Berta Sándor

Egy kézbe kerülhet az online ételrendelés Hollandiában

Különösen hatékony modellt talált ki egy helyi startup, amely nem az azonnali kiszállítással, hanem a friss élelmiszerekkel tört be a piacra.

A Picnic piaci részesedése a 155 000 lakosú Amersfoortban már 89 százalékos. Az alkalmazott koncepciójuk rendkívül egyszerű, a tejesember-rendszeren alapul. Régebben a világ számos városában szállították ki tejesemberek a friss tejet, ezt ültette át a többi élelmiszerre is a Picnic, amely 2015 óta használja a koncepciót. A felhasználók egy alkalmazáson keresztül rendelhetik meg a kiválasztott élelmiszereket. Aki 22 óráig leadja a megrendelését, az másnap megkapja az élelmiszereket. A minimum vásárlási összeg 25 euró. A platformon eddig 80 000 ember regisztrálta magát, a szolgáltatás 30 hollandiai városban érhető el. A cégnél 1200 ember dolgozik, köztük van 600 futár, 120 fejlesztő és elemző, valamint 500 személy a logisztikai központokban. A vállalkozást Michiel Muller, Gerard Scheij, Joris Beckers és Frederik Nieuwenhuys alapították.


"Este tízkor pontosan tudjuk, hogy másnap mit kell kiszállítanunk. Ez egyben azt is jelenti, hogy a nagykereskedőktől is pontosan csak a szükséges árumennyiséget rendeljük meg. Az embereket az online szállításoknál leginkább a várakozás idegesíti. Ez nálunk másképp van. A futárok meghatározott útvonalakon közlekednek meghatározott időpontokban. A csomagoknak egy 20 perces időablakban kell megérkezniük az ügyfelekhez. Az okostelefonján minden ügyfél pontosan követheti, hogy éppen hol van a futár, így megtervezhető, hogy kinek mikor kell otthon lennie. A futár a megérkezésekor átadja a csomagot és elviszi a korábbi dobozokat. Aznapi kiszállítás a mi modellünknél nem működik, mert a csomagolási folyamat este zajlik. Ezen nem is akarunk változtatni, mert az sokkal drágábbá tenné a kiszállítást és meg kellene emelnünk az árainkat. Összességében csak nagyon kevés háztartás hajlandó fizetni a szállításért, ezért az nálunk ingyenes" - jelentette ki Michiel Muller.

A startup társalapítója hozzátette, hogy míg például a Lidl diszkontláncban 10-15 ezer termék kapható, az ő kínálatuk jóval szűkebb, de azért nem csupán élelmiszereket kínálnak, hanem kozmetikumokat, pelenkákat és más termékeket is. Amennyiben az ügyfelek valamit hiányolnak, akkor jelezhetik és a Picnic beszerzi. Muller megemlítette, hogy a szupermarketekben az emberek általában 80 százalékban ugyanazokat a dolgokat veszik meg, ami nem nevezhető élménynek, ráadásul időrabló. A szolgáltatás pont az ilyen unalmas vásárlások szempontjából hasznos és kényelmes.

A menedzser közölte, hogy a vállalat hét hónappal ezelőtt 100 millió eurót kapott befektetésként. Az összeget négy hollandiai befektetési társaság adta: az NPM Capital, a De Hoge Dennen, a Hoyberg és a Finci. A 100 millió euróból a Picnic egész Hollandiára kiterjesztheti a tevékenységét. Erre már ki is dolgoztak egy hároméves tervet, amelynek lényege, hogy kiépítik a saját infrastruktúrájukat. Négy nagy logisztikai központot akarnak kiépíteni, azokból küldenék majd ki a futárokat. A platform felhasználói felülete és az alkalmazott szoftver is fejlesztésre szorul. Jövőre legalább további 30 városban akarnak megjelenni. Miután sok potenciál van még Hollandiában, ezért egyelőre nem is foglalkoznak a külföldi terjeszkedéssel.


A Picnic elektromos meghajtású autókat alkalmaz, melyek saját fejlesztésű és építésű járművek. A projekt költségei egyelőre nem ismertek, a vállalkozás képviselői csak annyit árultak el, hogy a programot a Rabobank finanszírozza. A saját gépkocsik előnye, hogy pontosan az igények szerint készültek, s meglehetősen hatékonyan és kis költséggel üzemelnek. A munkatársak minden helyet kihasználnak és előnyös, hogy a futárnak nem kell belépni a csomagtérbe, kívülről mindenhez kényelmesen hozzáfér. Ezáltal rendkívül sok időt lehet megtakarítani. Az autók kis méretűek, így könnyű velük parkolni és más járművek is elférnek mellettük.

Az elektronikus alkatrészek Franciaországban, míg a gépkocsik többi részei két hollandiai karosszéria műhelyben készülnek. A projektet a De Hoge Dennen, a Hoyber és a Finci tette lehetővé, így a startup ki tudta építeni a csapatát, megtervezhette az autót és elkészíthette az első modelleket. "Minden héten 5 százalékkal növekszünk. Az év végére körülbelül 100 millió eurós bevételt fogunk elérni. Amersfoortban azért vagyunk sikeresek, mert a többi szolgáltatás drágább és bonyolultabb. Az élelmiszereink különösen frissek, frissebbek azoknál, amelyek a szupermarketekben vannak. A kezdetek óta ezek teszik ki az eladásaink 50 százalékát. A boltokban akár több napig is aszalódhat egy gyümölcs és több tucat kéz is megfoghatja azt" - indokolt Michiel Muller.

A Picnic társalapítója kiemelte, hogy sok település vezetői kérték őket arra, hogy az ő városaikba is szállítsanak. Ennek oka, hogy nagyon hatékonyak. Egy utcán végighajtva egyszerre három kiszállítást is elvégeznek. Ugyanez egy másik szolgáltatásnál három utat jelent, mert az első megrendelés 19 órai kiszállításra vonatkozik, a második 21 óraira, míg a harmadik 22 óraira. A köztes időben az autó talán a város másik részébe megy. Ráadásul ők óránként átlagosan hat kiszállítást hajtanak végre, míg a hagyományos modellt alkalmazó cégek talán kettőt. Ezzel a Picnic hozzájárul a forgalom mérsékléséhez. Ez a modell egyébként nem csupán Hollandiában működhet, hanem a világ bármely más országában is.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
Nem érkezett még hozzászólás. Legyél Te az első!