Berta Sándor

Ingyenes, de korlátozott lesz a WLAN a német vonatokon

Újabb részletek derültek ki a korábban meghirdetett projektről.

Jörg Sandvoß, a DB Regio vezetője november végén jelentette be, hogy az összes német regionális vonaton ingyenes internet lesz. Most azonban kiderült, hogy komoly forgalomkorlátozások lehetnek az internetkapcsolatokban.

2017 januártól az ICE-vonalak 85 százalékán lesz ingyenes WLAN-hozzáférés. A másodosztályon utazók is élhetnek majd a lehetőséggel, azonban minden utas legfeljebb 200 megabájtot használhat el. Aki 24 órán belül ennél többet forgalmaz, az utána csak sokkal kisebb sebességgel szörfölhet tovább. Mindez azt jelenti, hogy az ajánlat chatelésre és e-mailezésre tökéletesen elegendő, de például filmek megnézéséhez vagy online játékokhoz már nem. Hosszabb utakon már a zeneszámok streamelése is problémássá válhat. A Maxdome nevű szolgáltatónak köszönhetően ugyanakkor a vonatokon lévő helyi szervereken 50 ingyenesen megtekinthető filmet helyeznek el.

Miután a 200 megabájtos forgalom eszközönként értendő, ezért elvileg mindenki megteheti majd, hogy az okostelefonján zenét hallgat, míg a laptopjával szörföl a világhálón. Michael Peterson, a Német Vasút (DB) távolsági közlekedési leányvállalatának marketingvezetője elmondta, hogy az elérhető maximális sebesség 10 Mbps. Aki ezzel a sebességgel tölt le az adatokat, annál a 200 megabájt 160 másodperc után elfogyhat. Az egyelőre nem derült ki, hogy a korlátozott sebesség mekkora lesz. A DB egyik szóvivője szerint viszont "jelentősen több lesz, mint 128 kbps".

Peterson úgy vélte, hogy a felméréseik alapján a 200 megabájt az utasok több mint 80 százaléka számára elegendő lehet. A felhasználók 8 százaléka ugyanakkor a forgalom több mint felét használja el. Elvileg az első osztályon utazók számára korlátlan az ajánlat, de ha valaki túl sokat internetezik, akkor az ő esetében is sor kerülhet korlátozásokra. Az egyik szóvivő azt nyilatkozta, hogy elgondolkodnak azon is, hogy a másodosztályon utazók számára kínáljanak fizetős lehetőséget, amelynél magasabb sebességgel lehet majd szörfölni a világhálón.

A DB a projektbe több mint három éven át 120 millió eurót fektet be. A Német Vasút eddig a Deutsche Telekom és a T-Systems szakembereivel működött együtt, de a jövőben a munkában komoly szerep hárul a Vodafone és a Telefónica munkatársaira is. Ez pedig hozzájárulhat az internetezés minőségének további javulásához.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • kvp #5
    Nallunk a sima mobilos infrastrukturarol jon be a wifi-s net, jellemzoen egy atlag gsm-es modem savszelesseget osztjak szet hotspotonkent. Ez olyan turistaknak jo, akiknek nincs helyi elofizetesuk es nem tudnak vagy akarnak adat roaming-ert fizetni. A nemet esetben ezt annyival lehet meg megfejelni, hogy ott van a vasutnak sajat gsm-r halozata, bar az inkabb csak forgalomiranyitasra es eletkriktikus rendszerekhez valo. Osszessegeben persze az olcso, EU-s roamingdij nelkuli 4G halozatok jelentlete lenne a nyero az egesz kontinensen, de addig a wifi-s hack-ek is jol tudnak jonni.

    A 200 MB chat-hez, hirekhez, es voip-on telefonalni elvileg eleg, akar egy honapra is, nem napi bontasban. Bar az infrastruktura miatt szerintem ez hotspot-onkent ertendo majd, azaz adott vagononkent es mac cimenkent lesz a napi limit, tehat ugyanazon a napon, de masik vonaton vagy manualis mac csere utan a szamlalo ujraindul.
  • wraithLord #4
    Akkor röviden: fejlesszék a mobilnetet és az előfizetéses csomagokat, fölösleges közbeiktatni WLAN routereket, pláne ennyi pénzből (Lásd #2-es hozzászóló.).

    Gondoltam, hogy nem vízvezetéken folyik a vonatba a net (mondjuk mehet műholdról is.)
  • dchard #3
    Mit gondolsz, a vonatokra hogyan jut el az internet, amit aztán wifin újra osztanak? Magyarországon sincs ez másként a mávnál elérhető fedélzeti wifi is így működik.

    Tekintve hogy egy német vonaton akár 800-1000 ember is utazhat, nagyon is indokolt a korlátozás, viszont a 200MB nevetséges, sokkal inkább lehetne adaptív, vagy lehetne mondjuk 1-2Mbps, ami videózásra, nagy fájlok letöltésére nem, minden másra viszont bőven elegendő, és nem terheli túl a 4G infrastruktúrát.
  • HyBrIDNyLA #2
    Nekem az is elég, ha elvisz biztonsággal A-ból B-be, tiszták lesznek a vonatok és pontosan megérkezek. Nagyon nem érdekel a helyi szervere és majd a telefonomon 4G-n netezek. A MÁV-nak is az lett a baja, hogy a forrásának jelentős részét informatikára költi az alap feladata helyett: hogy vasút társaság legyen.
  • wraithLord #1
    Szerintem inkább mobilnetben kéne gondolkodni, az megbízhatóbb és állandó (ha jó a szolgáltató infrastruktúrája).