Berta Sándor

Az autók válhatnak a kiber­támadások új célpontjaivá

A gépkocsik ellen végrehajtott hackerakciók pusztító következményekkel járhatnak.

A szakértők becslései alapján a védtelen járműfedélzeti interfészek könnyen a bűnözők támadásainak célpontjaivá válhatnak. Az Allianz biztosítótársaság szerint a következő években az adattolvajok részéről nem csupán egy-egy akcióra kerül majd sor az autók ellen. Joachim Müller, az Allianz vagyonbiztosítási igazgatója elmondta, hogy a régebbi gépkocsik esetében a védelmi mechanizmusok nem megfelelőek. Éppen emiatt a következő esztendőkben nőni fog a hálózatba kötött járművek ellen végrehajtott támadások száma.

Az ágazatban elsősorban az OBD2-interfész számít veszélyeztetettnek, mert azt még az 1990-es évek végén építették be az autókba. Ezt az interfészt szándékosan hagyták védtelenül és eredetileg a kipufogógáz-adatok kábeles kiolvasására volt hivatott. Ezt a szervizekben végezték el. Azóta a kábeles kapcsolatot WLAN-os, illetve SIM-kártyás adatátvitel helyettesíti, ugyanakkor a védelem továbbra sem javult. Böres közölte, hogy e megoldásokat részben még jelszó sem védi. A gyártók nem véletlenül gondolják úgy, hogy ez a mechanizmus elégtelen.

Müller kiemelte, hogy a mai korszerű gépkocsik gyakorlatilag guruló számítógépek. A multimédiás és internetfunkciók az autó központi vezérlőeszközei, s gyakran nem csupán a világhálóval vannak összekötve, hanem hozzáférnek a jármű belső kommunikációs hálózatához is. Amennyiben hackertámadás történik egy számítógép vagy mobiltelefon ellen, akkor az az érintettek számára bosszantó, de többnyire nem életveszélyes. Azonban, ha egy gépkocsi elleni történik egy ilyen akció, akkor az már életveszélyes lehet.

A szakember rámutatott, hogy az ESP vagy a fékezési asszisztens be vannak kötve a belső kommunikációs hálózatba. Amennyiben valakinek sikerül betörnie ebbe a rendszerbe, akkor például kiválthat egy fékezési manővert. A járművek elleni kibertámadások a gyártókat és az autóflotta-üzemeltetőket potenciális zsarolási áldozatokká tehetik. Amennyiben egy hacker talál egy gépkocsiban egy sebezhetőséget, akkor az összes többi modellt is hasonló módon szabotálhatja, például leállíthatja a motorokat. Egy ilyen esetben az ágazat hatalmas károkat szenvedne el.

A német autóipari szervezet (VDA) keretében a gyártók és a beszállítók kidolgoztak egy koncepciót, amely mind a járművek biztonságát, mind az utasok adatvédelmét garantálja. A BMW májusban mutatta be a koncepción alapuló CarData programot. Az autók telematikai adatait titkosítva továbbítják egy szerverre, így akadályozzák meg, hogy illetéktelenek vagy bűnözők hozzáférhessenek egy gépkocsihoz. Az adatok tulajdonjoga a felhasználóknál marad, akik eldönthetik, hogy a gyártók az információkat melyik műhelynek, biztosítótársaságnak, internetszolgáltatónak vagy alkalmazásfejlesztőnek adják át. A VDA szóvivője hangsúlyozta, hogy a döntés az ügyfél kezében van, hogy továbbadja-e és ha igen, mikor és melyik szolgáltatásnak az adatait.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • fejlodes #7
    Ez (lesz) a legnagyobb gond az önvezető autókkal is a meghekkelhetőség. Egy idő után biztonságosabbak lesznek az emberi sofőröknél, kivéve a hekkelést ami egy új de óriási kockázat a kocsik esetén. Minél több mindenbe raknak (net alapú) elektronikát, annál több mindent lehet meghekkelni és lenyomozni, ami lehet kényelmesebb de óriási kockázatai vannak. Erre nem nehéz rájönni, védekezni ellene viszont nem igazán lehet szerintem, amit fel lehet törni azt előbb-utóbb fel is törik. (Egyébként a halálos iramban 8-ban is meghekkelik a kocsikat és látszanak ott is a veszélyek.)
  • Cat #6
    Szerintem egy biztosító igazgatójának a hat évnél öregebb autó már régi. Egy 2011-es járműre már nem érvényes a gyári garancia, a 10 évnél idősebbekre meg olyan borzasztó drága már a Casco is itthon, hogy senki nem köt.
  • kvp #5
    Az a gond, hogy 1990-nel regebbi autot nem igazan vesznek mar nyugaton, de itt is kezd reginek szamitani. Marpedig szinte minden amit azota gyartottak tartalmaz valamennyi digitalis elektronikat. Most az mas kerdes, hogy a regiek hack-elese max. oraporgetesre korlatozodik, de fel lehet torni oket is. Ettol fuggetlenul az igazan veszelyes az online kapcsolattal vagy barnilyen vezeteknelkuli radios rendszerrel rendelkezo autok hozzaferhetosege. (egy radios riaszto es kozponti zar is ilyen res) A cikkben nyilatkozo a mai nyugati autoallomanyt nezve igazat mond es a helyzet minden uj autoval csak romlik, mert egyre tobb elerheto pont kerul be az uj autokba.
  • Elmin #4
    "Lehet kapni olyan autókat is,amiket nem lehet meg hackelni! A választás lehetősége adott :) "
    Most még. Viszont ezt úgy néz ki Joachim Müller, az Allianz vagyonbiztosítási igazgatója nem tudja.
    "Joachim Müller, az Allianz vagyonbiztosítási igazgatója elmondta, hogy a régebbi gépkocsik esetében a védelmi mechanizmusok nem megfelelőek."
    Vagy csak a fordítás lett ferdítés. :)
  • A1274815 #3
    Aztán majd az Ipar 4.0 és az IoT örültjei.
  • KM #2
    fyi
    https://en.wikipedia.org/wiki/CAN_bus
  • barret #1
    Lehet kapni olyan autókat is,amiket nem lehet meg hackelni! A választás lehetősége adott :)