Berta Sándor

Eltűnhetnek az e-kereskedelmi honlapok?

Napjainkban az az általános vélemény, hogy nem létezik az a vállalat, amelyiknek nincs hivatalos oldala. Egy szakember úgy vélte, hogy mégis új korszak jöhet, és a jövőben a közösségi honlapok által létrehozott platformokra terelődhet a forgalom, mert a jelenlegiek csak több kérdést vetnek fel a vásárlókban, mint ahányat megválaszolnak.

Manapság bármely méretű cég számára szinte elképzelhetetlen, hogy ne rendelkezzen valamilyen online jelenléttel. Ez a gyakorlat azonban hamarosan megváltozhat. Rob LoCascio, a Liveperson alapítója és vezérigazgatója szerint idén az első nagy márka be fogja zárni a honlapját. A Liveperson az internetes ügyfélkommunikációra specializálta magát. Az 1990-es években LoCascio kifejlesztett egy chat-technológiát, amelynek a segítségével a felhasználók a honlapokon felugró ablakokon keresztül felvehették a kapcsolatot a cégekkel. A Liveperson 18 000 ügyfele közé tartozik a T-Mobile, az American Express, a Citibank vagy a Nike.

A cégét ma már több, mint 20 éve vezető menedzser kifejtette, hogy az 1990-es években nagy reményeket fűztek az elektronikus kereskedelemhez és hitték, hogy az online üzlet teljes mértékben kiválthatja a hagyományos kereskedelmet. De ez nem következett be, még a leggyorsabban fejlődő Egyesült Államokban is alig 15 százalék az online részaránya, a piacot dominálnia pedig alig néhány vállalatnak sikerült, mint például az Amazon vagy az eBay. LoCascio két fő bűnöst nevezett meg: a HTML szabványt és a Google-t. Az előbbi a honlapok leírónyelve és alapvetően azért fejlesztették ki, hogy megmutassa a statikus tartalmakat. A szakértő a szabványt a könyvtárakban lévő kötetekhez hasonlította, de az üzletek nem könyvtárak és a koncepció sem alkalmazható az internetes boltokra.

A második fő probléma a Google; az 1998-ban berobbant társaság által fejlesztett algoritmus, a honlapokra mutató linkek alapján történő rangsorolás ugyan egyszerűbbé tette a portálok felkutatását, de ezzel párhuzamosan előírta a játékszabályokat is, vagyis hogy miként lehet ezeket a honlapokat megtalálni. A webdizájnerek kénytelenek betartani ezeket a szabályokat, rájuk optimalizálni a felületet, mert csak így biztosítható, hogy az adott társaság oldala a keresési eredmények között előkelő helyre kerül. De ez a struktúra nem illik az online kereskedelemhez.

A hagyományos kereskedelemben az egyes márkák megpróbálnak az üzleteikkel eltérni a többitől. A világhálón ez nem igazán lehetséges, hiszen a legtöbb portál kezelése alapvetően megegyezik. A menü felül, szöveges leírás, néhány kép és a többi nagyon hasonlóan elhelyezett elem. A Google erősödésével mindenhonnan eltűnt az egyediség, és elterjedt az e-kereskedelem szempontjából hátrányos megközelítés. A honlapok jelenleg ritkán tudják megválaszolni a potenciális vevők vásárlás előtti és közbeni kérdéseit, ezért ma is sok ember az ügyfélszolgálatokhoz fordul, amelyek működtetése viszont sok pénzbe kerül. Rob LoCascio szerint a honlapok valójában még több telefonhívást generálnak, és ezek kezelése háromszor annyiba kerül, mint egy átlagos cég teljes marketing-költségvetése. Ha pedig nem kap visszahívást az ügyfél, akkor biztosan elveszik a potenciális vásárló.


Erre kínál választ a botok és a mesterséges intelligencia, melyeket ott lehet alkalmazni, ahol a honlapok önmagukban már nem elegendőek. De a legjobban azok a piaci szereplők járnak, akik az ügyfélkommunikációt a botok és az emberek kombinációjára bízzák, például SMS-ek és a Facebook bevonásával. LoCascio szerint a beszélgető, idővel hangos kommunikációt folytató (pl. Alexa) algoritmusok által érjük el végre napjainkban azt, amiről 20 évvel ezelőtt álmodozott, és lehet valóban meggyőző e-kereskedelmi élményt nyújtani.

Jóslata szerint még idén bezárja saját weboldalát egy nagy bolt, és a vásárlókkal való kapcsolattartást emberek és botok kombinációjával, SMS-en vagy Facebookon keresztül fogja bonyolítani. Cége már most együtt dolgozik több nagy márkával ennek megvalósításán, és az első dominó ledőlésével a többi is hamar el fog borulni. Ez jó hatással lesz az e-kereskedelemben utazó cégekre, de a Google számára borzasztó jövőt ígér. A Liveperson alapítója és vezérigazgatója szerint a vásárlók a jövőben többek között a közösségi platformokon és azok megoldásain (Facebook, Facebook Messenger, Pinterest stb.) keresztül kérdezhetik majd le az árukészleteket, rendelhetnek és fizethetnek - Kínában ez már valóság. A probléma csak az, hogy ebben az esetben a Google helyét és szerepét egy másik óriás, a Facebook venné át.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • TokraFan #48
    Rendkívül veszélyes ez a buta sztereotipizálás. Általában azok képezik le így a világot, akik Érd felsőnél messzebb még életükben nem jutottak el, a világot tehát buta filmek és egyéb "hiteles" források alapján képzelik el, nem lévén más, a valóságot bemutató minta számukra.
  • TokraFan #47
    ez csak a Te fejedben létezik, egyszerű prekoncepció aminek semmi köze a realitáshoz...
  • Tikal #46
    Elég durva sztereotipia az is, hogy minden IT-s otthon ülő sose látott nőt fazon. Eleve sok nő is van már a pályán, ismerek nem is egyet...
  • ostoros #45
    Aham. ;)
  • ostoros #44
    Megmondtam, hogy ez egy trend. Ma még csak vásárolni nem jársz el, húsz év múlva pedig már semmi sem lesz amiért kilépnél a házból.
  • TokraFan #43
    Pont ez a baj veled, hogy elképzelt sztereotípiák alapján képezed le a világot, ami természetszerűleg egy teljesen téves outputot fog eredményezni számodra. Elég sok informatikust ismerek a munkámon keresztül, de egyik sem a kockás inges, szódaszemüveges fajta, aki mással se foglalkozik, mint a gépével. Sőt, legtöbbnek a nap végére annyira tele a töke az egésszel, hogy amint tehetik, mennek bulizni a -javarészt szintén informatikus- haverokkal. Ellenben a szomszédom egy mezei burkoló, aki a munkát leszámítva még életében nem mozdult ki otthonról, se ő, se a családja. Mégsem képezem le ebből a világot és állítom azt, hogy minden burkoló a 4 fal között éli le az életét

    Nem vagy te kissé -nagyon- technofób??
  • TokraFan #42
    Már hogy a fenébe tagadnám meg az esélyét új emberek megismerését azzal, hogy online vásárolok és nem járok fizikai üzletekbe? Te ilyen helyeken ismerkedsz új emberekkel? Megint kevered a különböző jelenségeket. Miért zárná ki az online vásárlás azt, hogy bárki élje tovább a megszokott társadalmi életét a barátok, családtagok között? Korábban sem a plázában meg a sarki kis fűszeresnél ismerkedtem az éppen betévedő f*sz se tudja kivel -és ezzel kb. mindenki így van-, hanem olyan közösségekben, klubokban és baráti társaságokban, ahol jól érzem magam.
  • ostoros #41
    Dehogynem. Csak még fokozni kell az online jelenlétet, és csökkenteni a szabadban töltött időd. Majd a technika segít ebben, kitalálnak majd egy újabb okosfaszságot, ami segít még inkább elembertelenedni. Csak figyeld meg.

    Ez a trend. Csak meg kell nézni azokat akik nem most estek ebbe bele, hanem hivatásszerűen hozzá vannak kötve a PC-hez... Ha az ember az informatikusokra gondol, nem az a sztereotípia, hogy mekkora társasági életet élnek, hanem sajnos az, hogy még meztelen nőt sem láttak életükben... Az anyjukon kívül.
  • Tikal #40
    Nem tudsz olvasni? Most írtam le, hogy miért nem :D
  • ostoros #39
    De te leszel az a szomszéd.