Berta Sándor

Rajtra kész az Európát lefedő repülőgép-fedélzeti internet

Már csak idő kérdése és elérhető lesz az új hálózat, a British Airways után a Lufthansa is csatlakozni akar az Inmarsat műholdjait használó projekthez.

Elkészült a European Aviation Network nevű platform, amelyet a Deutsche Telekom, a Nokia, a Thales és az Immarsat által 2015-ben elindított program keretében alkottak meg. A projektben ötvözték az Inmarsat műholdjait, valamint a Deutsche Telekom által fejlesztett és üzemeltetett LTE-hálózatot. Az első európai integrált LTE-hálózathoz összesen 300 bázisállomás tartozik, amelyeket az Európai Unió 28 tagállamában, valamint Svájcban és Norvégiában helyeztek el. A kapcsolódó műholdakat sikeresen felbocsátották, tesztelték és mindegyik működőképes. A tesztrepülések megerősítették, hogy az infrastruktúra a gyakorlatban is megfelel a követelményeknek.

Az új rendszer 2018 első felétől lesz elérhető, az első ügyfél a British Airways (BA) és az International Airlines Group (IAG) lesz. Az utóbbi tagja a BA mellett az Iberia, az Aer Lingus és a Vueling is. A megnövelt sávszélességnek köszönhetően az utasok nyugodtan szörfölhetnek majd a repülőgépek fedélzetén, közösségi oldalakat látogathatnak meg, képeket oszthatnak meg és akár különböző tartalmakat streamelhetnek is. A légitársaságok egyetlen éjszaka alatt felszerelhetik a szükséges megoldásokat egy repülőgépre, míg a teljes flottáik esetében ez az időtartam néhány hónapot tesz ki.


A Lufthansa-csoportot is érdekli a hálózat, szóvivőjük elmondta, hogy jelenleg intenzív tárgyalásokat folytatnak az Inmarsat képviselőivel és az a szándékuk, hogy a hibridtechnológiát a repülőgép-flottájuk egy részénél bevezessék. A csoport tagja többek között az Eurowings, a Germanwings, a Swiss és az Edelweiss Air, az Austrian Airlines, a Brussels Airlines, valamint a Lufthansa Cargo.

Rolf Nafziger, a Deutsche Telekom nemzetközi üzletekért felelős alelnöke közölte, hogy a hálózatot kifejezetten úgy alkották meg, hogy ne csupán a jelenlegi, hanem a jövőbeli követelményeknek is megfeleljen. Többek között azt is figyelembe vették, hogy az európai légtérben a légiutasok száma a következő 15 évben a kétszeresére fog növekedni. Thorsten Robrecht, a Nokia alelnöke hozzátette, hogy a European Aviation Networknek más követelményeknek kellett megfelelnie, mint a hagyományos LTE-hálózatoknak. A kapcsolatoknak ugyanis 1200 kilométer/órás sebesség mellett, 10 kilométeres magasságban is működniük kell és stabilnak kell lenniük.


Jelenleg a Lufthansa 90 darab és az Austrian Airlines 31 darab Airbus A320 típusú repülőgépének fedélzetén érhető el a FlyNet szolgáltatás. A European Aviation Network által lefedett rövid és a közepes távolságú európai járatokon a Lufthansa az Inmarsat Global Xpress nevű műholdas kommunikációs rendszerére épít. A szélessávú technológiát négy műhold biztosítja, de nem csupán Európában, hanem a Közel- és a Távol-Keleten, Afrikában, Ázsiában, Amerikában, valamint az Atlanti- és a Csendes-óceán térségében is. A műholdak repülőgépenként 50 Mbps-os átviteli sebességet biztosítanak. A fedélzeti JetWave-terminálokat a Honeywell szállította és négy komponensből tevődtek össze: törzsantenna, antennavezérlő, rádiófrekvenciás egység és modem. A rendszer egyaránt beépíthető az Airbus, a Boeing, a Gulfstream, a Bombardier és a Dassault által gyártott repülőgépekbe.

A Nokia és a Deutsche Telekom először 2016 decemberében helyezte üzembe az LTE-hálózatot. Az egyes bázisállomások hatótávolsága egyenként 80 kilométer, szemben a hagyományos LTE-állomások 10 kilométeres hatótávolságával. A megnövelt hatótávolság elegendő ahhoz, hogy a repülési magasságon - akár nagy sebesség mellett is - biztosítani lehessen a szélessávú internethozzáféréseket. 3000 méteres repülési magasságtól az LTE-bázisállomások jeleit kiegészítik műholdas jelekkel.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • MerlinW #4
    "Európát lefedő". Elképesztő, hogy az emberek nem bírnak ki 3 órát internet nélkül... interkontinentális gépeken oké, nem rossz dolog ha van, 12-20 órás utakon.
    Utoljára szerkesztette: MerlinW, 2018.02.08. 17:16:05
  • kvp #3
    Hat ez igy eleg gaz. Normal esetben ha mindenkeppen sporolni akarnak es ugyanarra a linkre tenni a fedelzeti es a szorakoztato elektronikat, akkor router alapu VPN-t kellene hasznalni. A radios uplink-et pedig a kozponti router-re tenni ahol a ket halozat talalkozik, tehat a ket halozat adatai meg veletlenul se haladjanak at ugyanazon a kabelen, foleg ne az utasteren at. Ezzel megoldhato lenne az is, hogy mindig a fedelzeti rendszerek kapjanak prioritast, ne a szorakoztato elektronika. (amig van varakozo csomag a fedelzeti rendszerektol vagy fele, addig a masik csatorna nem kap savszelesseget) Persze a foldi allomas rajza alapjan valoszinuleg valami hasonlot terveznek, de az, hogy csak sima tuzfal van a rajzon es nem ket dedikalt VPN kozos uplink-kel, az picit aggaszto.

    ps: A biztonsagos rajz ugy nezne ki, hogy van ket helyi router (fedelzeti es szorakoztato rendszerek) sajat halozattal, aztan 1-1 sajat tuzfal a kulvilag fele es ezutan van egy VPN router, amibe mindketto bemegy es egyben ez a wireless bridge is. Kozel ketszer annyi alkatresz es valamennyivel tobb kabelezes kellene neki, de kizarhato lenne, hogy a szorakoztato rendszer barmilyen hibaja barmilyen modon befolyasolja a fedelzeti rendszereket.
  • bunny #2
    Én inkább úgy gondolom, hogy onnan is elérhető lesz a net, de nyilván (??? remélhetőleg :D) a repülőgép működéséhez nem lesz köze. De mondjuk Günter kapitány meg tudja nézni az időképen, hogy esik-e Bp-en :D És mindezt úgy, hogy az ő áljmegpadja szeparáltan kapcsolódik a nethez az utasokhoz képest.
    Vagy nem, láttunk már példát nagyobb hülyeségre is.
  • Fefy #1
    Javítsatok ki, ha tévednék, de a cikkben levő képen alapján a pilótafülke is a publikus neten fog lógni? Addig rendben van, hogy van "Cybersecurity control", amit nyugodtan hívhatnának tűzfalnak is, de ez valószínűleg megint csak Mórickák ellen véd és aki akar, az majd keresztül megy ezen.