Gyurkity Péter
Megtorpant az Apple növekedése
A telefonok alig nőttek, a tabletek pedig tovább csökkentek, így hiába a parádés kínai növekedés, a várakozások nem teljesültek.
Egy évvel ezelőtt szinte minden az Apple kiugró eredményétől volt hangos, az almás cég még a Samsunghoz képest is ragyogóan szerepelt, amit sokan az iPhone okostelefonok nagyobb kivitelének tulajdonítottak. Most elmaradtak a várakozásoktól, a szép eredmények ellenére hiányzik az erős növekedés.
Az első negyedéves eredményeket szokás szerint a cég első embere ismertette és egészítette ki további részletekkel. Tim Cook többek között elmondta, hogy az eddigi legjobb negyedévüket zárták le (az első periódus az ünnepi forgalom miatt amúgy is hagyományosan erős), hiszen összesen 76,4 milliárd dolláros bevételre tettek szert, amelyből a költségek után 18,36 milliárd dollár marad meg további felhasználásra. Ezzel egyben a tőzsdére bevezetett cégek körében is új rekordot állítottak fel, az elemzők és a befektetők azonban a növekedés folytatását hiányolják, ezért nem is találtak nagyon pozitív visszhangra.
Az értékesített okostelefonok száma 74,8 millió volt, ez alig haladta meg a tavaly ilyenkor felmutatott 74,5 milliós számot. A negyedéves növekedés nem tűnik soknak, de az egész évben piaci részesedését 16,2 százalékra növelte az Apple az előző évi 14,8 százalékról. A kulcsfontosságú kínai piacon pedig 18 százalékkal növelte eladásait úgy, hogy ügyfeleinek fele első vásárlója volt. Az Apple eladásai nem csak hagyományos piacain, hanem a feltörekvő térségben is növekedtek, a legnagyobb mértékben, 76 százalékkal Indiában. Az értékesítéseket annak ellenére is növelni tudta tavaly az Apple, hogy az iPhone átlagos készülékára (ASP) 691 dollárra emelkedett 687 dollárról, ami arra is utal, hogy a piaci kereslet a nagyobb képernyős és nagyobb kapacitású modellek irányába tolódik. Az Apple tavaly 231,5 millió okostelefont értékesített, 20,2 százalékkal többet a 2014-es 192,7 milliónál.
A táblák eközben ismét visszaestek, az iPad készülékekből ezúttal 16,1 millió kelt el (a tavalyi 21,4 millióhoz képest ez komoly zuhanás), míg az Apple Watch konkrét eredményeit nem ismertették. A régiók közül a kínai piac emelkedett ki, itt éves szinten 14 százalékkal nőttek az eladások, a mostani negyedévben azonban mindenhol komoly csökkenés várható, mivel ez az év eleji időszakot jelenti, amely soha nem mutat kiugró adatokat.
A cég a pletykák szerint egy új tábla piacra dobására is készül, amely 9,7 hüvelykes kivitelben, valamikor márciusban jelenhet meg. Ez erősebb chipet, jobb hangszórókat, valamint a hátoldali kamerához párosított vakut kínálna a vásárlóknak.
Egy évvel ezelőtt szinte minden az Apple kiugró eredményétől volt hangos, az almás cég még a Samsunghoz képest is ragyogóan szerepelt, amit sokan az iPhone okostelefonok nagyobb kivitelének tulajdonítottak. Most elmaradtak a várakozásoktól, a szép eredmények ellenére hiányzik az erős növekedés.
Az első negyedéves eredményeket szokás szerint a cég első embere ismertette és egészítette ki további részletekkel. Tim Cook többek között elmondta, hogy az eddigi legjobb negyedévüket zárták le (az első periódus az ünnepi forgalom miatt amúgy is hagyományosan erős), hiszen összesen 76,4 milliárd dolláros bevételre tettek szert, amelyből a költségek után 18,36 milliárd dollár marad meg további felhasználásra. Ezzel egyben a tőzsdére bevezetett cégek körében is új rekordot állítottak fel, az elemzők és a befektetők azonban a növekedés folytatását hiányolják, ezért nem is találtak nagyon pozitív visszhangra.
Az értékesített okostelefonok száma 74,8 millió volt, ez alig haladta meg a tavaly ilyenkor felmutatott 74,5 milliós számot. A negyedéves növekedés nem tűnik soknak, de az egész évben piaci részesedését 16,2 százalékra növelte az Apple az előző évi 14,8 százalékról. A kulcsfontosságú kínai piacon pedig 18 százalékkal növelte eladásait úgy, hogy ügyfeleinek fele első vásárlója volt. Az Apple eladásai nem csak hagyományos piacain, hanem a feltörekvő térségben is növekedtek, a legnagyobb mértékben, 76 százalékkal Indiában. Az értékesítéseket annak ellenére is növelni tudta tavaly az Apple, hogy az iPhone átlagos készülékára (ASP) 691 dollárra emelkedett 687 dollárról, ami arra is utal, hogy a piaci kereslet a nagyobb képernyős és nagyobb kapacitású modellek irányába tolódik. Az Apple tavaly 231,5 millió okostelefont értékesített, 20,2 százalékkal többet a 2014-es 192,7 milliónál.
A táblák eközben ismét visszaestek, az iPad készülékekből ezúttal 16,1 millió kelt el (a tavalyi 21,4 millióhoz képest ez komoly zuhanás), míg az Apple Watch konkrét eredményeit nem ismertették. A régiók közül a kínai piac emelkedett ki, itt éves szinten 14 százalékkal nőttek az eladások, a mostani negyedévben azonban mindenhol komoly csökkenés várható, mivel ez az év eleji időszakot jelenti, amely soha nem mutat kiugró adatokat.
A cég a pletykák szerint egy új tábla piacra dobására is készül, amely 9,7 hüvelykes kivitelben, valamikor márciusban jelenhet meg. Ez erősebb chipet, jobb hangszórókat, valamint a hátoldali kamerához párosított vakut kínálna a vásárlóknak.