SG.hu

Nem értenek a hazai kisvállalkozások a digitális technológiákhoz

Annak ellenére, hogy a hazai kkv-szektor számára a digitális technológiák integrációja jelenthetné a hatékonyság és a versenyképesség kulcsát, sok vállalkozás esetében pont a megfelelő digitális kompetencia hiánya nehezíti az átállást. A Vodafone Magyarország, a KPMG és a Bell Research egyaránt jelentős fejlődésre számít ezen a területen a következő években.

A digitalizáció alapvető versenyképességi tényező a vállalati szektorban. A hazai kis- és középvállalkozások számára a digitális átállás lehetne a versenyképesség és a hatékonyság növelésének kulcsa, gyakran azonban azért maradnak el az erre irányuló lépések, – akár a rövidtávon megtérülő, alacsony költséggel járó befektetések is –, mert hiányzik a megfelelő háttértudás.

"A technológiai fejlődés által indukált digitalizáció egy olyan lehetőség a hazai vállalatok kezében is, amit értékteremtésre használhatnak. Ugyanakkor a jelenség a lemaradás veszélyét is magában hordozza. A kkv-k számára különösen nehéz, hogy a szükséges szakképzett munkaerőt és pénzügyi forrásokat előteremtsék. Ahhoz, hogy elinduljanak a digitálissá válás útján, első lépésként digitális érettségüket és egyéb – e téren tapasztalható – hiányosságaikat tanácsos felmérniük, hogy mihamarabb meghatározhassák a szükséges fejlődési irányokat. Ez tehát egy lehetőség is most a felzárkózásban, kitörésben számukra” – mondta Sere Péter, a KPMG infokommunikációs szektorért felelős igazgatója.

Többek között a modern infokommunikációs megoldások ismeretének hiánya okozhatja, hogy a Bell Research tavalyi felmérése szerint a digitalizációt a hazai vállalkozók csupán 10 százaléka tartja fontosnak. "Kutatásaink alapján megállapítható, hogy a vállalkozások számára az egyik legnagyobb kihívást az új ügyfelek elérése, illetve a versenyképesség növelése jelenti, ennek ellenére nem érdeklődnek intenzíven a korszerű IKT-eszközök és alkalmazások iránt, és gyakran megszokásból vonakodnak azok bevonásától a napi szintű ügymenetbe. Az ICT2017 jelentésünkből látható, hogy ennek megfelelően sok hazai KKV a digitális technológiák integrációja terén egyelőre jóval az európai átlag alatt van” – mondta Mátrai Gábor, a Bell Research stratégiai tanácsadója.

A Vodafone Magyarországnak a Ready Business Index bevezetése előtt a magyarországi kis- és középvállalkozások körében végzett kutatásából is látszik ez a kettősség. A megkérdezett vállalkozók 26 százaléka tartotta csupán fontosnak az új technológiákra való nyitottságot, annak ellenére, hogy a költségek optimalizálása 63,3 százalékos arányban jelent számukra mindennapos kihívást. Emellett beszédes információ, hogy a válaszadó KKV-k mintegy harmadának semmilyen elektronikus jelenléte nincs, azaz nem rendelkezik sem weboldallal, sem közösségi média felülettel.

"A KKV-k digitális fejlesztési hajlandóságának alacsony szintje már csak azért is meglepő, mert a hazai piacon a 90-es években éppen a kis- és középvállalkozások nyitottak az innováció felé azzal, hogy az első mobiltelefonokat megvásárolták. Ezt főként az indokolta, hogy az operatív működés tekintetében a kisvállalkozásoknak nagyobb szüksége volt mobiltelefonokra, a telekommunikációs fejlődés tulajdonképpen tőlük indult el. Tapasztalataink alapján a magyarországi KKV-k számára az utóbbi időszakban újra világossá vált, hogy tovább kell mozdulniuk a digitalizáció irányába. A teljes digitális átalakulás számos, egymásra épülő mérföldkövekből álló folyamat, amely minden szervezet esetében eltérő lépésekből áll." – mondta el Király István, a Vodafone Magyarország Vállalati Szolgáltatások Üzletágának vezérigazgató-helyettese.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
Nem érkezett még hozzászólás. Legyél Te az első!