Szekeres Viktor

Gyilkosság az Orient Expresszen

Manapság elég nagy merészségre vall, hogy a tini ízlés által uralt multiplexekbe egy klasszikus krimivel próbál valaki betörni. Ez a film már csak ezért is kalapemelést érdemel.

Hogy tetszett a Gyilkosság az Orient expresszen?
  • Tetszett, jó film.
  • Közepes lett.
  • Gyengén sikerült.
  • Még nem láttam.
Lépjünk most túl azon, hogy a klasszikus krimik szinte teljes egészében a tévé képernyőjére szorultak vissza, hiszen eleve a nyomozós műfaj tűnt el majdnem teljesen a moziból. Mindez természetesen a modern whodunit (ki tette?) tévésorozatok térhódításának köszönhető. Krimik persze mindig is megszámlálhatatlan mennyiségben voltak a televízióban, azonban a Helyszínelők sikerével új korszak vette kezdetét. Míg a 2000-es évek elején még fel-feltűntek a mozikban is krimik (elég Jeffrey Deaver vagy James Patterson regényeinek adaptációira gondolni), idővel teljesen kihaltak, és mindössze egy-egy inkább thrillerbe hajló bestseller eseményszámba menő adaptációjára került csak sor.


Agatha Christie műveiből évtizedekig készültek sikeres és elismert, sztárparádés mozifilmek, s ekkor értelemszerűen a legcsavarosabbak adaptációival próbálkoztak, melyek közül A vád tanúja minden idők legjobb filmjei között emlegethető. Idővel azonban a trendeknek megfelelően tévéképernyőre szorultak Miss Marple és Hercule Poirot nyomozgatásai, aminek az volt a nagy előnye, hogy így minden Christie-regényt fel lehetett dolgozni.

Agatha Christie krimi könyveinek zöme klasszikus "Ki a gyilkos?"-történet, azonban a megoldások furfangossága miatt pár regény (Tíz kicsi néger, Az Ackroyd-gyilkosság, A függöny és persze a Gyilkosság az Orient Expresszen) kiemelkedik a többi közül. Cikkünk tárgya a negyedik adaptáció: 1974-ben a moziban Albert Finney nyomozott Sidney Lumet klasszikusában, 2001-ben a tévében Alfred Molina, míg 2010-ben a Poirot-sorozat vonatkozó epizódjában David Suchet. A neveket pedig azért érdemes említeni, mert mivel adott a történet, azon (elvileg) nem sokat lehet alakítani, így leginkább a főhős karakterén áll vagy bukik a dolog.

2017-ben ugyebár Kenneth Branagh-t kaptuk meg belga detektívként, azonban amellett, hogy a karakter valóban felismerhető, valóban Poirot-s, sajnos nem sokat mondhatunk a színész alakításáról, hiszen olyan szerepről van szó, amit nem feltétlenül a szinkronizált változat láttán kéne megítélnünk, márpedig nekünk ez jutott. (Ez igazából nem panasz, mert jó lett a magyar szinkron, csak éppen a Branagh által nyújtott finomságok nem szivárogtak át, köszönhetően az egyen franciás beszédstílusnak, mint ahogy a legtöbb akcentus is odaveszett. Majd lakossági forgalmazásban megtapasztalhatjuk.)


A film történetén nem nagyon lehet rágódni, hiszen benne van a címben, hogy gyilkosság történik egy vonaton, és az ugyancsak az expresszen utazó magánnyomozó megpróbál utánajárni az esetnek - lehetőleg addig, míg meg nem érkezik a vonat a végállomásra, hogy ott szétszéledhessenek a gyanúsítottak. Ugyanis szokás szerint meglehetősen véges azok száma, akik elkövethették a szörnyű tettet.

A nézők értelemszerűen kétféleképp fogják nézni a filmet: lesznek azok, akik nem ismerik az eredeti sztorit, ők a rejtvény oldaláról fogják megközelíteni a filmet, találgathatnak, élvezhetik az agyalást, a történet elmés szövését. A többiek pedig - mivel pontosan ismerik a megoldást - amellett, hogy azon morfondíroznak, hogy vajon megtartják-e az eredeti befejezést, árgus szemekkel figyelik, hogy minden úgy történik-e, ahogy homályos emlékeikben megvan.

Ahogy az szokott lenni, az Orient expresszen mindenki gyanús, mindenkinek volt indítéka, a gond csak az, hogy a tucatnyi gyanúsított közül mindössze maroknyinak jut kettőnél több saját jelenet. A zsúfoltság miatt így adja magát, hogy a gyilkos a kiemelt karakterek között lesz, vagy pedig teljesen véletlenszerűen, cseppet sem megalapozottan lebbentik le a leplet néhány titokról. De persze érthető, hogy a játékidőt nem terjesztették ki három órára, mint ahogy az is, hogy kapott némi modernizálást a sztori, többek között akciódúsabb jeleneteket.


Azt kell, hogy mondjuk, hogy a Gyilkosság az Orient expresszen 2017-es verziója mindkét tábort kielégítheti - kivéve a harmadikat, mely tagjai szerint semmi újat nem hoz a könyvhöz képest. Branagh stílusosan rendez, jól mozgatja a szereplőket, a színészek pedig hozzáteszik azt a karaktereikhez, ami tőlük telik, és amennyi egy film játékidejébe belefér egy ilyen népes szereplőgárda esetében. Nyilván, aki a Sidney Lumet-féle verzió klasszikusságát és statikusságát várja, az csalódhat, mint ahogy az is, aki számára David Suchet az egyetlen Poirot, annak ellenére, hogy előtte már sokan eljátszották a szerepet, de mindenkinek el kell döntenie a jegyvásárlás előtt, hogy mennyire képes befogadni egy klasszikus mai változatát. Ha elég rugalmasak vagyunk, és nem vaskalaposkodunk, akkor a Gyilkosság az Orient Expresszen nem fog csalódást okozni, és lehet, hogy 5-6 év múlva újra is fogjuk nézni. Ha másért nem, a látványért, ami helyenként lélegzetelállító lett. A film tényleg nagyon szép.

Most, hogy már tudjuk, hogy milyen lett a Gyilkosság az Orient expresszen, már csak az a kérdés, hogy sikeres lesz-e a film. Talán a sztárparádé segít azon, hogy a nézők felfedezzék maguknak, de míg a nyolcvanas évek kifejezetten menővé vált az elmúlt években, addig a harmincas évek biztos, hogy nem lesz annyira szexi egy tizenéves számára. De hátha rácáfolnak a fiatalok a papírformára, vagy elegendő mennyiségű 40-en túlit mozgat meg a film - egyelőre nagyon jól áll a szénája. És akkor talán pár évente láthatunk majd egy-egy Christie-adaptációt. Arról már álmodni sem merünk, hogy más klasszikus szerzők (John Dickson Carr, Ellery Queen, Erle Stanley Gardner) művei is efféle bánásmódot kapjanak. Sebaj, a polcokon (vagy a E-readerekben) mindig is lesz helyük.

Klikk ide!
Klikk a képre a nagyobb változathoz
Gyilkosság az Orient expresszen (Murder on the Orient Express)
angol krimi, 2017
12 éven aluliak számára nem ajánlott

rendező: Kenneth Branagh
forgatókönyvíró: Michael Green
operatőr: Haris Zambarloukos
zene: Patrick Doyle
producer: Kenneth Branagh, Mark Gordon, Judy Hofflund, Simon Kinberg


szereplők:
Kenneth Branagh (Hercule Poirot)
Johnny Depp (Ratchett)
Daisy Ridley (Mary Debenham)
Michelle Pfeiffer (Mrs. Hubbard)
Judi Dench (Dragomirov hercegnő)
Lucy Boynton (Andrényi grófnő)
Derek Jacobi (Edward Masterman)
Tom Bateman (Bouc)


Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
Nem érkezett még hozzászólás. Legyél Te az első!