Gyurkity Péter
Űrsikló csatlakozik a kapszulákhoz
Egy harmadik cég sorakozik fel a SpaceX és az Orbital ATK mellé.
A téma iránt érdeklődők jól tudják, hogy a NASA nemcsak további küldetésekkel bővítette ki a jelenlegi CRS-kampányt, újabb bevételt biztosítva a fent említett két magáncégnek, de már megkötötték a szerződést a CRS-2 részleteiről is, amelynek keretében további versenyzők csatlakoznak saját eszközeikkel. A Sierra Nevada most űrsiklóját próbálta ki.
A két riválissal ellentétben ez a cég nem szárnyak nélküli kapszulát, hanem egy, az egykori űrsiklókra emlékeztető, ám azoknál jóval kisebb repülőt fejleszt, amely az Atlas-5 rakétán indulna útnak a Nemzetközi Űrállomás felé, hogy azután a légkörbe újból belépve, a leszállópálya felé navigálva, szép lassan süllyedjen, majd pedig elérje a felszínt. Eredetileg személyzetet is vitt volna magával az érdekes eszköz, a NASA azonban a versenytársak (a SpaceX, illetve a Boeing) ettől eltérő megoldásait választotta, így a Sierra Nevada számára maradt a teherszállítás, amelyben a tervek szerint 2020-tól, a már említett CRS-2 keretében vennének részt.
A mostani teszt során másodszor próbálták ki a süllyedést, miután a minisiklót egy helikopterrel emelték a magasba. Az Edwards-légibázison gond nélkül végezték el a kísérletet, ami biztató a jövőre nézve, hiszen ezzel a mérnökök további fontos adatokat kaptak a repülő tulajdonságait és viselkedését illetően. Ez mindenképpen jobban sikerült, mint a 2013-as első próba, amikor a futómű nem nyílt ki, így a sikló végigcsúszott a kifutópályán, ami nyilván nem a legoptimálisabb landolási forma. Ezúttal mintegy 4 ezer méteres magasságból, 500 km/h-s sebességet elérve zajlott le a repülés (irányított süllyedés), a fejlesztés pedig immár az új adatok birtokában folytatódik tovább.
Az ENSZ szintén szeretné felhasználni a siklót, ennek keretében egyéb országok rakományait juttatnák el az űrbe, valamikor 2021-től.
A téma iránt érdeklődők jól tudják, hogy a NASA nemcsak további küldetésekkel bővítette ki a jelenlegi CRS-kampányt, újabb bevételt biztosítva a fent említett két magáncégnek, de már megkötötték a szerződést a CRS-2 részleteiről is, amelynek keretében további versenyzők csatlakoznak saját eszközeikkel. A Sierra Nevada most űrsiklóját próbálta ki.
A két riválissal ellentétben ez a cég nem szárnyak nélküli kapszulát, hanem egy, az egykori űrsiklókra emlékeztető, ám azoknál jóval kisebb repülőt fejleszt, amely az Atlas-5 rakétán indulna útnak a Nemzetközi Űrállomás felé, hogy azután a légkörbe újból belépve, a leszállópálya felé navigálva, szép lassan süllyedjen, majd pedig elérje a felszínt. Eredetileg személyzetet is vitt volna magával az érdekes eszköz, a NASA azonban a versenytársak (a SpaceX, illetve a Boeing) ettől eltérő megoldásait választotta, így a Sierra Nevada számára maradt a teherszállítás, amelyben a tervek szerint 2020-tól, a már említett CRS-2 keretében vennének részt.
A mostani teszt során másodszor próbálták ki a süllyedést, miután a minisiklót egy helikopterrel emelték a magasba. Az Edwards-légibázison gond nélkül végezték el a kísérletet, ami biztató a jövőre nézve, hiszen ezzel a mérnökök további fontos adatokat kaptak a repülő tulajdonságait és viselkedését illetően. Ez mindenképpen jobban sikerült, mint a 2013-as első próba, amikor a futómű nem nyílt ki, így a sikló végigcsúszott a kifutópályán, ami nyilván nem a legoptimálisabb landolási forma. Ezúttal mintegy 4 ezer méteres magasságból, 500 km/h-s sebességet elérve zajlott le a repülés (irányított süllyedés), a fejlesztés pedig immár az új adatok birtokában folytatódik tovább.
Az ENSZ szintén szeretné felhasználni a siklót, ennek keretében egyéb országok rakományait juttatnák el az űrbe, valamikor 2021-től.