Gyurkity Péter

Űrsikló csatlakozik a kapszulákhoz

Egy harmadik cég sorakozik fel a SpaceX és az Orbital ATK mellé.

A téma iránt érdeklődők jól tudják, hogy a NASA nemcsak további küldetésekkel bővítette ki a jelenlegi CRS-kampányt, újabb bevételt biztosítva a fent említett két magáncégnek, de már megkötötték a szerződést a CRS-2 részleteiről is, amelynek keretében további versenyzők csatlakoznak saját eszközeikkel. A Sierra Nevada most űrsiklóját próbálta ki.

A két riválissal ellentétben ez a cég nem szárnyak nélküli kapszulát, hanem egy, az egykori űrsiklókra emlékeztető, ám azoknál jóval kisebb repülőt fejleszt, amely az Atlas-5 rakétán indulna útnak a Nemzetközi Űrállomás felé, hogy azután a légkörbe újból belépve, a leszállópálya felé navigálva, szép lassan süllyedjen, majd pedig elérje a felszínt. Eredetileg személyzetet is vitt volna magával az érdekes eszköz, a NASA azonban a versenytársak (a SpaceX, illetve a Boeing) ettől eltérő megoldásait választotta, így a Sierra Nevada számára maradt a teherszállítás, amelyben a tervek szerint 2020-tól, a már említett CRS-2 keretében vennének részt.

A mostani teszt során másodszor próbálták ki a süllyedést, miután a minisiklót egy helikopterrel emelték a magasba. Az Edwards-légibázison gond nélkül végezték el a kísérletet, ami biztató a jövőre nézve, hiszen ezzel a mérnökök további fontos adatokat kaptak a repülő tulajdonságait és viselkedését illetően. Ez mindenképpen jobban sikerült, mint a 2013-as első próba, amikor a futómű nem nyílt ki, így a sikló végigcsúszott a kifutópályán, ami nyilván nem a legoptimálisabb landolási forma. Ezúttal mintegy 4 ezer méteres magasságból, 500 km/h-s sebességet elérve zajlott le a repülés (irányított süllyedés), a fejlesztés pedig immár az új adatok birtokában folytatódik tovább.

Az ENSZ szintén szeretné felhasználni a siklót, ennek keretében egyéb országok rakományait juttatnák el az űrbe, valamikor 2021-től.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • fonak #1
    Hát pedig pont személyszállításnál lenne értelme egy ilyen eszköznek (pl megfelelő szögben belépve a légkörbe és siklórepülve le lehetne szállni úgy, hogy végig nem megy 1G fölé az űrhajósokra ható gyorsulás, ami pl sérült, beteg személy lehozatala esetén fontos lehetne), teherhajónak nem sok értelme van.