Ötvös Tibor
Spotlight - Egy nyomozás részletei
A Vatikán legnagyobb botrányát pár oknyomozó újságíró derítette fel. Róluk szól a sztárokkal telezsúfolt Spotlight - Egy nyomozás részletei.
Az oknyomozó újságírásról izgalmas filmet készíteni nem könnyű feladat és éppen ezért nem is nagyon próbálkozott eddig ezzel senki. Ha pedig egy olyan "nyomozást" szeretne bemutatni a film, melyben nem volt halott vagy lövöldözés, az még ráadásul száraz is. A keresztény egyház legnagyobb botránya a pedofil papokkal kapcsolat ügyek eltusolása volt és az egész ügyet végül a The Boston Globe néhány oknyomozó újságírója derítette fel. Erről izgalmas és érdekes filmet készíteni nagyon kemény feladatnak tűnt, de Tom McCarthy sikerrel vette ezt az akadályt.
A Spotlight - Egy nyomozás részletei története szerint új főszerkesztőt kap a Boston Globe magazin aki új feladatot ad a Spotlight nevet viselő oknyomozó csapatnak. A négy fős társaság egy helyi pap gyermekmolesztálási perét kell, hogy kivizsgálja és ahogy haladnak előre az ügyben úgy derül fény az egyre több és több eltussolt ügyre, és ez végül megrázza az egész világot. A film nem kínál látványos hajszákat, nincsenek benne óriási csavarok és a témával ellentétben molesztálásokat sem mutat. Egyszóval nem próbál megbotránkoztatni, csupán megmutatja az eseményeket úgy ahogy azok valóban megtörténtek - elég botrányos az így is.
McCarthy pazarul tartja kézben a filmet és nem próbálja meg besározni a kelleténél jobban a keresztény egyházat, illetve azon papokat, tisztviselőket, akik részt vettek a pedofília évtizedes eltussolásában. Ehhez nagy segítségére van a kiváló szereplőgárda, élén az évek óta ismét remeklő Michael Keatonnal. A kis csapatot vezető "Robby" szerepében nagyon jól látható és levezethető ívet jár be a jellemfejlődése a megbízás "kézhez vételétől" fogva a cikk megjelenéséig. A másik akit mindenképpen ki kell emelni az Mark Ruffalo, aki a megszállott újságíró mintapéldányát hozza, és remélem, hogy meg is kapja érte az Oscar-díjat.
Liev Schreiberre is mindenképpen érdemes pár mondatot szánni, hiszen nemrég dicsértük meg "Az 5. hullám" egyetlen élvezhető és hiteles pontjaként. Itt újra bizonyítja, hogy képes ő színészkedni és a csapatjátékra is. Visszafogott eleganciával hozza az új környezetbe beilleszkedő, de azért a feladatokat vasmarokkal irányító főszerkesztőt, aki nélkül egyébként ez az egész leleplezés nem jött volna létre.
Folytathatnám még a mellékszereplőként ezúttal is briliáns Stanley Tuccival, akinek karaktere sokáig egyedül folytatott harcot az egyházzal, vagy a férfiak árnyékában kicsit elnyomottnak tűnő, de azért a maga módján nagyon is erős karaktert megformáló Rachel McAdams-szel - akit szintén Oscar-ra jelöltek alakítása miatt -, de felesleges. A Spotlight egy remek film arról, amikor még az újságírás valóban arról szólt, amiről kellene: a tájékoztatásról. Érdekes élmény betekinteni abba a világba, amikor az internet már belépett az emberek életébe, de még nem lett meghatározó szereplője a mindennapoknak és így valóban városok között kellett utazgatni, hogy bizonyos információkat összeszedjenek az újságírók.
A Spotlight - Egy nyomozás részletei számomra az idei év eddigi legkellemesebb meglepetése, hiszen lehetett volna egy hatásvadász, a pedofil papokat és az egész eltusolást a képünkbe toló valódi thriller. Helyette azonban kaptunk egy remek ívvel rendelkező oknyomozó filmet, melyben minden a helyén van és az egyház sincs mumusként beállítva. Nem mond ítéletet a film és nincsenek egyértelmű hősök sem a sztoriban. Ékes példája a sikernek, hogy a Vatikán maga ismerte el McCarthy filmjének fontosságát és valódiságát.
Az oknyomozó újságírásról izgalmas filmet készíteni nem könnyű feladat és éppen ezért nem is nagyon próbálkozott eddig ezzel senki. Ha pedig egy olyan "nyomozást" szeretne bemutatni a film, melyben nem volt halott vagy lövöldözés, az még ráadásul száraz is. A keresztény egyház legnagyobb botránya a pedofil papokkal kapcsolat ügyek eltusolása volt és az egész ügyet végül a The Boston Globe néhány oknyomozó újságírója derítette fel. Erről izgalmas és érdekes filmet készíteni nagyon kemény feladatnak tűnt, de Tom McCarthy sikerrel vette ezt az akadályt.
A Spotlight - Egy nyomozás részletei története szerint új főszerkesztőt kap a Boston Globe magazin aki új feladatot ad a Spotlight nevet viselő oknyomozó csapatnak. A négy fős társaság egy helyi pap gyermekmolesztálási perét kell, hogy kivizsgálja és ahogy haladnak előre az ügyben úgy derül fény az egyre több és több eltussolt ügyre, és ez végül megrázza az egész világot. A film nem kínál látványos hajszákat, nincsenek benne óriási csavarok és a témával ellentétben molesztálásokat sem mutat. Egyszóval nem próbál megbotránkoztatni, csupán megmutatja az eseményeket úgy ahogy azok valóban megtörténtek - elég botrányos az így is.
McCarthy pazarul tartja kézben a filmet és nem próbálja meg besározni a kelleténél jobban a keresztény egyházat, illetve azon papokat, tisztviselőket, akik részt vettek a pedofília évtizedes eltussolásában. Ehhez nagy segítségére van a kiváló szereplőgárda, élén az évek óta ismét remeklő Michael Keatonnal. A kis csapatot vezető "Robby" szerepében nagyon jól látható és levezethető ívet jár be a jellemfejlődése a megbízás "kézhez vételétől" fogva a cikk megjelenéséig. A másik akit mindenképpen ki kell emelni az Mark Ruffalo, aki a megszállott újságíró mintapéldányát hozza, és remélem, hogy meg is kapja érte az Oscar-díjat.
Liev Schreiberre is mindenképpen érdemes pár mondatot szánni, hiszen nemrég dicsértük meg "Az 5. hullám" egyetlen élvezhető és hiteles pontjaként. Itt újra bizonyítja, hogy képes ő színészkedni és a csapatjátékra is. Visszafogott eleganciával hozza az új környezetbe beilleszkedő, de azért a feladatokat vasmarokkal irányító főszerkesztőt, aki nélkül egyébként ez az egész leleplezés nem jött volna létre.
Folytathatnám még a mellékszereplőként ezúttal is briliáns Stanley Tuccival, akinek karaktere sokáig egyedül folytatott harcot az egyházzal, vagy a férfiak árnyékában kicsit elnyomottnak tűnő, de azért a maga módján nagyon is erős karaktert megformáló Rachel McAdams-szel - akit szintén Oscar-ra jelöltek alakítása miatt -, de felesleges. A Spotlight egy remek film arról, amikor még az újságírás valóban arról szólt, amiről kellene: a tájékoztatásról. Érdekes élmény betekinteni abba a világba, amikor az internet már belépett az emberek életébe, de még nem lett meghatározó szereplője a mindennapoknak és így valóban városok között kellett utazgatni, hogy bizonyos információkat összeszedjenek az újságírók.
A Spotlight - Egy nyomozás részletei számomra az idei év eddigi legkellemesebb meglepetése, hiszen lehetett volna egy hatásvadász, a pedofil papokat és az egész eltusolást a képünkbe toló valódi thriller. Helyette azonban kaptunk egy remek ívvel rendelkező oknyomozó filmet, melyben minden a helyén van és az egyház sincs mumusként beállítva. Nem mond ítéletet a film és nincsenek egyértelmű hősök sem a sztoriban. Ékes példája a sikernek, hogy a Vatikán maga ismerte el McCarthy filmjének fontosságát és valódiságát.