Berta Sándor

Eladná az ügyfelek adatait az iRobot

A cég által gyártott robotporszívók működés közben egyben fel is térképezik a lakást, ami javíthatja a többi okos eszköz hatékonyságát.

Változtat eddigi üzleti modelljén a robotporszívó-gyártó. Az iRobot által készített Roomba robotporszívók bizonyos modelljei nem csupán tisztává varázsolják a lakásokat, de a lakások padlójának tisztításakor fel is térképezik azokat. Ez elsősorban azt a célt szolgálja, hogy optimalizálni lehessen a járművek útvonalait, továbbá elkerülhetők legyenek a virágcserepekkel, a bútorokkal vagy más tárgyakkal való ütközések. Colin Angle, a gyártó első embere ezeket az információkat akarja értékesíteni, de kizárólag akkor, ha ebbe az ügyfeleik beleegyeznek.

Angle azt nyilatkozta, hogy sok eszköz érhető el a hálózatba kötött otthonokhoz, s azok profitálnak az ilyen lakástérképekből. Fontos különbség ugyanakkor, hogy az iRobot modelljeihez képest a jelenleg a piacon lévő hálózatba kötött lámpák és hangszórók, termosztátok és biztonsági kamerák nem ismerik a környezetüket. A Roomba robotok térképei segíthetnek abban, hogy a készülékeket jobban lehessen alkalmazni. Az üzletember a lakástérképek potenciális vásárlói között említette az Apple-t, a Google-t és az Amazont, ezek a cégek ugyanakkor nem kommentálták a felvetést.


Colin Angle, az iRobot vezérigazgatója

Guy Hoffman, a Cornell Egyetem robotikai tanszékének professzora szerint mindez hatalmas áttörést jelenthetne az okosotthon-rendszerek számára, mivel jelenleg úgy működnek, mintha várost nézne valaki New Yorkban anélkül, hogy a metróból feljönne a felszínre. "Van némi fogalmuk a városról, de hiányzik az állomásokon túli világ ismerete." A rendszeresen frissített térképekkel a hangrendszerek alkalmazkodhatnának a lakás akusztikájához, a légkondicionálók a szobához igazíthatnák a légáramlás mennyiségét és az okos lámpák az ablakok helyzete és a napszak függvényében világíthatnának.

Colin Angle kiemelte, hogy az összegyűjtött adatokat semmiképpen nem fogják az ügyfelek engedélye nélkül értékesíteni. Angle mindenesetre bizakodó volt, szerinte nem lesz probléma az adatok eladásával. Úgy vélte, hogy az emberek többsége azért fog beleegyezni a dologba, mert jobban ki szeretné használni az okosotthon-funkciókat. (A Roomba március óta fogadja az Amazon cég Alexa okoshangszórója által hallott parancsokat.)

Az iRobot adatvédelmi irányelveiben már most is szerepel bizonyos formában a személyes információk értékesítése. A dokumentum alapján a gyártó ezeket az adatokat megoszthatja másokkal, többek között a cégnek vagy annak vagyonának eladásakor is. A szövegrészt a Gizmodo nevű blog fedezte fel, és azt írta, hogy a jogi értelmezések szerint mindez akár az adatokra is vonatkozhat.


A porszívógyártónak egyébként az utóbbi időben nagyon szalad a szekér, míg tavaly júniusban 35 dollár volt részvényeik árfolyama, addig most már több, mint a duplája, 87 dollár, azaz egy év alatt a cég értéke 660 millió dollárról 2,5 milliárdra nőtt. Szinte monopolhelyzetben vannak az Egyesült Államok robotporszívó piacán, az ott eladott készülékek 88 százaléka az ő termékük. Mindegyik masinán van rövidtávú infravörös vagy lézerszenzor, a 900-as csúcsszéria pedig 2015-óta kamerával is fel van szerelve.

Az adatvédelmi aggodalmak a versenytársak megerősödését hozhatják, továbbá nem biztos, hogy az emberek drága, mindentudó porszívókra vágynak. A New York Times okosotthon ajánlójában május óta nem a 375 dolláros Roomba 690 vezeti a listát, hanem a 220 dolláros Eufy RoboVac 11, mivel szerintük az előbbiben lévő hálózati funkciók nem érik meg a jóval magasabb árat. Azonban a konkurensek térhódítása előtt van egy hatalmas akadály: az iRobot birtokában van mintegy ezer olyan szabadalom, melyek lefedik a saját navigációra képes háztartási robotporszívók szinte teljes műszaki hátterét. Ezek erejét egy áprilisban indított próbaperrel tesztelik a konkurensek, köztük egy kínai gyártó, melynek eredménye nagyon jelentősen kihat majd az iRobot jövőjére. Angle maga is elismeri, hogy versenyelőnyüket jórészt ezek a szabadalmak jelentik, mivel egy ilyen termék gyártása esetén nagyon nehéz nem belefutni egyik megsértésébe.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • fonak #6
    "a porszívó csomagolásának mondjuk 1/3-ára kiterjedően fel van tüntetve"

    Annyira rettentené el, mint a dohányfüggőt a csomagoláson a haldoklókat, rothadó tüdőket stb. ábrázoló képek.
  • NEXUS6 #5
    A 2000 oldalas EULA-nak pont az a lényege, hogy senki nem olvassa el csak a végére görget és leokézza! :D
  • Skylake #4
    "és szem": és személyiségi jogokat védő legyen
  • Skylake #3
    A cég logikája teljes mértékben érthető piaci értelemben. Ez a működés alapvető: minden informatikai technológia ma így, ezzel az üzleti logikával működik. Vannak a felhasználóknak kínált előnyök, és van minden más, ami a felhasználói aktivitás értékesítéséből származik – amit vagy elmondunk a sok tahó usernek, vagy nem: kussoljanak, és örüljenek az „ingyenes” szolgáltatásinknak! Mindezt a jogi értelemben digitális vadnyugat működési mechanizmusai teszik lehetővé, és amíg az olyan behemótok, mint a Google vagy a Facebook keresi ebből magát zsírosra, nem lehet csodálkozni azon, hogy ez az igény általános. Avagy ez ma a net működési logikája. Digital big business by Gartner. A döntés azonban megvan felhasználói oldalról: mit, milyen módon alkalmazunk, és mihez engedünk hozzáférést, és mindezt hogyan. Csak ez sajnos agy és figyelemigényes.

    Semmi gond sincs azzal, amit a porszívógyártó cég akar. Azonban ehhez a következők kellenének, hogy az adatszerzés valóban szerződésszerű, és szem legyen:

    - a porszívó csomagolásának mondjuk 1/3-ára kiterjedően fel van tüntetve, hogy a készülék felhasználói adatokat gyűjt, ezek fő csoportjai felsorolásszerűen,

    - a porszívó első alkalommal csak úgy üzemelhető be, hogy a vásárló kénytelen legyen ezt a közlést áttekinteni, látni: például egy ugyanezeket tartalmazó kartonba, zacskóba van téve, amely figyelemfelkeltő színű és mintázatú, és ezt a felsorolás tartalmazza,

    - vagy a porszívó használata csak abban az esetben kezdhető meg, ha a felhasználó elolvassa, és egyenként elfogadja ezeket a feltételeket. Ne lehessen átpörgetni, átugrani a szöveget, kénytelen legyen elolvasni.

    - Extra lehetőség, hogy az adatközvetítés explicit felhasználói aktivitást igényel: például egy modult, hardverkulcsot, stb. kell a porszívóhoz csatlakoztatni. E nélkül is működik, de nem küld adatot. Azaz ilyen explicit tevékenység kell a végfelhasználó részéről ahhoz, ami egyben ráutaló magatartás, hogy az adatküldés megtörténjen. Ez talán a felsoroltak közül a legkorrektebb, a felhasználók érdekeit legjobban védő megoldás.

    - Az adatok esetében – a fenti módszerek esetében – a felhasználó tájékoztatva van: mely adatok, milyen célokra, mely piaci szereplőknek és miért kerülnek értékesítésre. Azonosítható-e a felhasználó és a felhasználás környezete, vagy az adatok anonimizáltak. Az adatgyűjtés következményeként mely harmadik felek kísérlik meg elérni a felhasználót és milyen célból.

    - A felhasználótól küldött adatok (amennyiben engedélyezi ezt) köréről a felhasználó tájékoztatva van alkalmazás / webes felület segítségével, ha ezt igényli, és ennek lehetőségére figyelme fel van hívva. Az adatküldés célja egyértelműen rögzített az egyes adatok és adatcsoportok esetében.

    Szerinted a felsoroltakból melyiknek betartása lenne érdeke a cégnek? Nyilván egyik sem! Micsoda?! Hiszen ez esetben szinte semmi adatot nem lehetne összeszipkázni! Ki járulna mégis hozzá ehhez? Eleve, nem inkább a lopás kifejezés lenne erre az üzleti modellre megfelelőbb? Holott a termék nem „ingyenes”, tehát alapvetően nem etikus eladni az információkat a felhasználó tudta és engedélye nélkül, szemben a Google-al, a Facebook-al, és bármilyen más szolgáltatóval, aki „ingyen” ad mindent! Mindez rámutat arra, hogy hogyan is kellene működnie az online világnak – hiszen a felsoroltak a fizikai világban, más de ugyanúgy személyes szférák és tényezők tekintetében érvényesítésre kerülnek (még).
  • AgentKis #2
    Ezek után még érdeklődik valaki a dolgok internete felől? Meg afelől, hogy mi is lenne annak a célja?
  • esztyopa #1
    A magánélet is *közhírré tétetik*
    Még azt is tudni fogják Rólad,hogy mikor tojsz,mikor élsz házaséletet,és mikor nassolsz - éjjel a hűtőből.
    Beteljesül a multik álma...
    MINDEN reklám célzottan fog tűz alá venni !
    Te még nem is tudod,hogy miket fogsz megvásárolni /amire egyébként semmi szükséged/ de már....ajánlani fogják,éjjel,nappal.
    A következő *lépcsőfok*az lesz,hogy alvás közben fogja a porszívód a füledbe suttogni,hogy reggel - azonnal-mit kell megvásárolnod...