SG.hu

Felül kell hitelesíteni a 2012 előtti digitális aláírásokat

A Google-nek sikerült feltörnie azt az algoritmust, amely a 2012 előtt használt elektronikus aláírásokat védi. Több száz magyar vállalatot érinthet mindez, két hónap maradt a váltásra.

Ahhoz, hogy egy digitális dokumentum jogi bizonyító erővel bírjon, elektronikusan alá kell írni. Az így aláírt dokumentum bizonyító erejét tekintve megegyezik a papíralapú okirattal. Azonban – hasonlóan bármilyen szoftverhez vagy vírusírtóhoz – az elektronikus aláírások biztonsági algoritmusai is folyamatosan fejlődnek. A legutóbbi, mérföldkőnek számító, globális verzióváltásra 2012. január 1-én került sor, amikor az SHA-1-típusú algoritmusokkal működő e-aláírás-szoftvereket frissítették a biztonságosabb SHA-2-algoritmusra. Mindebből a felhasználók lényegében nem vettek észre semmit, a legtöbb esetben a szoftverek biztonsági kódjait automatikusan frissítették a szoftvergyártók, az SHA-2-algoritmussal védett elektronikus aláírásokat lehetetlen a mai IT-technológiával feltörni.

Azonban a Google nemrég bejelentette, hogy a frissítés előtt használt SHA-1-algoritmust sikerült „feltörni”, így meghamisíthatóvá váltak a régi, 2012 előtt elektronikusan aláírt dokumentumok. Ez problémát jelenthet, ha még nem történt meg az újabb, SHA-2-algoritmust használó szoftverrel való „felülhitelesítésük”, ugyanis amint közzéteszik a használt programkódokat, az SHA-1-algoritmussal aláírt dokumentumok érvényessége megkérdőjelezhetővé válik. A Google akciója nem öncélú, azért demonstrálják a kód sérthetőségét, hogy a felhasználókat a biztonságosabb algoritmusok használatára ösztönözzék.

Felülhitelesítéskor a digitálisan aláírt dokumentumra – kriptográfiai gyengüléskor – új algoritmussal készült időbélyeg kerül, mely a teljes korábbi dokumentumot és annak korábbi aláírását az új algoritmussal védi. Leegyszerűsítve úgy lehet mindezt elképzelni, mintha egy számlát borítékba zártunk volna, de évek múltán elkezdene engedni a ragasztócsík, így most egy modernebb, még biztonságosabb, új borítékba tesszük régi borítékunkat. Elsősorban a tömegesen és hosszabb távra archivált dokumentumokat, számlákat, másodbizonylatokat, nyugtákat, mérlegeket vagy más pénzügyi, jogi, bér- és munkaügyi dokumentumokat érintheti ez a probléma.

Ha egy vállalat biztosra akar menni, akkor a következő két hónapban archiválnia vagy felülhitelesítenie kell a 2012 előtt elektronikusan aláírt dokumentumait. A legegyszerűbb megoldás, ha a 2012 előtti, digitálisan aláírt dokumentumait archiváltatja. Praktikusan ez azt jelenti, hogy az összes érintett fájlt elküldi egy minősített archiválással foglalkozó cégnek. Emellett lehetőség van arra is, hogy egy adott cég saját rendszerén belül elvégezzék a felülhitelesítést. Mindennek bevált gyakorlata és szabványosított folyamata van.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
Nem érkezett még hozzászólás. Legyél Te az első!