Ötvös Tibor
Bosszúvágy - Rosszkor, rossz helyen
Eli Roth Bosszúvágy-remakeje remekül mutatja be, milyen mikor egy színész látványosan unja már a munkáját. De nem illendő Bruce Willis teljesítményére fogni a film bukását, hiszen szinte semmi nem működik benne.
Hogy tetszett a Bosszúvágy?
Charles Bronson 1974-ben vált igazi sztárrá Hollywoodban, mikor a mozikba került a Bosszúvágy első része. A siker hatására egyre csökkenő színvonallal érkeztek a folytatások, melyekben szinte mindenki, aki közel került a főhőshöz, meghalt. A Bosszúvágy sztorija nem volt nagyon csavaros: egy építész feleségét egy banda megöli, erre a férfi bosszúhadjáratba kezd. Akkoriban azonban meglepően merésznek számított a tény, hogy nem csupán azokat hajkurássza, akik neki ártottak, hanem mindenféle bűnözőt elkap. Ez az önbíráskodás komoly vitákra adott alapot és így volt miről beszélni a film megtekintése után.
Ma ez már nem téma, hiszen alig akad már olyan film, melyben a gonosz arcok hősünknek közvetlenül ártanak. A Gran Torinoban a szomszéd családot vegzálják, A védelmezőben Denzel Washington "unalmában", korábbi ígéretét megszegve segít a megvert prostinak és még hosszan folytathatnánk a sort. Ez láthatóan Roth és csapata előtt is tiszta volt, hiszen változtattak pár dolgot az eredeti felálláson. A főhős, Paul Kersey ezúttal sebész, akinek feleségét és lányát éri az inzultus. A neje belehal és a férfi ennek köszönhetően elindul bosszút állni.
Kezdjük az elején, azaz a sztori változtatásain. Az orvosi dolog nem lényeges, ám itt Kersey a film második felében csak és kizárólag a neki gondot okozó bandatagokkal harcol. Ez nem olyan nagy dolog, de az eredetitől jelentős eltérést jelent. Ráadásul a sztoriba nem nagyon tudják behozni a morális kérdést, hogy most akkor jogos a bosszú vagy valóban önbíráskodásnak számít a dolog. Ezt csupán a rendszeresen beadott rádióműsorban hallhatjuk és nem is nagyon gondolkodhatunk el ezen, hiszen Willis alakítása annyira érdektelen, hogy egy percig nem tudunk együtt érezni vele.
És sajnos ez a legnagyobb hibája a filmnek: a főszereplő. Willis karakterében nincs átalakulás, egyik pillanatról a másikra vedlik át lelketlen gyilkológéppé és éppen ezért nem is igazán tudunk azonosulni vele. A köret sem a legjobb, hiszen ebben a világban a zsaruk igazából töketlen barmok, akik nem haladnak egyetlen ügyben sem vagy pedig csak a feketéket bántalmazzák. Az Államokban meglévő problémákra (rendőri túlkapások, fegyvertartás) meg sem próbál reflektálni a film, láthatóan Willisre van kihegyezve az egész és ez így nagyon kevés.
Roth ráadásul az akciójeleneteket sem tudja korrektül levezényelni, pedig egy jelenetben megmutatja, mire is képes. Éppen ezért nagy kár a Bosszúvágyért, mert egy teljesen érdektelen és felesleges film lett, mely ráadásul rosszkor is került a mozikba. Egyszer már elhalasztották a bemutatót a Las Vegasban történt lövöldözés miatt, de a mostani premier előtt még nagyobb visszhangot kapott parklandi mészárlás ismét betett a produkciónak. A külföldi kritikusok ki is élték magukat rendesen a filmen, mely szerintük egyértelműen a fegyverlobbit támogatja, de szerintem ez nem fair a részükről. A Bosszúvágy önmagában is rossz, nem kell semmi extra címkét ráragasztani.
Ma ez már nem téma, hiszen alig akad már olyan film, melyben a gonosz arcok hősünknek közvetlenül ártanak. A Gran Torinoban a szomszéd családot vegzálják, A védelmezőben Denzel Washington "unalmában", korábbi ígéretét megszegve segít a megvert prostinak és még hosszan folytathatnánk a sort. Ez láthatóan Roth és csapata előtt is tiszta volt, hiszen változtattak pár dolgot az eredeti felálláson. A főhős, Paul Kersey ezúttal sebész, akinek feleségét és lányát éri az inzultus. A neje belehal és a férfi ennek köszönhetően elindul bosszút állni.
Kezdjük az elején, azaz a sztori változtatásain. Az orvosi dolog nem lényeges, ám itt Kersey a film második felében csak és kizárólag a neki gondot okozó bandatagokkal harcol. Ez nem olyan nagy dolog, de az eredetitől jelentős eltérést jelent. Ráadásul a sztoriba nem nagyon tudják behozni a morális kérdést, hogy most akkor jogos a bosszú vagy valóban önbíráskodásnak számít a dolog. Ezt csupán a rendszeresen beadott rádióműsorban hallhatjuk és nem is nagyon gondolkodhatunk el ezen, hiszen Willis alakítása annyira érdektelen, hogy egy percig nem tudunk együtt érezni vele.
És sajnos ez a legnagyobb hibája a filmnek: a főszereplő. Willis karakterében nincs átalakulás, egyik pillanatról a másikra vedlik át lelketlen gyilkológéppé és éppen ezért nem is igazán tudunk azonosulni vele. A köret sem a legjobb, hiszen ebben a világban a zsaruk igazából töketlen barmok, akik nem haladnak egyetlen ügyben sem vagy pedig csak a feketéket bántalmazzák. Az Államokban meglévő problémákra (rendőri túlkapások, fegyvertartás) meg sem próbál reflektálni a film, láthatóan Willisre van kihegyezve az egész és ez így nagyon kevés.
Roth ráadásul az akciójeleneteket sem tudja korrektül levezényelni, pedig egy jelenetben megmutatja, mire is képes. Éppen ezért nagy kár a Bosszúvágyért, mert egy teljesen érdektelen és felesleges film lett, mely ráadásul rosszkor is került a mozikba. Egyszer már elhalasztották a bemutatót a Las Vegasban történt lövöldözés miatt, de a mostani premier előtt még nagyobb visszhangot kapott parklandi mészárlás ismét betett a produkciónak. A külföldi kritikusok ki is élték magukat rendesen a filmen, mely szerintük egyértelműen a fegyverlobbit támogatja, de szerintem ez nem fair a részükről. A Bosszúvágy önmagában is rossz, nem kell semmi extra címkét ráragasztani.