Gyurkity Péter

Jön a Hyperloop gyorsulási versenye

Augusztusban mérkőznek meg a diákcsapatok, a cél legnagyobb sebesség elérése.

Elon Musk és a SpaceX segítségével még 2016 januárjában rendezték meg a Hyperloop első versenyét, amelyen a kiírásnak megfelelően számos különböző egyetemi és egyéb csapat vett részt. Ezen az MIT nyerte el az első helyet, míg idén januárban már a holland Delft került ki győztesként a fele méretben legyártott kapszulák összecsapásán. Augusztusban jön a következő forduló, amely már a sebességre helyezi a hangsúlyt.

A hivatalos oldalon közzétették az előzetes bejelentést, amely szerint augusztus 25. és 27. között zajlik majd le a gyorsulási verseny, itt pedig már kifejezetten a legnagyobb sebesség elérése lesz a fő cél. A benevezettek listáján több visszatérőt is látunk, ők nyilván abban reménykednek, hogy ismét jól szerepelnek majd, különös tekintettel arra, hogy bár összességében véve az említett holland egyetem csapata nyerte meg az előző fordulót, itt mások is kitüntetésben részesültek, hiszen a januárban megrendezett második fázisban például a 149 kilogrammot nyomó, mágnesek révén a pálya felett lebegő, 4,5 méter hosszú és 1 méter magas kapszula mellett német és amerikai fejlesztések is kedvező visszhangot kaptak, igaz nem mindegyikük tudta elindítani saját megoldását, ami a különböző technikai okoknak és hibáknak volt köszönhető.

Akkor a 30 megmaradt csapatból mindössze hárman tudták bevetni kapszuláikat, mivel ezeket ítélték kellően biztonságosnak. Ez remélhetőleg most másként lesz, amiben nyilván segít, hogy a Hyperloop Competition II főbb szabályait már tavaly augusztusban kialakították, eszerint pedig ezúttal egyedül a sebességet fogják szemügyre venni, pontosabban a nagy sebességről való megfelelő lelassítást, amelyet lehetőleg balesetmentesen kell majd lebonyolítani. A cég (amelyet könnyen összekeverhetünk a két másik, szintén ezen a technológián dolgozó riválissal) eközben világszerte 35 különböző helyszínt választott ki, amelyeken később sor kerülhet a platform tesztelésére, Londonban pedig április 27-én egy kiállításon részletezik majd az Egyesült Királyságban javasolt megoldásokat.

Az persze még nem dőlt el, hogy mennyiben megvalósítható a technológia – érdeklődőkből ugyan nincs hiány, de ez komoly pénzeket és időt vesz majd igénybe.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • Whysper #9
    Biztosan nem John éS Alex Gamma party után készített makettjével fog ember utazni ;) Nem gyenge tesztelések lesznek. népesség ritkitás céljára tutira nem loopot fognak használni!!!
  • duke #8
    A terroristak szeretni fogjak. Itt aztan garantaltan nem lesznek tulelok.
  • kvp #7
    Jelenleg zajlik a nagyon kisnyomasu (kvazi vakuumot) hasznalo hyperloop rendszer fejlesztese es van egy ehhez hasonlo, de mar 50 eve fejlesztett japan maglev technologia, ami lehetoseget nyujt nyomascsokkentett alagutszakaszok hasznalatara, viszont ugyanugy uzemkepes normal legkori nyomason is. A japan megoldas lenyege, hogy fognak egy hagyomanyosabb maglev vonatot ami egy U alaku palyaban fut, majd ezt vezetik alagutba, ugy hogy ott ket modszert hasznalnak a legelellenallas csokkentesere. Az egyik a nagy alagutatmero a vonat atmerojehez kepest, igy a vonat altal felretolt levegonek van hova mennie nagyobb ellenallas nelkul. A masik pedig a reszleges nyomascsokkentes, amikor az adott alagutszakaszban kozepen elhelyezett vakuumszivattyukkal csokkentik a nyomast, de nem teljesen nullara, tovabba folyamatosan engedik a levego korlatozott bearamlasat, igy a rendszer meghibasodasa eseten egyszeruen visszaal a normal nyomas. Utobbi azert is elonyos, mert jarmuhiba eseten az alagut a benne elhelyezett gyalogjardakon barmikor elhagyhato. Az U alaku palya meg arrol gondoskodik, hogy a maglev rendszer hibaja eseten se terhessen le a palyarol a vonat, raadasul vannak rajta vezeto gumigorgok, hogy kepes legyen egy energia nelkuli palyan is gurulva lassulni. Mint irtam mar jo 50 eve fejlesztik a japanok a rendszert es nemreg jutottak el oda, hogy mar keszen all az elso rendes maglev vonal kiepitesere.
  • molnibalage83 #6
    Ez airlinerek esetén is igaz...
    Ettől függetlenül én nem tartom jónak a koncepciót...
  • dzsagon #5
    Ilyen sebességnél baleset esetén legalább nem kell túlélők után kutatni.
  • Szefmester #4
    Szerintem Nexus arra gondolt, hogy egészségkárosodás nélkül kibírná e ezeket az eszközöket ha megépítenék.
  • kvp #3
    Ketfajta fejlesztes megy. Van a diakcsapatos kicsinyitett makettes jatek egy rovid csoben es van a profi csapatos fejlesztes kint a sivatagban, meg mindig nem tul hosszu es merethelyes, de legalabb valamivel nagyobb csoben. A cikkben a diakversenyrol van szo...
  • lammaer #2
    Ez még egy kicsit odébb van, amikor már élesben megy a dolog akkor nyilván rendes cégek fejlesztik majd a terméket.

    Amiben persze benne van az, hogy azoknál a cégeknél azok a mérnökök fognak dolgozni, akik most még az egyetemeken tanulgatják a szakmát :)

    Nyilván nem pistike éppen csak 2es érdemjegyet elért dolgozata alapján készült kapszulákba fogják beleültetni a jónépet, ez csak ilyen funolás.
  • NEXUS6 #1
    Szuper, de felmerül a kérdés, hogy beleülnék-e, egy olyan szuperszonikus utasszállító repülőbe, amit műkedvelő egyetemi csapatok terveztek!?
    ;)