Berta Sándor

Automatikus vészfékező rendszerekre építene az EU

Tavaly 25 300 ember hunyt el a kontinens útjain. Az illetékes európai uniós biztos szerint új technikák, például a vészfékező megoldások segíthetnek megóvni az emberéleteket.

"Európa útjai a legbiztonságosabbaknak számítanak a világon. Ennek ellenére nem lehetünk elégedettek és nagyobb erőfeszítéseket kell tennünk a területen. A közlekedésbiztonságnak az európai politikában előtérbe kell kerülnie, erre a témára még jobban oda kell figyelni. Tavaly 2 százalékkal csökkent a közúti balesetekben elhunytak száma, de elérte a 25 300-at, ez azt jelenti, hogy egymillió lakosra még mindig 49 közlekedési balesetben elhunyt személy jut. A statisztikákban ugyanakkor nem szerepel a hozzátartozók és a barátok által érzett fájdalom és szomorúság. A politikai célunk az, hogy a közlekedési halálesetek számát 2020-ra 16 000-re csökkentsük le. Úgy gondolom, hogy a legújabb számok ismeretében nagyon nehéz lesz e cél elérése" - jelentette ki Violeta Bulc, az Európai Unió közlekedési biztosa.

A politikus hozzátette, hogy az elhunytak mellett tavaly 135 000 ember sérült meg súlyosan a balesetekben. A szociális költségek az egészségügyi ellátással és a rehabilitációval együtt, valamint a munkából kiesett idő miatti kár 120 milliárd eurót tesz ki évente. Az Európai Unió többek között azzal próbál meg segíteni, hogy a közlekedésbiztonságot növelő kutatási projekteket finanszíroz, stratégiákat dolgoz ki a hálózatba kötött és automatizált mobilitáshoz, továbbá megalkotta és bevezette az eCall-rendszert, amely a súlyos közlekedési baleseteknél automatikusan vészhívásokat indít.


De ennél többet szeretnének tenni. Májusban az Európai Bizottság több új intézkedést is bejelent majd, ezek között lesz olyan, amely az új technikák beépítését fogja előírni. Bulc arra számít, hogy például az automatikus vészfékezés vagy a sávtartó asszisztens integrálása a jövőben segíthet az életek megmentésében. Az intelligens sebességfigyelés is biztonságosabbá teheti a közúti közlekedést, de persze aki akarja, ki is kapcsolhatja ezeket az elektronikákat.

"Az automatikus vezetés egy jövőorientált technika, de nem szabad semmit sem elkapkodni. A biztonsági és a felelősségvállalási kérdéseket teljes mértékben tisztázni kell, mielőtt ezek a járművek megjelennének az utakon. Úgy vélem, a teljesen autonóm közlekedés 2050 előtt nem fog megvalósulni. Még nagyon sok dolgot kell megvizsgálnunk és sokat kell tesztelnünk. A cél az, hogy a legnagyobb fokú biztonság valósuljon meg. Amennyiben ez megtörténik és a technika abban a helyzetben lesz, hogy gyorsan tud majd reagálni az emberek előre nem látható viselkedésére, s lehetővé fogja tenni az autók, illetve a gépkocsik és az infrastruktúra közötti információcserét, akkor hozzájárul majd az autonóm vezetés a közlekedésbiztonsághoz" - fejtette ki az Violeta Bulc.

Az Európai Unió közlekedési biztosa hangsúlyozta, hogy a drónok legkésőbb a következő év végétől a mindennapi életünk részei lesznek. 2019 végétől egységes szabályozás lesz az Európai Unióban, amely elő fogja írni, hogy miként kell kezelni és vezérelni egy robotrepülőgépet. A különböző kockázati osztályú pilóta nélküli légi járművekre eltérő szabályok vonatkoznak majd. Eleinte két kockázati osztály lesz. A nagyon korlátozott hatótávolságú és alacsony kockázatot jelentő játékdrónok számára nem lesz kötelező a regisztráció vagy egy vizsga letétele. A közepes kockázatú, nehezebb robotrepülőgépeknek viszont, amelyek lakott területek fölött fognak repülni vagy kereskedelmi célokra lesznek használhatók, szükségük lesz egy licencre és a felhasználóiknak is vizsgát kell majd tenniük. Rajokban repülő pilóta nélküli légi járművek biztosan nem lesznek az égbolton.

A politikus végül leszögezte, hogy az európai uniós tagállamoknak vagy a helyi hatóságoknak mindig joguk lesz arra, hogy bizonyos légtereket drónmentes zónáknak nyilvánítsanak, például a börtönök felett vagy a repülőterek közelében. Emellett az Európai Unió jelenleg is egy menedzsmentrendszeren dolgozik a robotrepülőgép-forgalom számára. Mindez érinteni fogja a repülési útvonal megtervezését, a konfliktushelyzetek felismerését és a kapacitásmenedzselést.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • 3Error #11
    Ötletes, ill. támogatom az ilyen fejlesztéseket, de nagyobb részben a közlekedő sofőröket "szkennelném", mert katasztrófa milyenek vannak. (és a baleseteket is 90%-ban ők idézik elő)
  • Tetsuo #10
    Ne legyél már ilyen tökfej! Csak azt tudod elképzelni, ha az autó nagyon gyorsan megy és kattra lekorlátoz?! :-O Valószínűleg fokozatos lesz a lassítás illetve egy hangjelzés előzheti meg.
    Kint felejtett tábla pedig bizonyára előfordul majd az elején, meg fogják oldani, főleg ha sokakat érint. ;-)
    A digitális tábláknak pont az az előnye, hogy élőben változtatható, akár az időjárástól függően is, ahogy alább írták.
  • NEXUS6 #9
    Persze, de ezeket a fejlesztéseket kezeljük külön. Az adott képességet a közlekedési hatóság vizsgálja, adjanak ki rá szabványokat, azok betartását követeljék meg, a jogalkotó végül, ha már nem luxuskategória a technika, akkor adjon ki rá kötelező bevezetést.

    Az automata fék, meg a sávtartás már itt tart. Az viszont még nincs, hogy Teszlát hazaküldöm az asszonyért.
  • Kurfürst #8
    A technológiára itt most nem kell várni, hiszen automata fékezés, ráfutásgátló, sávtartó automatika már bő 10 éve is volt a jobb kocsikon és már akkor is jól működött. Mostanra már szépen lecsorgott a technológia az alsóbb osztályba is, gyakorlatilag minden márkásabb gyártó alsó osztályaiban is megjelent, a legalsóbb felszereltségi szinten is.

    Ilyen szempontból a szabályozás inkább csak leköveti az életet, és inkább arra irányul hogy az Európába forgalmazott kocsikban ezen senki se spórolhasson.
  • NEXUS6 #7
    Most olvastam egy cikket az ABS-ről. Az 1920-as években elkezdték tervezgetni, az első kísérletek a 40-es években kezdődtek. A 70-es években sikerült gyakorlatilag megvalósítani és a drágább kocsiknál fokozatosan bevezetni. Végül csak 2000 urán vált az új autók kötelező felszerelésévé.

    Szal na. Az önvezérlés, vagy csak az automata fék/sávtartó elektronika is be kell hogy járjon egy hasonló ívet, ami persze remélhetően rövidebb lesz, de nem az a gyere buci hamm bekaplak hirtelenséggel kell, hogy megtörténjen.
  • CsZ #6
    Szerencsére úgy tűnik, hogy aki döntési pozícióban van reálisan látja az önvezetés jövőjét, és az oda vezető utat is.

    Sebességszabályozás részhez a cikket érdemes elolvasni: "Az intelligens sebességfigyelés is biztonságosabbá teheti a közúti közlekedést, de persze aki akarja, ki is kapcsolhatja ezeket az elektronikákat." - nem egy irányítást átvevő rendszerről van szó. Ki lehet kapcsolni. Sem túlhype-olni, sem félni tőle nem érdemes.

    Személy szerint hiányoltam is, hogy az új, kiforrott biztonsági rendszerek kötelezővé váljanak. Ezek közé elsőként venném fel a téli/nyárigumit, mivel minimális költség mellett komoly előrelépés. (a költség ugye a csere és a tárolás, mert kopni mindig csak egy garnitúra fog). Persze fontos a sávtartás is, de épp a minap meséli ismerősöm, hogy az úton keresztben, megfordulás közben egyszerűen leblokkolt a supercar. Vélhetőleg nem volt felkészítve a sávtartás ilyen "váratlan" helyzetre, így okozva balesetveszélyes helyzetet.
    Egy rutinos sofőrnek a piaci nyomás miatt idő előtt megjelenő automata megoldások több váratlan helyzetet teremtenek jelenleg, mint a legidiótább sofőrök.
    Utoljára szerkesztette: CsZ, 2018.04.13. 12:54:33
  • Ender Wiggin #5
    A valóságot? Aki önvezető autókról álmodozik, az már eleve nem a valóságot veszi figyelembe, mert megfeledkezik arról, hogy rengeteg motoros is van az utakon. Mert valahogy minden személyiségi jogot korlátozó futurista agyrém csak az autósokra vonatkozik...
  • grobs #4
    A probléma, hogy nem egyféle autó közlekedik. Extrém példa: egy 30+ éves wartburgnak nyári gumival télen egészen más menettulajdonságai vannak mint egy 3 tonnás SUV-nak jó minőségű téli gumival. Ezért a fix sebességhatár világos, és elfogadott. Időjárási viszonyokra viszont a gépjármű vezetője figyeljen.

    Ha elvonatkoztatunk a magyar állapotoktól, akkor egy sebesség szabályzó megoldás nem űrtechnika. Az egyetlen probléma, hogy a jel kódolását elég gyakran változtassák ahhoz, hogy ne akarja senki feltörni, mert ha megszerzik a tudjukik, akkor abból elég nagy baj lehet.
    Megjegyzem a lopásgátló központi rendszer se lenne komoly tétel még sincs megoldva.
  • NEXUS6 #3
    A nyilatkozó alapvetően szerintem végre normálisan áll hozzá. Évtizedek óta trendszerűen csökken az 1 millió lakosra jutó baleset/halálos baleset a forgalom növekedése ellenére. Ez valszeg nem kis részben az új technológiák elterjedése, esetleg kötelezővé tételének köszönhető, öv, légzsák, ABS.

    A fokozatosságot, a technológia kiforrását azonban meg kell várni, az nem reális, hogy egy cég bejelenti, hogy hú neki van egy önvezérlő autója, a hurráoptimista politikus elhiszi és kijárja, hogy így engedélyezzék, forgalombahozzák, majd néhány kisebb nagyobb baleset után rákérdez, hogy: Tényleg van? A cég meg azt mondja: Ja, nem.
  • ToxiMaxi #2
    És amikor majd előzés közben aktiválódik, akkor szépen nekimész majd a szemben jövőnek... vagy vészhelyzet miatt kellene gyorsítanod, hogy elkerülj egy balesetet. Aztán a további problémák, hogy kint felejtett tábla miatt tötymörög mindenki. Lehetne ezt még sorolni, mert papíron jól hangzik csak a valóságot is figyelembe kellene venni.
    Utoljára szerkesztette: ToxiMaxi, 2018.04.12. 13:21:19