Berta Sándor

Az e-mailek áradata ellen harcol a Porsche

Bizonyos szint felett a több fizetés már nem motivál, főleg ha a sok munka miatt nincs idő azt elkölteni. Szakemberhiányos helyzetben még fontosabb a munka és a magánélet közötti egyensúly.

Sokan hétköznap este vagy hétvégén is dolgoznak, ennek véget akar vetni a gyártó egyik vezetője. Uwe Hück, a Porsche üzemi tanácsának első embere azt szorgalmazza, hogy a vállalatnál függesszék fel a munkahelyi e-mailek továbbítását este 19 óra és másnap reggel 6 óra között, valamint a hétvégék és a nyaralások alkalmával. "A főnök e-mailjének esti elolvasása és megválaszolása meg nem fizetett munkaidő, amely növeli a stresszt - ez nem működhet így" - jelentette ki Hück. A Porsche üzemi tanácsának vezetője egyúttal azt javasolta, hogy azokat az elektronikus leveleket, amelyek az esti időszakokban érkeznek meg a címzettekhez, automatikusan vissza kell küldeni a feladóknak és a címzett postafiókjából automatikusan törölni kell.

Amennyiben az elképzelést elfogadják, úgy az szigorítást jelentene a Volkswagennél jelenleg alkalmazott szabályokhoz képest. Utóbbiak alapján a dolgozók este 18 és másnap reggel 6 óra között, továbbá a hétvégéken nem kaphatnak munkahelyi e-maileket. Az üzeneteket azonban nem törlik, hanem másnap reggel 6 óra után vagy a hétfő délelőtt továbbítják a címzetteknek. Hück ugyanakkor úgy vélte, hogy ez a megoldás nem elegendő, hiszen mit ér egy levélblokád, ha valakire ugyanúgy rázúdulnak az e-mailek akkor, amikor beér a munkahelyére. Bizonyos esetekben viszont lehetne kivételeket alkalmazni, például az esti műszakok tagjai vagy a kínai és egyesült államokbeli partnerekkel kommunikáló munkatársak esetében.


A Daimlernél a munkatársak beállíthatják, hogy nyaralás idején az elektronikus postát automatikusan törölje a rendszer, a címzett viszont értesítést kap az üzenetekről. Az egész dolog ugyanakkor önkéntes alapon működik, nincs használati kötelezettség. Minden esetben az alkalmazottak egyéni döntéséről van szó, amelyet a munkáltató támogat és tiszteletben tart. A BMW-nél mindenkinek joga van ahhoz, hogy szabadnapokon, a nyaralás idejére és a hétvégéken elérhetetlen legyen. A levelezőszervereket ugyanakkor nem kapcsolják le.

Hück szerint a szigorúbb előírások üzemgazdasági szempontból is észszerűek. Egyre erősebb a szakemberhiány, nehezebb új munkatársakat találni, ezért biztosítani kell, hogy a dolgozók minél hosszabb ideig maradjanak a cégnél. Amennyiben a munkaadók semmit sem tennének, akkor ezen intézkedések bevezetése nélkül kiégési hullám indulhatna el. A módosított e-mail szabályok ugyanakkor a vezetőkre és a menedzserekre nem vonatkoznának, mert az üzemi tanács elnökének érvelése alapján ők eleve magasabb bónuszokat kapnak, így esténként is megválaszolhatnak egy-egy levelet.

A cégek már korábban felismerték az alkalmazottak állandó elérhetőségének hátrányait. A levéláradat gyors kiégést okoz, ami hosszú távon nagyobb hátrány, mint az azonnali válasz előnye. A BMW már 2014-ben új irányelveket vezetett be. A kiégés elkerülésére a munkatársak jóvá írathatják a szabadidejükben munkahelyi levelezésre fordított időt, amit az okostelefonjuk vagy a laptopjuk előtt töltenek. Az így összegyűjtött időt később szabadnapok formájában kivehetik.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • dyra #5
    Nálunk a munkavállalók önként kérik a laptopot és az okostelefont mobilinternettel. Sőt ha nem kapják meg de Pistikének és Julikának van akkor besértődnek. Hogy a másik kapott akkor ők miért nem? A managerek arra hivatkozva, hogy ha pl beteg a gyerek Gizike akkor is tud otthonról dolgozni a legkisebb poziban lévő "körömnek" is odateszik a fél millás laptopot a 100 000 ezeres okostelóval. Persze sokszor jön a rinya,hogy nekik hétvégén is dolgozni kell meg mindig elérhetők.

    Egy szóval nem az eszközökkel van a baj hanem az idióta főnökökkel és az idióta beosztottakkal. Meg az új világ trendjeivel hogy "megváltozott a munka" mostmár nem a FIX 8 órás munkaidő van. Gyakorlatilag mindig lehet magánélet és mindig lehet munka.

    Nem akarok maradinak mutatkozni de szerintem hosszabb távon valóban leromlik azon embereknek a teljesítménye akik így dolgoznak és a kiégés tünetei is megjelennek náluk. Persze sokan annyira sem intelligensek, hogy ezt felfedezzék magukon.
  • bundasjezus #4
    Autóipari multis múltamra visszaemlékezve: gyakorlatilag másból sem álltunk, csak megbeszélésekből, emailek olvasásából és írásából. Az érdemi feladatokra, projektekre, problémamegoldásra már nem jutott idő, pedig az lett volna a ténylegesen értékteremtő része a munkánknak. Joggal éreztem magam inkább aktakukacnak és hivatalnoknak, mint mérnöknek. Ja és természetesen ebből fakadóan túlóra-túlóra hátán...
  • Cat #3
    Bizonyos cégméret felett, több ezernél már nem működnek azok a megoldások, amelyek egy párszázasnál még igen. Magyarországon ez fura lehet, mert borzasztó kevés az ezernél több embert foglalkoztató vállalat. Japánban pl. egyenesen odáig mentek, hogy este tizkor kikapcsolják az áramot az irodákban, hogy senki ne dolgozzon utána.
    Utoljára szerkesztette: Cat, 2017.12.22. 13:46:23
  • gforce9 #2
    Ja automatikus rendszert kell beállítani, mert agyilag nem érnek el odáig, hogy szabadidejében nem illik zavarni senkit munkával, aki azt nem szeretné. Nem is értem ezt az egészet. Gyökerek az emberek és nem az van, hoyg cégen belül megfeddnék az ilyeneket vagy büntetnék, hanem bevezetnek automata rendszert. Bravó :)
  • Tetsuo #1
    Micsoda problémák! :-D Reggel így is, úgy is nyakába zúdul a sürgős munka. Ha pedig fontos valami, majd hívják.