Gyurkity Péter
Ritkábban cseréljük le az okostelefonokat
Az érett piaccá válás jele, hogy elemzők szerint ma már a szoftveres frissítéseket részesítjük előnyben.
Az elmúlt néhány év alatt több fontos változás zajlott le az okostelefonok szegmensében, itt azonban a gyártói rangsor és az operációs rendszerek versenyének egyértelműbbé válása mellett a felhasználói szokások is átalakultak. A módosuló ajánlatoknak köszönhetően ma már ritkábban szerzünk be egy-egy újabb kütyüt.
A napokban megkérdezett amerikai elemzők természetesen a tengerentúli piac helyzetéből indulnak ki, ám Európában is igaz, hogy míg korábban a legtöbb gyártó kétéves hűségszerződésekkel igyekezett magához láncolni gyakorlatilag minden vásárlót, addig ma már jóval több független készüléket szerezhetünk be, méghozzá számos eltérő csatornán keresztül. Ennek köszönhető, hogy megugrott az idősebb, 2-3 évnél is régebbi okostelefonok aránya, ami persze annak is az eredménye, hogy a fokozatos fejlesztések nem jelentettek hatalmas áttörést, így nem volt sok értelme minden évben beszerezni az éppen aktuális legújabb példányokat.
A gyártók igyekeznek több eltérő módon reagálni a módosult helyzetre, hogy visszatérjünk a korábban jellemző, nagyjából kétéves ciklusokhoz. Az Apple például egyszerre több komoly újítást is elérhetővé tett az iPhone X révén, ami sokakat ismét vásárlásra ösztönözhet (igaz, itt a magas ár visszatartó tényező lehet), míg mások speciális ajánlatokkal csábítják a felhasználókat. Ez utóbbiak közé tartozik a megvásárolt készülék nagyjából 1 évet követő becserélése, pontosabban ennek lehetősége, míg mások egy-másfél éves bérlési periódust követően teszik lehetővé a még újabb példányok beszerzését – ami persze azt követeli meg a felhasználóktól, hogy közel tökéletes állapotban őrizzék meg a bérelt példányokat.
Még nem tudjuk megjósolni, hogy sikerül-e visszatérni a korábbi állapothoz, a gyártók törekvése azonban egyértelmű, ők a maguk részéről minél rövidebb frissítési ciklusokat szeretnének látni. A vásárlók viszont egyre inkább a szoftveres frissítésben bíznak, ezáltal igyekeznek naprakészen tartani készülékeiket, hiszen ez további opciókat, jobb kompatibilitást, valamint a telefon eredeti funkcióinak esetleges kibővítését is jelentheti.
Az elmúlt néhány év alatt több fontos változás zajlott le az okostelefonok szegmensében, itt azonban a gyártói rangsor és az operációs rendszerek versenyének egyértelműbbé válása mellett a felhasználói szokások is átalakultak. A módosuló ajánlatoknak köszönhetően ma már ritkábban szerzünk be egy-egy újabb kütyüt.
A napokban megkérdezett amerikai elemzők természetesen a tengerentúli piac helyzetéből indulnak ki, ám Európában is igaz, hogy míg korábban a legtöbb gyártó kétéves hűségszerződésekkel igyekezett magához láncolni gyakorlatilag minden vásárlót, addig ma már jóval több független készüléket szerezhetünk be, méghozzá számos eltérő csatornán keresztül. Ennek köszönhető, hogy megugrott az idősebb, 2-3 évnél is régebbi okostelefonok aránya, ami persze annak is az eredménye, hogy a fokozatos fejlesztések nem jelentettek hatalmas áttörést, így nem volt sok értelme minden évben beszerezni az éppen aktuális legújabb példányokat.
A gyártók igyekeznek több eltérő módon reagálni a módosult helyzetre, hogy visszatérjünk a korábban jellemző, nagyjából kétéves ciklusokhoz. Az Apple például egyszerre több komoly újítást is elérhetővé tett az iPhone X révén, ami sokakat ismét vásárlásra ösztönözhet (igaz, itt a magas ár visszatartó tényező lehet), míg mások speciális ajánlatokkal csábítják a felhasználókat. Ez utóbbiak közé tartozik a megvásárolt készülék nagyjából 1 évet követő becserélése, pontosabban ennek lehetősége, míg mások egy-másfél éves bérlési periódust követően teszik lehetővé a még újabb példányok beszerzését – ami persze azt követeli meg a felhasználóktól, hogy közel tökéletes állapotban őrizzék meg a bérelt példányokat.
Még nem tudjuk megjósolni, hogy sikerül-e visszatérni a korábbi állapothoz, a gyártók törekvése azonban egyértelmű, ők a maguk részéről minél rövidebb frissítési ciklusokat szeretnének látni. A vásárlók viszont egyre inkább a szoftveres frissítésben bíznak, ezáltal igyekeznek naprakészen tartani készülékeiket, hiszen ez további opciókat, jobb kompatibilitást, valamint a telefon eredeti funkcióinak esetleges kibővítését is jelentheti.