Berta Sándor
Virtuális valóság segítségével képezi munkatársait a Német Vasút
A közlekedési cég ugyanakkor nem mondott le a hagyományos szimulátorok használatáról sem.
A Német Vasút (DB) a virtuális valóságot használja fel a munkatársai olcsó és hatékony képzésére. A GTC Europe 2017 rendezvény keretében a társaság bepillantást engedett az alkalmazott módszerekbe. Eleinte a virtuális valóság alkalmazások csak azt a célt szolgálták, hogy közvélemény-kutatást végezzenek az ügyfelek körében, később a technológiát arra használták, hogy az utasokkal közösen tervezzék meg az ICE 3 szerelvények új belső tereit, majd az emberek képet kaphattak arról is, hogyan néznek majd ki a pályaudvarok új váróhelyiségei. Tavaly tavasz óta a társaság a képzésbe is bevonta a virtuális valóság szemüvegeket.
A vasutasok a kerekes székeseknek szánt liftek használatával kapcsolatos tudást sajátíthatják el a technológia segítségével. Az, hogy 5000 munkatársat kiképezzenek a liftek kezelésére, rendkívül sok időt és pénzt emésztene fel. Nem nehéz dologról van szó, de minden egyes kalauznak meg kell mutatni, hogy az egyes típusokon hogyan lehet azt üzembe helyezni, hova kell dugni a kulcsot, és milyen kart kell meghúzni. Ehhez a liftekkel felszerelt vagonokat ki kellene sorolni a forgalomból, ráadásul az előírások alapján egy áthaladó szerelvény legfeljebb 5 percig tartózkodhat az adott vasútállomáson. Ennyi idő a lift működésbe hozására nem elegendő. Ugyanígy az áramszedők kezelésével és a klímaberendezések karbantartásával kapcsolatos tudnivalók elsajátításában is segíthet a virtuális valóság.
A mozdonyvezetők képzésében ugyanakkor megmaradtak a klasszikus szimulátorok, a tapasztalatok alapján ugyanis erre a célra a virtuális valóság nem alkalmas. Usman Ghias, a DB Systel GmbH munkatársa - ez a cég a Német Vasút információs és távközlési szolgáltatásokat szállító partnere - elmondta, hogy a mozdonyvezetők a virtuális valóság szemüvegek használatakor rosszullétre panaszkodtak, ráadásul az eszközök korlátozták a látómezejüket is és a képminőség sem volt megfelelő. A tapasztalatuk az, hogy nem ajánlott egy óránál tovább viselni a készülékeket.
A Német Vasút (DB) a virtuális valóságot használja fel a munkatársai olcsó és hatékony képzésére. A GTC Europe 2017 rendezvény keretében a társaság bepillantást engedett az alkalmazott módszerekbe. Eleinte a virtuális valóság alkalmazások csak azt a célt szolgálták, hogy közvélemény-kutatást végezzenek az ügyfelek körében, később a technológiát arra használták, hogy az utasokkal közösen tervezzék meg az ICE 3 szerelvények új belső tereit, majd az emberek képet kaphattak arról is, hogyan néznek majd ki a pályaudvarok új váróhelyiségei. Tavaly tavasz óta a társaság a képzésbe is bevonta a virtuális valóság szemüvegeket.
A vasutasok a kerekes székeseknek szánt liftek használatával kapcsolatos tudást sajátíthatják el a technológia segítségével. Az, hogy 5000 munkatársat kiképezzenek a liftek kezelésére, rendkívül sok időt és pénzt emésztene fel. Nem nehéz dologról van szó, de minden egyes kalauznak meg kell mutatni, hogy az egyes típusokon hogyan lehet azt üzembe helyezni, hova kell dugni a kulcsot, és milyen kart kell meghúzni. Ehhez a liftekkel felszerelt vagonokat ki kellene sorolni a forgalomból, ráadásul az előírások alapján egy áthaladó szerelvény legfeljebb 5 percig tartózkodhat az adott vasútállomáson. Ennyi idő a lift működésbe hozására nem elegendő. Ugyanígy az áramszedők kezelésével és a klímaberendezések karbantartásával kapcsolatos tudnivalók elsajátításában is segíthet a virtuális valóság.
A mozdonyvezetők képzésében ugyanakkor megmaradtak a klasszikus szimulátorok, a tapasztalatok alapján ugyanis erre a célra a virtuális valóság nem alkalmas. Usman Ghias, a DB Systel GmbH munkatársa - ez a cég a Német Vasút információs és távközlési szolgáltatásokat szállító partnere - elmondta, hogy a mozdonyvezetők a virtuális valóság szemüvegek használatakor rosszullétre panaszkodtak, ráadásul az eszközök korlátozták a látómezejüket is és a képminőség sem volt megfelelő. A tapasztalatuk az, hogy nem ajánlott egy óránál tovább viselni a készülékeket.