Gyurkity Péter

Már 2007-ben meglehetett a marsi élet

Erre utalnak a Spirit által visszaküldött adatok, bár a kép még nem teljesen tiszta.

Még 2007-ben számoltunk be a NASA később homokcsapdába került marsjárójának fontos megfigyeléséről, amely az egykori víz jeleiről tanúskodott. Az ősi vulkánkitörésre utaló nyomok egy új tanulmány szerint egyben az élet jelenlétét is valószínűsítik, de a vélemények egyelőre megoszlanak.

Az Arizonai Állami Egyetem kutatói tették közzé a napokban tanulmányukat a Nature Communications magazinban, amelyben kivesézik a csaknem 10 évvel ezelőtt befutott, azóta pedig többször is elemzett adatokat. Ők arra a következtetésre jutottak, hogy a Gusev-kráterben az életre utaló jeleket is találhattunk, ezek azonban jelen esetben nem fosszíliák, hanem a kőzetben és az úgynevezett sztromatolitokban (fotoszintetizáló baktériumok által létrehozott üledék) megrekedt szerves molekulák – ez utóbbiak nedves környezetben alakulnak ki, ahogy a mikrobák kolóniákat hoznak létre, majd pedig ragadós felületük révén üledék tapad hozzájuk, amely később reakcióba lép a vízben lévő kalcium-karbonáttal (mészkővel) és idővel felépíti az általunk látható a mészköves rétegeket.

A szakemberek az említett kráterben található Columbia Hills területét vették ismét szemügyre, amelyet annak idején a Spirit térképezett fel. Itt található a Home Plate, ami egy rétegezett kőzetből álló fennsík, és annak idején (legalábbis egyes vélemények szerint) melegforrásnak adhatott otthont. A marsjáró 2007-ben ujjakra emlékeztető formációkat is lencsevégre kapott itt, amelyek szintén ezt valószínűsítik, a sztromatolitok kapcsán pedig kiemelik, hogy a Földön többek között Chilében láthatunk hasonló struktúrákat, ezek pedig szintén összeköthetők a több ezer méteres magasságban lévő melegforrásokkal. Az El Tatio névre hallgató területen nappal erős UV-sugárzás tapasztalható, éjszaka viszont fagypont alá süllyed a hőmérséklet, ami némileg hasonlít a Marson uralkodó állapotokra.

Az itt lévő szilikátok sokban emlékeztetnek a Spirit által 2007-ben lefotózott marsi példányokra, ami viszont arra utal, hogy az ottani élet nyomairól van szó. Ezek hasonló folyamat mentén alakulhattak ki, legalábbis a kutatók szerint.