Berta Sándor

A turisztikai cégek a legnagyobb adatgyűjtők

Az ágazat borzasztó érzékeny a globális biztonsági helyzetre, így alapvető érdeke a kormányok ennek növelését célzó intézkedéseinek támogatása.

A Priceline az elmúlt években a turisztikai ágazat egyik óriásává vált. Az amerikai céghez tartozik többek között a Booking.com, a Kayak.com és a Rentalcars is. Az 1997-ben alapított társaság legnagyobb vetélytársa a piac második számú szereplőjének számító Expedia. A Priceline tavaly 11 milliárd dolláros bevételt könyvelhetett el, míg a nyeresége körülbelül 3 milliárd dollár volt. Ez nagyon kiemelkedő haszonkulcs, és elemzők szerint a vállalat eredményei az idén még jobbak lehetnek. Glenn Fogel egykori befektetési bankár 2000 óta dolgozik a cégnél és január óta vezeti azt.

"A 2000-es években a tőzsdei megjelenésünk idején a társaságunk piaci értékét 30 milliárd dollárra becsülték, annak ellenére, hogy akkor még kicsi vállalat voltunk. Ez az értékbecslés az első dotkomlufinak volt köszönhető. Amikor a dotkomlufi 2001-ben kipukkant, akkor az értékünk alig néhány millió dollárra csökkent le. Szisztematikusan dolgoztunk, és 2005-ben megvásároltunk a Booking.com-ot. Ebben a folyamatban az akkori szakembereink voltak a meghatározóak, mert olyan technológiákat fejlesztettek ki, amelyek az utazást kényelmesebbé tették. Ma már mi vagyunk a világ vezető utazásközvetítője."

"Persze minden cég azt szeretné, hogy az ügyfelek közvetlenül nála foglalják le a szállásukat vagy vásároljanak, de eközben senki sem akar a marketingbe befektetni. Az üzlet így nem működik. Amennyiben a szállodák ügyfeleket akarnak szerezni, akkor nem tudják a marketinget kikerülni. Mi ebben segítünk nekik. Tavaly közel 3 milliárd dollárt költöttünk reklámokra. Ebből profitáltak a szállodák, a vendégházak, a légitársaságok és minden egyéb vállalkozás, amelyek az ajánlataikat a mi oldalainkon jelenítik meg. Egy kis vidéki vendégház más módon sosem tudná magának megengedni az online hirdetéseket, nálunk viszont megkaphatja ezt anélkül, hogy ezért díjat kellene fizetnie. A díjfizetés csak akkor szükséges, ha valóban szállásfoglalás történik" - jelentette ki a menedzser.


A Priceline vezérigazgatója hozzátette, hogy a Google csak az egyik olyan csatorna a sok közül, amelyen keresztül elérhetik az utazókat. A céljuk az, hogy az emberek közvetlenül a honlapjukra látogassanak el anélkül, hogy kerülőutat tennének egy keresőben vagy a reklámok között böngészve. De a Google egy fontos szereplő az utazási piacon, így aki meg akarja szerezni az ügyfeleket, az nem tudja kikerülni.

Víziójuk szerint minél többen tudnak utazni, annál jobb, az utazás ugyanis elősegíti a kulturális információcserét és a világ hellyé válását. De online utazásközvetítőként is érzékelik, hogy az emberek aggódnak a biztonságuk miatt és erre a kormányoknak reagálniuk kell, ők pedig támogatják ezeket a törekvéseket. A biztonság alapfeltétele annak, hogy egyre több ember utazzon világszerte. Glenn Fogel szerint az új technológiák a jövőben hatástalanítani fogják a biztonsági problémát.

Néhány országban a repülőtereken már most is vannak olyan ajánlatok, amelyek felgyorsítják az utasok becsekkolását, például a megbízhatónak minősített utasok gyorsabban áteshetnek a biztonsági ellenőrzéseken, mint mások. Ebből a rendszerből pedig elvileg mindenki profitál, még az is, akit kevésbé megbízhatónak minősítenek és aki emiatt több időt veszít a becsekkolással, hiszen végül mindenki időt nyer, mert nem kell minden utasnak ugyanolyan hosszú eljárásokon átesnie. A technológia a becsekkolástól a vízumellenőrzésig mindent egyszerűbbé tesz majd. Ők erre a meggyőződésre építik fel az üzletüket.


Az is tény viszont, hogy az utazóknak így jóval több adatot kell kiadniuk magukról, de Fogel szerint erre az érintettek készek is. Ő azt figyelte meg, hogy miután az adatai kiadásával az utazás kényelmesebbé, könnyebbé és hatékonyabbá válik, így kész biztosítani a szükséges információkat a különböző platformok számára. Ez nem kötelező dolog, hanem a szabad személyes döntése. De ki az, aki napjainkban lemondana olyan alkalmazásokról, mint az Uber vagy a Mytaxi, amelyek segítségével elkerülhetővé és feleslegessé válik a készpénzes fizetés és az utca szélén való várakozás. Úgy véli, az ügyfelek készek lemondani a személyes adataikról a nagyobb kényelemért cserébe és végeredményben az utazási vállalkozók több adatot kapnak az ügyfeleiktől, mint amennyit a kormányok valaha is kaphatnának. Ezzel az állam az erőforrásait azokon a helyeken vetheti be, ahol sokkal nagyobb problémák vannak.

"A turisztikai ágazatban a jövőben a mesterséges intelligencia és a gépi tanulás fog főszerepet játszani és így mi is ezeken a területeken fektetünk be. Az egyik példát a chatbotok jelentik; az ügyfélszolgálati forródrótok helyett a jövőben a kommunikáció ezeken keresztül zajlik majd. Ezzel lehetővé válik a problémák időveszteség nélküli és a nap 24 órájában való orvoslása. Chatbotokat használunk a Booking-Assist nevű rendszerünknél és az éttermek online foglalását végző Opentable platformon is hamarosan elérhető lesz egy chatbot a Facebook Messengeren keresztül. Ezeknek a fejlesztéseknek még nagyon az elején járunk, de néhány év múlva az ügyfelek szinte már csak azonnali üzenetküldő programokon keresztül fognak kommunikálni" - szögezte le végül a menedzser.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
Nem érkezett még hozzászólás. Legyél Te az első!