Ötvös Tibor

Ben Hur - nem klasszikus, de látványos

A Wanted és az Abraham Lincoln, a vámpírvadász rendezője leforgatta az új Ben Hur filmet. Aki ezek után egy újabb klasszikust várt, az feltehetően nem ismerte Timur Bekmambetov munkásságát.

Hogy tetszett a Ben Hur?
  • Tetszett, jó film volt
  • Közepes volt
  • Nem tetszett
  • Nem láttam
Valaki ott Hollywoodban ismét azt gondolta, hogy a mai közönség vágyik egy, a mai számítógépes lehetőségekkel felturbózott Ben Hur adaptációra, mely kicsit máshova helyezi a súlypontokat, mint tette azt az állandó hivatkozási alapként szolgáló Charlton Heston film (ami szintén a sokadik feldolgozás volt). Az ötlet nem is lenne rossz, sajnos azonban - ahogy az már a legtöbb esetben lenni szokott -, valami nagyon félresiklott. És ez nem pusztán a rendező hibája, egyszerűen a sok ígéretből semmi, de semmi nem vált valóra. Azon felül, hogy a gályás és a fogathajtós jelene-tek valóban látványosak lettek, nem látni semmi értelmét a feldolgozásnak.

Az 1959-es William Wyler változat érdemei vitathatatlanok, és feltehetően még az is ismeri az alaptörténetet, aki egyszer sem látta a filmet. A fogathajtós jelenetek pedig igazi klasszikussá váltak, a monumentális, CGI-nélküli díszlet pedig valóban elismerésre ösztönzi azokat is, akik nem szeretik a történetet. A sztori szerint a gazdag júdeai herceget, Júda Ben-Hurt gályarabságra ítélik, természetesen ártatlanul, ahonnan aztán kiszabadul, majd egy jótevője segítségével visszatér Jeruzsálembe, hogy megbosszulja az őt ért sérelmeket testvérén.



Nos, lássuk először is azt, amiért valóban volt értelme elkészíteni a remaket. A látvány pazar és ezt nem is lehet letagadni. Mondjuk ez az amihez Bekmambetov ért, hiszen már anno a Wanted vagy éppen az Abraham Lincoln esetében sem volt gond a képi megoldásokkal. Az pedig, hogy a kanyarlövés mennyire hihető, illetve hogy a vámpírok és a később elnök miért éppen száguldó lovakon hadakoznak, az már más kérdés. De az tény, hogy a Ben Hur esetében is a látványos megoldások miatt fogunk talán egy órával a vetítés vége után is beszélni a filmről.

Mert valljuk be, más miatt nem is nagyon lehet, a negatív oldalai a filmnek ugyanis jóval több bekezdést töltenek be, mint az egyetlen pozitívuma (vagy inkább mondjuk úgy, hogy 2016-ban azért már elvárás a fogyasztható CGI egy 100 milliós blockbusterben, szóval ez is csak nagy kérdőjelek mellett pozitívum jelen esetben). A legnagyobb gond a logikátlan forgatókönyv, mely azért meglepő, mert elvileg az a Keith R. Clarke is dolgozott rajta, aki a 12 év rabszolgasággal Oscar-díjat is nyert. Pedig itt aztán kaptunk ígéretet, hogy majd mennyiben különbözik az egész történet a klasszikus feldolgozástól és ezúttal ez nem egy "bosszú-sztori", inkább a megbocsátásról szól, de igazából csak annyi a különbség, hogy ezúttal látjuk Jézus arcát és kicsivel több szerepet kap.

És persze az sem elhanyagolható tény, hogy teljesen kimaradt Quintus Arius alakja a filmből. Ő volt az a konzul, akinek segítségével Júda megmenekült, majd később fiává fogadta és így faragott belőle római állampolgárt. Itt azonban a rassztásított Morgan Freeman által alakított Ilderim sejk segít neki. Aki kicsit is ismeri a korabeli római polgári berendezkedést, az most joggal húzza fel a szemöldökét, hogy mégis hogyan lehet ekkora hatalma egy sejknek. Mindenesetre Freeman az összes nehezítő körülmény ellenére jól hozza a figurát.



Ez sajnos nem mondható el a címszereplőt alakító Jack Hustonról, aki nem igazán találta meg a helyét. Toby Kebbel, az ádáz testvér már inkább eltalálta a karaktert és szerencsére a közös jeleneteikben képes felhúzni maga mellé színésztársát is. Szintén érdekes Pontius Pilatus szerepe, akit eddig mindig a "mosom kezeimet" mondatáról és alapvető jóságáról ismerhettünk. Nos, az új Ben Hur világában épp az ellentettje: egy velejéig gonosz embert ismerhetünk meg benne, akit Pilou Asbaek alakít pazar módon.

A Ben Hur kapcsán azonban mindezek ellenére is nagyon nehéz helyzetben vagyok, hiszen bár hosszan lehetne sorolni a negatívumokat, a következetlenségeket és lehetne szinte minden pontban összehasonlítani Charlton Heston filmjével - de nem érdemes. Aki egy klasszikus, a drámai vonalat kiemelő filmre vágyik, az vegye elő az '59-es filmet. Aki azonban szeretné kikapcsolni az agyát és megnézni egy látványos blockbustert, annak akár jó választás is lehet a Ben Hur. És őszintén szólva, mégis mit várhatnánk el egy Bekmambetov kaliberű rendezőtől?

Klikk ide!
Klikk a poszterre a nagyobb változathoz
Ben Hur (Ben-Hur)
színes, magyarul beszélő, amerikai történelmi film, 123 perc, 2016
12 éven aluliak számára nem ajánlott!

Rendező: Timur Bekmambetov
Forgatókönyvíró: Lew Wallace, Keith R. Clarke
Zene: Marco Beltrami
Producer: Mark Burnett
Vágó: Dody Dorn

Jack Huston (Júda Ben-Hur)
Nazanin Boniadi (Esther)
Haluk Bilginer (Simonides)
Pilou Asbaek (Pontius Pilate)
Marwan Kenzari (Druses)
Rodrigo Santoro (Jézus)
Ilderim (Morgan Freeman)

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • UUUU #9
    Hagyjuk mar az adaptacio kijelentest, mert azt minden filmre ralehet huzni, annyi fajtaja van az adaptacionak, ami egy azonos mure epul.
    Lasd Transzpozicio,Szabad Adaptacio,Egyeni Interpretacio, vagy a kolcsonzes. Maga a remake is az adaptacio formaja.

    "A remake általában egy korábban készült film, televíziós filmsorozat, vagy egyéb művészi alkotás (videojáték, képregény, esetleg regény) felújított, újragondolt változata, adaptációja. A szó két angol tagból (re + make = újrakészíteni, újracsinálni) áll össze. Megkülönböztetendő olyan adaptációktól, melyek irodalmi műveken alapulnak (például Shakespeare Rómeó és Júlia című drámáján, amelyet színházban, filmben sokan, sokféleképpen értelmeztek újra), mert a remake alapjául egy korábbi bejegyzésű film, sorozat, illetve egyéb fikciós mű cselekménye, világa, kontextusa szolgál. Azonban egy Rómeó és Júlián alapuló film is lehet remake abban az esetben, ha az új filmváltozat és egy régi filmváltozat dramaturgiájában, forgatókönyvében, mondanivalójában javarészt megegyezik, és az új változat készítői ezt ki is emelik.

    Természetesen, mint minden másfajta adaptáció, a remake is tartalmazhat eltérést az originális anyaghoz képest: megváltozhat a helyszín, a karakterek neve, egyes karakterek jellemvonásai, néhány szereplőt ki- és beírhatnak a feldolgozók, más kontextusba helyezhetik a művet, egyes cselekényvonalak másképp alakulhatnak."

    Itt a filmnek szinte minden eleme a regire epul, csak feluletesen. Ez bizony egy remake, hiaba is probaljak masnak beallitani. Meghozza egy rossz remake. Nem veletlenul szinte az osszes filmkritikai szaklap annak emlitti, kiveve a wikipediat.
    Mindket mu, az eredeti novellara epul, nincs elteres ebben.
  • Axlkenobi #8
    Azt vágod, hogy az előtted lévő hozzászólásban nem a Ben-Hurt nevezi rebootnak, hanem az új Szellemirtókat? A Ben-Hur pedig valóban nem remake, hanem Lew Wallace regényének egy újabb adaptációja. Mint ahogyan pl. a 2011-es Három Testőr sem a '93-as Kiefer Sutherlandos, vagy a '73-as Michael York-os film remake-je volt, hanem Alexandre Dumas regényének sokadik adaptációja.
  • wraithLord #7
    Hát az viszonylag új ötlet, hogy a férfi szereplőket nőkre cserélik, még ha nem is minden esetben jó... :D
  • UUUU #6
    Meg hogy a Ben-Hur szimpan csak reboot volt ? :D
    Hat ennek biza koze nem volt a reboothoz,
    Ugy tunik, hogy te nem vagy tisztaban a reboot fogalmaval, bar manapsag a filmkeszitok is elismerik, hogy nem tesznek kulonbseget mar a remake es a reboot kozott.
    A reboot lenyege pedig az, hogy uj szereploket es cselekmenyt vonnak bele a filmbe, akar megvaltoztatva a szereplok hatter tortenetet, elterelik masmerre a tortenetet, uj szereploket vonnak be. Gyakorlatilag mas alapokra helyezik a muvet, tiszta lappal inditjak ujra. Na az uj Ben-Hurnak ehhez kb semmi koze, ugyanazt az utat jarjak be, csak sokkal gyengebb kiadasban. Itt szo nem volt ujrakezdesrol, a szereplok ugyanazok, a hatteruk szinten, a tortenetuk is, csak hat a kivitelezes, ami messze alulmulja az 59-es film egeszet.
  • kalapos01 #5
    Szerintem te vagy teljesen eltévedve. Nem azért, mert 10 filmből 8 nem remake, hanem azért, mert sem a Ben-Hur, sem a Szellemirtók nem remake volt. Az egyik adaptáció, a másik reboot. A nőiesített Ocean's Eleven sem lesz remake. A George Clooney-s remake volt, ez új sztori lesz teljesen. A remake az, amikor az eredeti történetét veszik át.
  • Voltan #4
    Ámen! Ideje lenne már nagyon.
  • Cyborg00 #3
    Szerintem Hollywoodban teljesen el vannak tévedve a remakek kapcsán. Szerencsére a Szellemirtók után ez a xxx is bukott és remélem, hogy a nőiesített Ocean's 11 is hasonlóan jár majd. Jöjjenek már új ötletek.
  • UUUU #2
    Szep es jo, hogy az 59-es feldolgozas kategoriaba sorolando, ellenben egy szines,hangosfilmhez, azert nem valos egy 15perces fekete rovidfilmkategoriat es egy fekete-feher nemafilmet alapul venni. Igy inkabb az 59-es valtozatot lehet leginkabb kiindulasi alapnak venni.
    Ha pedig a mostanit ahhoz hasonlitjuk, akkor bizony a nyomaba se erhet az elodnek.
    Sot kifejezetten gyenge ahhoz merten. At sem jon az 59-es filmnek a mondanivaloja.
    Jellegtelen es mar-mar az ocska kategoriaba sorolhato, foleg az elozmenyek tukreben. A regi egy jol kidolgozott tortenet, ami nem a kocsiverseny kore epul, annak csak egy eleme, es mit lattunk a mostaniban ?.... Szinte minden mas mellekszalla satnyul. A vallas es Jezus tanitasanak eszmei szerepe, a baratsag, a huseg stb.
    Itt csak szimpla mellekzongek, amitol ures az egesz film es az sem menti fel a mostani valtozatot, hogy az 59-es mozi idotartama, lenyegesen hosszabb es emiatt tobb lehetosege volt a rendezonek a tortenet szinesitesere es kibontasara.

    Utoljára szerkesztette: UUUU, 2016.08.27. 13:58:28
  • Ender Wiggin #1
    Az mindig megemlítitek, hogy az 59-es film is "sokadik feldolgozás". De bökd meg, rohadtul nagy ugyanaz a szitu, mint az elmúlt két feldolgozással (mert ugye volt pár éve is egy "új" Ben Hur, ezekhez képest az Asylum-féle In the name of Ben Hur még aranyos is). Az első két film néma volt, sőt az első teljesen fekete-fehér, amellett, hogy csak 15 perces. Szóval abban a helyzetben volt több elfogadható ok is arra, hogy újra filmre vigyék. Ezeknek az újkori szaroknak a létjogosultsága mellett viszont nem szól semmi. És nem, a CGI az nem érv.