MTI

Több mint ötmillió dízelautó szoftverfrissítését végzik el önként a gyártók

Több mint ötmillió dízelautó szoftverfrissítését végzik el önként a gyártók annak érdekében, hogy csökkenjen a járművek károsanyag-kibocsátása - jelentették be Berlinben, a dízelcsúcs után tartott sajtótájékoztatón.

Barbara Hendricks szövetségi környezetvédelmi miniszter elmondta, a döntés az Euro-5 és Euro-6 normás autókat érinti, a cél az, hogy az érintett járművek nitrogénoxid-kibocsátását átlagosan 25-30 százalékkal csökkentsék. A tulajdonosoknak mindez semmibe sem kerül, a szoftverfrissítés pedig nem befolyásolja a motor teljesítményét, a fogyasztást vagy az autó élettartamát - tette hozzá. Hendricks úgy fogalmazott, megtették az első lépést, de ez természetesen még nem elég. A szakértőknek továbbra is foglalkozniuk kell a hardverfrissítés, azaz alkatrészek beépítésének kérdésével. Elmondta azt is, hogy a szoftverfrissítés eredményességét a jövőben rendszeresen ellenőrzik majd valós, utcai körülmények között.


Alexander Dobrindt szövetségi közlekedési miniszter felidézte, a tanácskozáson olyan döntéseket akartak hozni, amelyek segítik a károsanyag-kibocsátás csökkentését, megakadályozzák a behajtási tilalmak bevezetését, valamint elősegítik az emberek egészségének védelmét a légszennyezettség határértékeinek betartásával. A miniszter bejelentette, hogy a szoftverfrissítésen túl a német autógyártók hozzájárulnak egy 500 millió eurós pénzalap létrehozásához is annak érdekében, hogy környezetkímélőbb városi közlekedés alakulhasson ki. Ennek költségét a kormány és a gyártók azonos arányban állják. Emellett a kormány a jövőben több pénzzel járul hozzá a busz- és taxiflotta elektromossá alakításához, valamint kerékpárutak építéséhez - fűzte hozzá Dobrindt.

Horst Seehofer bajor miniszterelnök "jelentős előrelépésnek" nevezte a tanácskozás eredményét. Winfried Kretschmann, Baden-Württemberg miniszterelnöke "valódi eredményről" beszélt, de hozzátette, hogy ez nem biztos, hogy elég lesz a behajtási tilalmak megakadályozásához. További lépésekre van szükség minél hamarabb. Malu Dreyer, Rajna-vidék-Pfalz miniszterelnöke üdvözölte, hogy az ipar felismerte, sürgős lépések megtételére van szükség. Armin Laschet, Észak-Rajna-Vesztfália kormányfője szintén arról beszélt, hogy az eredmények még csak az első lépéseket jelentik.


A BMW a dízelcsúcs után bejelentette, hogy 300 ezer Euro-5 normás dízelautó szoftverét frissíti ingyen. Emellett, ha valaki év végéig új Euro-6 normás dízelautót, elektromos BMW-t vagy Minit vásárol, és leadja régi Euro-4 normás vagy régebbi autóját, annak kétezer eurós kedvezményt adnak. A Volkswagen 3,8 millió autó szoftverét frissíti. Ebbe beletartozik az a 2,5 millió, a dízelbotrányban érintett jármű is, amelynek az átalakításáról már korábban döntöttek. A Daimler több mint 900 ezer autót alakít át.

Az ADAC német autóklub szerint a megállapodás "az első lépés a jó irányba", de még mindig vannak "jelentős hiányosságok". Véleményük szerint a politika meghajolt az ipar előtt azzal, hogy megelégedett a szoftverfrissítéssel, ugyanis hardverfrissítéssel akár 90 százalékkal is csökkenteni lehetne a károsanyag-kibocsátást. További hiányosságnak nevezték, hogy a busz- és taxiflotta fejlesztésére nem tűztek ki határidőket.

A német környezet- és természetvédelmi szövetség (BUND) szerint nem elegendőek a dízelcsúcs eredményei. Véleményük szerint a kizárólagos szoftverfrissítéssel, amely ráadásul nem kötelező érvényű, nem lehet elkerülni a behajtási tilalmakat. A Greenpeace úgy nyilatkozott, "a kormány oxigénsátorba helyezett egy haldokló motort ahelyett, hogy emberek millióit védené meg a dízelautók kipufogógázától".

Németországban mintegy 49 millió gépjárművet tartanak nyilván, ebből 15 millió, azaz minden harmadik autó dízeles. A dízelautók nagyobb része, 39 százaléka Euro-5 normás. A legújabb, Euro-6 normás kategóriába 18 százalék tartozik. A járművek 23 százaléka Euro-4-es, 13 százaléka Euro-3-as, öt százaléka Euro-2-es, egy százalékuk pedig Euro-1-es. Számítások szerint a szoftverfrissítés autónként körülbelül 100 euróba kerül, míg a hardverfrissítés akár 1500 euróba is kerülhet járművenként.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • Elmin #9
    "Dízel egyenlő f.o.s."
    Neked mit jelent az f.o.s.?
    "Átverés az egész (piac). Tegye fel a kezét, aki nem tudta, mikor mindenki úgy számolt, hogy gyári fogyasztás +30%."
    Ez csak az újabb benzinesre, dízelre igaz a régieknél nincs + 30 %.
    Akkor miért lenne az egész piac átverés?
  • Ender Wiggin #8
    Már az Audi is leáll a dízellel köszönhetően a boránynak. A teljes német autóipar megroggyant. Mindenkinek jó, csak a fillérbaszó kelet-európai dízel-fétisisztánaknak nem.
  • AgentKis #7
    Ez olyasmi, mint az ivóvíz esetében. A határértékeket folyamatosan lefele tologatják, így lesz egyre kevesebb víz "iható". És egyre nagyobb a vízbisznisz...
    Persze azok is meghalnak majd valamiben, akik eddig az ivóvízben, vagy a dízelek füstjében lévő mérgektől haltak meg, csak lehet, hogy később és lehet, hogy valamelyik élelmiszerIPARI szeméttől...
    Majd az unió rendkívüli bölcsei azt is tiltogatni kezdik, mint a hagyományos izzót!
  • AgentKis #6
    El is nézegetem néha a "környezetbarát" tömegközlekedésben részt vevő buszokat, ahogyan 12 SUV-nyi füstöt eregetve kínlódják ki magukat a megállóból... És elgondolkodok picit. Lehet, hogy tényleg a villanyautó lesz a tuti?
    Utoljára szerkesztette: AgentKis, 2017.08.04. 10:53:01
  • Glutamin #5
    Már miert lenne fos? A dieselek fogyasztasaval nincs gond. Nem veletlenul megy az osszes munkagep, haszongepjarmu gazolajjal. A karosanyagkibocsatas lett most problemas.
  • CairoJack #4
    Dízel egyenlő f.o.s. Akinek volt esze, eddig is tudta. Átverés az egész (piac). Tegye fel a kezét, aki nem tudta, mikor mindenki úgy számolt, hogy gyári fogyasztás +30%.
  • kvp #3
    Igazabol a tisztan szoftveres megoldas is mukodokepes lehet, csak megfeleloen kell beallitani az ertekeket. Mellekhataskent 40-60%-os teljesitmenycsokkenes lepne fel, de elerheto lenne a 80-90%-os emisszio csokkentes. A teljesitmeny csokkenese miatt jopar autonal elofordulhatna, hogy maximalis utasszam mellett a maximalis sebesseg is csokkenne, korulbelul 80-100 km/h kozotti ertekre, de ez szerintem egy elfogadhato kompromisszum lenne a tisztan szoftveres megoldas erdekeben.

    A gond ott van, hogy ezeket a beallitasokat mar nem merik vallalni a gyartok, mert az autotulajok meglincselik oket. Az amerikai piacon viszont vagy igy vagy ugy, de meg kell oldaniuk a problemat, mert egyebkent egyszeruen kitiltjak oket.

    Egyebkent a dizel technologia a jovoben lehetove tenne a kornyezetbaratabb uzemet hosszabb tavon, csak a mostani gyors es forro turbos motorok helyett a kis fordulatu, nagy meretu kormot termelo nagy hengerurtartalmu roots kompresszoros dizelek lennenek a nyero. Ez a technologia ugyan jelentosen tobbet fogyaszt es jelentosen tobbet kormol, de ez a korom egyszeru reszecskeszurovel vagy fustgazmosoval kiszurheto, tehat meg a katalizator is kihagyhato lenne. Raadasul meg az alapjarati nyomateka es az elettartalma is nagyobb ezeknek a regebbi technologiaju motoroknak. (a nagy fogyasztas viszont gond lehet)
  • Caro #2
    +1, ráadásul hülyének néznek mindenkit.
    Csökkenő kibocsátás, és semmi hátrány... na persze. Az autógyártók így is vért izzadtak az eddigi emissziós normák teljesítéséhez is, most hirtelen (vagy ismét?) a szoftver jelentené a megoldást? Ráadásul minden motorhoz jó?
    Ez nekem már az ezotéria kategória.
    A háttérben sokkal inkább az áll, hogy tömegével veszítenék el emberek a munkájukat, ha a dízel mint technológia megszűnne, vagy legalábbis nem ilyen mértékben lenne felhasználva. És ezért a politika inkább meghajlik az autóipari (főleg német) lobbi előtt.
  • Ender Wiggin #1
    Remek. Akkor ezentúl nem hazudnak, csak léppen a közelében sem lesznek továbbra sem a normáknak... Egy csomó autógyár (talán az őszintébbek pl. Toyota, Volvo, Subaru) pár éven belül leáll a dízelfejlesztéssel, mert ők tudják, hogy lehetetlen a tiszta dízel-koncepció.
    A német környezetvédők fellélegezhetnek, a lefingott BMW, Merci, Audi nagy részét felszívja a magyar, bolgár, román fillérbaszó piac.