéseket lehet tartani és amely maximálisan megfelel az adatvédelmi előírásoknak. Ugyanakkor néhány kérdést tisztázni kell. Így például, egy jármű elviheti-e a sofőrt vagy az utasát a legközelebbi kórházba, ha rosszul vannak, illetve az egészség beilleszthető-e egy új autó árába. S ilyen esetekben miként fizetnek majd a betegbiztosítók?


Az autó észlelni fogja, ha rosszul vagyunk vezetés közben

Egy másik startup, a Wear Health a viselhető termékekkel végzett elemzésekben lát üzleti lehetőséget, ezért elsősorban az okosórákra, az intelligens ruhákra, a fejhallgatókra és a kamerákra fókuszál. Vezetője, Esteban Bayro Kaiser biztos abban, hogyha valaki adatokat gyűjt a fitnesztevékenységéről, akkor észszerű lesz a számára az is, hogy ezeket az információkat más célokra is felhasználja. A cég alapvetően az elalvás és a stressz felismerését tartja szem előtt. A stressz-szint elemzésének köszönhetően az autós például tippeket kaphatna azzal kapcsolhatna, hogyan kezelje a helyzetet.

Szóba jöhetnek a hőmérséklettel, az ülés kényelmével vagy a világítással kapcsolatos automatikus változtatások, a kiértékelésbe bevonnák a jármű rendszerét is. Az egészségügyi adatok megosztása a viselhető termékek és a gépkocsi között egy felhőszolgáltatáson keresztül, szabványos interfészeken keresztül valósul majd meg, így külső gyártókat és partnereket is be lehetne vonni a startupok elemzéseibe. Bayro Kaiser rámutatott, hogy a járműgyártók a jövőben kénytelenek lesznek foglalkozni azzal, hogy folyamatosan további szolgáltatásokat kínáljanak.


Az okosóra össze lesz kötve az autó mesterséges intelligenciájával

A MySugr nevű startup egy olyan rendszert fejlesztett ki, amely a meglévő cukorszintmérőkre épít. Jelenleg világszerte 1,3 millió cukorbeteg használja a MySugr megoldását. E szenzorok mellett az arcfelismerés is alkalmas a vezető egészségügyi állapotának a felmérésére. A gesztusok és a mimika ugyanis szintén árulkodó lehet arról, ha valaki nincsen jól. A lehetőségek szinte végtelenek: megakadályozható lesz egy autós elalvása, de egy szélütés vagy szívinfarktus is felismerhetővé válik. Az utóbbi esetekben a gépkocsi automatikusan felkeresheti a legközelebbi kórházat. De a járművek a krónikus betegségek esetén is részét képezhetik az egészségügyi koncepciónak. S bár az autókba beépített érintőképernyők az interakciók miatt egyre fontosabbak lesznek, a legfontosabb eszköz továbbra is az okostelefon marad. A cél pedig az lesz, hogy a vezető és az utasai pihentebben szálljanak ki a gépkocsiból annál, mint ahogyan beültek.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • Ender Wiggin #5
    Ja, jelentős részének. Tudsz esetleg egy konkrét százalékot? Ráadásul, aki annyira rosszul lesz, hogy elveszti ettől az uralmát az autó felett, annak édes mindegy, hogy mit diagnosztizál az autó a semmi közepén...
  • defiant9 #4
    Ez utóbbi ami nagyságrendileg nagyobb probléma, de még a telefonálás is. Ma beszéltem épp valakivel aki kihangosítót használt, de már ez is annyi figyelmét kötötte le hogy átment a piroson mert a mellette álló kanyarodó sáv zöld lett és elindultak benne.
  • barret #3
    És meredeken emelkedik azon balesetek száma,ahol a balesetet kütyünyomkodás okozza!
    Tegyenek csak még több bámulni való monitort a kocsikba.Ugye nem kell nagyon vissza menni az időben az utolsó ilyen halálos balesetig?
  • Cat #2
    A közúti balesetek jelentős részének az oka a sofőr egészségi állapota. És itt nem csak a kamionosok elavásáról van szó, hanem egyszerű rosszulléttől kezdve a szívinfarktusig mindenféle megtörténik, és ilyenkor az autó irányíthatatlanul megy tovább, vagy megy át a szembejövő sávba.
  • Neocortex #1
    - Kitt, kicsit fáj a fejem, diagnózist
    - Ok Michael, rákeresek webMD-n ha elfogadod hogy az oldal sütiket tartalmaz. Addig félreállok egy röpke fél órára telepíteni a kritikus biztonsági frissítéseket. Amúgy tudtad hogy nemrég frissítettük a GDPR szabályainkat?