Szekeres Viktor

Egyenesen át - Élet az élet után

Valamiért vannak, akik azt hiszik, hogy a "klasszikus" Egyenesen át elég jó film, pedig valójában szó sincs erről, így teljesen jogosak voltak a feldolgozási törekvések.

Hogy tetszett az Egyenesen át?
  • Tetszett, jó film.
  • Közepes lett.
  • Gyengén sikerült.
  • Még nem láttam.
Az Egyenesen át pusztán egy korrekt film, amire minden bizonnyal csak azért emlékeznek sokan úgy, mint valami korszakos klasszikusra, mert egy bizonyos korban igen nagy hatással bírt az emberre. Egyrészt a története kifejezetten érdekes volt, hiszen a halált vizsgálgatta, másrészt pedig a korszak tiniidoljai szerepeltek benne, a húsz évet alig betöltő Kiefer Sutherland és Julia Roberts, valamint Kevin Bacon, akiknek a plakátjai minden, a zenére nem túlságosan koncentráló tinik szobáiban ott voltak.


Amellett, hogy az Egyenesen át nem több, mint egy szimplán jó film, mai szemmel még kevésbé működik, mint annak idején, így nem meglepő, hogy Hollywood úgy gondolta, hogy a megvalósításán lehet bőven javítani, s ki tudja, egy jó rendező kezében talán ismét működőképessé válhat az alapanyag. És valljuk meg, hogy A tetovált lánnyal befutó, majd tévésorozatos pilotokkal hollywoodiasodó (Mr. Robot, A bura alatt, Felejthetetlen) Niels Arden Oplev nem volt rossz választás a feladatra. És a végeredmény is őt igazolja, még akkor is, ha lesznek olyanok, akik csuklóból becsmérelni fogják a remake-et.

A történet pár orvostanhallgatóról szól, akik egy kicsit kíváncsiak, és nem látták az 1990-es Egyenesen átot. Az érdeklődési körük nagyjából megegyezik a legtöbb huszonévesével, azt kivéve, hogy marhára izgatja őket a túlvilág. Talán túlságosan is, mert megpróbálnak úttörők lenni és személyesen megtapasztalni azt, hogy milyen "az élet" a halál után. Vagy közben. Ezért pusztán annyit kell tenniük, hogy megölik magukat egy rövid időre és megtapasztalják mindezt, mielőtt társaik újraélesztik őket. A gond csak az, hogy tetteiknek komoly következményei lesznek.


A mostani szereplőgárda egy fokkal idősebb, mint annak idején volt, de ettől még ugyanúgy a fiatalok elvárásait tartották szem előtt a castingnál, ennek megfelelően egyáltalán nem meglepő, hogy a film is a tinik ízlését szem előtt tartva készült el. Ahogy azt kell, tipikus ijesztgetésekkel teremtik meg a hangulatot, s ezek egy része elég jól működik is. És, ha az ember sikeresen hatás alá kerül, akkor nagyon jól működik a Flatliners. Gond csak akkor van, ha képtelenek vagyunk ráhangolódni.

Márpedig egyeseknél biztos, hogy ez lesz a helyzet, hiszen valamiért a készítők beérik a langyosvízzel. Megcsinálják, amit megkövetel tőlük a haza, illetve jelen esetben az eredeti film, valamint a stúdió, azonban látványosan mentesen mindenféle ambíciótól, és még véletlenül sem akarják, hogy a film több legyen annál, mint egy szimpla thriller, vagy tucathorror. Arról nem is beszélve, hogy a végén koppanunk egy jó nagyot, és azt fogjuk érezni, hogy az alapanyagból sokkal többet is ki lehetett volna hozni, mert ennek így nagyobb volt a füstje, mint a lángja.


Az új Egyenesen át tipikusan olyan feldolgozás lett, ami után az eredeti film tűnne gyenge másolatnak, de így, hogy az eredeti után látjuk, sokan (valahol jogosan) pont fordítva fogják ezt gondolni, hiszen a történet alapvetően ugyanaz. Mese nincs, el kell vonatkoztatni, s ha ez sikerül, akkor mindenképp élvezetes a végeredmény, a megtekintés után viszont az agyból törlendő. Lehet, hogy nem több langyosvíznél, de vannak benne meggyőző alakítások, kellemesen szórakoztató és valamilyen leköti az embert. Hogy nem korszakos? Igen, ez igaz. Mint ahogy az eredeti sem volt az.

Klikk ide!
Klikk a képre a nagyobb változathoz
Egyenesen át (Flatliners)
feliratos, amerikai horror, 108 perc, 2017
16 éven aluliak számára nem ajánlott

rendező: Niels Arden Oplev
forgatókönyvíró: Ben Ripley
operatőr: Eric Kress
zeneszerző: Nathan Barr
producer: David Blackman, Michael Douglas, Laurence Mark

szereplők:
Nina Dobrev (Marlo)
Ellen Page (Courtney)
Diego Luna (Ray)
Kiersey Clemons (Sophia)
James Norton (Jamie)


Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • Danecay #14
    A Prometheus egy igen csak jó film volt :)
  • xyl #13
    A 2017-es változat az IMDB-n 4.9-en áll, az 1990-es eredeti pedig 6.6-on.
    Rotten Tomatoes - a közönség tetszése: A 2017-es változat 38%-nak, az 1990-es változat 59%-nak tetszett. A kritikusok értékelését inkább nem írom ide.
  • csocso1975 #12
    És a cikk írója ismét bizonyította : "Van élet az agyhalál után..."
  • BladeW #11
    Clickbait cím. ...de sikerült?
  • dzsagon #10
    Az eredeti korszakos az volt bazmeg, csak lehet hogy te akkor ovis voltál és más fogott meg.
  • Although #9
    Manapság amikor elég kevés jól sikerült feldolgozás látható, elég sok ilyen Prometheus szerű szar, ez egy vállalható film lett. Tetszett.
    Edit: Ilyen kis csapatok mint a Cross Creek tudnak meglepni ahol a mamut csak kiadó.
    Utoljára szerkesztette: Although, 2017.10.13. 08:51:56
  • zetortraktor #8
    Ja, a lényeg, bocs.

    " Lehet vannak akik számára a régi nem is létezik és egy új feldolgozás élmény lehet, de hol vannak az eredeti ötletek? "

    Körülötted. Mindenhol. Akad elég sok feldolgozás meg adaptáció, de a filmek zöme szerencsére eredeti, és azért a mostani nyár itthon és Amerikában is tömve volt jól sikerült, eredeti ötleten alapuló darabokkal.
  • zetortraktor #7
    Igen, itt kezdődnek a problémák, amikor valaki számára valami csak és kizárólag a plotot jelenti, és nem érdekli őt a körítés, a színészek játéka, a mesélés stílusa, stb. Ez is egy hozzáállás, de nagyot szívsz, ha egy jó sztorit valaki megcsinál szarul, és utána jön a kurva jó verzió, te pedig kapaszkodsz, nehogy jegyet vegyél rá. Semmi garancia nincs arra, hogy valamit éppen elsőként fognak jól megvalósítani.

    "Nem szoktam megnézni egy színdarabot sem több rendezésben,"

    És megnézed a jó filmeket többször? A színházas szerintem egy elég esetlen példa. Nem azért, mert a kedvenceimet én speciel megnézem mindenféle rendezésben, hisz nagyon érdekes látni, hogy hány és hányféleképp lehet vizuálisan megálmodni ugyanazt a papírra vetett sztorit, hanem mert egy több, mint ezer éves műfajról van szó, és még kevésbé összevethető egy 70 évvel ezelőtti Shakespeare-darab és egy mai színpadra állítása. Bármennyire is klasszikus a műfaj, teljesen mások a kor és a közönség igényei. Lehet persze a csitri Gobbi Hildával Rómeó és Júliát nézni, és lehet mai változatot is. Már persze, ha nem veted el csuklóból csak azért, mert ismered a sztori végét.
  • IMYke2.0.0.0 #6
    "Mint ahogy az eredeti sem volt az. "

  • KisKZ #5
    "...Valamiért vannak, akik azt hiszik, hogy a "klasszikus" Egyenesen át elég jó film, pedig ..."

    Valamiért vannak, akik azt hiszik, hogy a "klasszikus" Egyenesen át nem elég jó film, pedig....

    Mármint szerinted....(bocs a személyes hagvételért)
    Szerintem csak egy szempontból lehet érdekes a feldolgozás: Azok szempontjából akik nem látták az eredetit.

    De ha azt nézzük, hogy a számodra tényleg nem volt az igazi, akkor is....
    De jó lenne végre alkotni már valamit és nem javítgatni.
    Tudod.. Nem szoktam megnézni egy színdarabot sem több rendezésben, nem olvasok egy könyvet több fordításban. Van akinek ez is élmény, nekem nem.

    Lehet vannak akik számára a régi nem is létezik és egy új feldolgozás élmény lehet, de hol vannak az eredeti ötletek?