Berta Sándor
Miként kommunikálhat egy gyalogos a robotautóval?
A német szakemberek azt kutatják, hogyan bízhatnak meg a járókelők az önállóan közlekedő gépkocsikban.
A Daimler a Mercedes F015 típusú modellt az idei Consumer Electronics Show (CES) keretében mutatta be először. Az új prototípust kifejezetten a vezető nélküli közlekedéshez fejlesztette ki a társaság. A futurisztikus kinézetű jármű belsejében a székek elfordíthatók és a hűtőrácsát kék LED-ekkel látták el, amelyek több funkcióval is rendelkeznek. A fényük segítségével egyrészt látható, hogy az autó magától halad-e vagy egy ember irányítja, másrészt a gépkocsi így jelezheti, hogy látja a közelében elhaladó gyalogosokat.
A Daimler F015 esetében az Ars Electronica Futurelab azt kutatta, hogy miként tudnak a gyalogosok a legjobban kommunikálni a robotjárművekkel. Vajon milyen érzés lesz, hogy önállóan közlekedő és döntő gépkocsik lesznek körülöttünk? Ilyen és ehhez hasonló kérdésekre keresik a válaszokat a szakemberek, hogy egyrészt az új járművek biztonságosak legyenek, másrészt a társadalom könnyebben elfogadja ezeket az autókat. Alexander Mankowsky jövőkutató és Martina Mara robotikai pszichológus beszéltek a tapasztalataikról.
A két szakértő azt emelte ki, hogy az a legfontosabb, hogy az emberek jól érezzék majd magukat az önállóan közlekedő autók társaságában és ne feszengjenek. Meg kell szokni azt is, hogy a dugók és a stresszhelyzetek napjai meg vannak számlálva. Mara és kollégái megpróbálták kitalálni, hogy milyenek lehetnek majd a két fél közötti interakciók. Többek között kvadrokoptereket is alkalmaztak, hogy kiderítsék: milyen gesztusokkal reagálhatnak intuitív módon az emberek azokra a robotokra, amelyekkel egy helyiségben tartózkodnak. Alapvető fontosságú, hogy a robot jelezze, hogy érzékeli a közelében lévő felhasználót.
Egy másik kísérletben a robotok különböző közlekedési szereplők voltak. Az egyik egy kerékpáros, a másik egy felnőtt, a harmadik egy gyermek, míg a negyedik egy autó. Mindegyikük mozoghatott, az emberek pedig nem csupán megszemlélhették ezt a forgatagot, de a részévé is válhattak. Az egyes robotok különböző szimbólumokkal közölhették a szándékaikat, például a gyerek a felnőtthöz akart menni, a gépkocsi pedig egy parkolóhelyre. A gyerek és a jármű haladási iránya keresztezte egymást, de nem volt ütközés, hanem a gyermeknek egy felvetített zebra jelezte, hogy biztonságban áthaladhat az úttesten. A lézerprojektor már részét képezi a Daimler F015-nek is.
További megoldás jelenthet majd, ha az autó közölni fogja az információkat a gyalogosokkal. Martina Mara ezzel kapcsolatban azt mondta, hogy ez utóbbi nem túl hasznos a hangos városi környezetben. A szimbólumok vagy a vetített ábrák praktikusabbak, viszont ahhoz, hogy működjenek, szükség lenne egy szabványos jelrendszerre. A túl sok szimbólum ugyanis nem informatív lenne, hanem összezavarhatná a felhasználókat. A gesztusok szintén nem tökéletesek, hiszen, ha valaki a járdán áll és integet, akkor nem tudható, hogy a túloldalon lévő egyik járókelőnek jelez vagy például egy taxit int le. A gesztusok ezért félreértésekhez vezethetnek és a számítógépek jelenlegi elemzési képességével aligha lehet megkülönböztetni egymástól azokat.
Jobb megoldásnak számít a testtartások elemzése. Amennyiben például valaki az utca felé fordul, akkor át akar menni rajta. Amennyiben az illető a járdához közel áll, akkor a robotgépkocsik automatikusan lassítanak. Mindezt kiegészítené a látás irányának elemzése, amelyből például kiderül, hogy valaki figyel-e vagy el van foglalva valamivel és így nem látja a közeledő járművet.
Nagyon fontos lesz az is, hogy az évek során mennyire sikerül javítani az elemzési képességeken. A vegyes forgalom hátrányt jelenthet, ezért Alexander Mankowsky szerint könnyen előfordulhat, hogy lesznek olyan zónák, amelyekben kizárólag robotautók közlekedhetnek majd. Mindentől függetlenül nem szabad magunkat abba az illúzióba ringatnunk, hogy nem lesznek balesetek, de az tény, hogy sokkal kevesebb lesz. Ráadásul a beépített fekete dobozok segítségével pontosan kideríthető lesz a balesetek oka és rekonstruálható lesz a teljes esemény. Különböző műszaki megoldások és intézkedések gondoskodnak majd arról, hogy a balesetek idején a kinetikus energiák minimalizálhatók legyenek.
A Daimler a Mercedes F015 típusú modellt az idei Consumer Electronics Show (CES) keretében mutatta be először. Az új prototípust kifejezetten a vezető nélküli közlekedéshez fejlesztette ki a társaság. A futurisztikus kinézetű jármű belsejében a székek elfordíthatók és a hűtőrácsát kék LED-ekkel látták el, amelyek több funkcióval is rendelkeznek. A fényük segítségével egyrészt látható, hogy az autó magától halad-e vagy egy ember irányítja, másrészt a gépkocsi így jelezheti, hogy látja a közelében elhaladó gyalogosokat.
A Daimler F015 esetében az Ars Electronica Futurelab azt kutatta, hogy miként tudnak a gyalogosok a legjobban kommunikálni a robotjárművekkel. Vajon milyen érzés lesz, hogy önállóan közlekedő és döntő gépkocsik lesznek körülöttünk? Ilyen és ehhez hasonló kérdésekre keresik a válaszokat a szakemberek, hogy egyrészt az új járművek biztonságosak legyenek, másrészt a társadalom könnyebben elfogadja ezeket az autókat. Alexander Mankowsky jövőkutató és Martina Mara robotikai pszichológus beszéltek a tapasztalataikról.
A két szakértő azt emelte ki, hogy az a legfontosabb, hogy az emberek jól érezzék majd magukat az önállóan közlekedő autók társaságában és ne feszengjenek. Meg kell szokni azt is, hogy a dugók és a stresszhelyzetek napjai meg vannak számlálva. Mara és kollégái megpróbálták kitalálni, hogy milyenek lehetnek majd a két fél közötti interakciók. Többek között kvadrokoptereket is alkalmaztak, hogy kiderítsék: milyen gesztusokkal reagálhatnak intuitív módon az emberek azokra a robotokra, amelyekkel egy helyiségben tartózkodnak. Alapvető fontosságú, hogy a robot jelezze, hogy érzékeli a közelében lévő felhasználót.
Egy másik kísérletben a robotok különböző közlekedési szereplők voltak. Az egyik egy kerékpáros, a másik egy felnőtt, a harmadik egy gyermek, míg a negyedik egy autó. Mindegyikük mozoghatott, az emberek pedig nem csupán megszemlélhették ezt a forgatagot, de a részévé is válhattak. Az egyes robotok különböző szimbólumokkal közölhették a szándékaikat, például a gyerek a felnőtthöz akart menni, a gépkocsi pedig egy parkolóhelyre. A gyerek és a jármű haladási iránya keresztezte egymást, de nem volt ütközés, hanem a gyermeknek egy felvetített zebra jelezte, hogy biztonságban áthaladhat az úttesten. A lézerprojektor már részét képezi a Daimler F015-nek is.
További megoldás jelenthet majd, ha az autó közölni fogja az információkat a gyalogosokkal. Martina Mara ezzel kapcsolatban azt mondta, hogy ez utóbbi nem túl hasznos a hangos városi környezetben. A szimbólumok vagy a vetített ábrák praktikusabbak, viszont ahhoz, hogy működjenek, szükség lenne egy szabványos jelrendszerre. A túl sok szimbólum ugyanis nem informatív lenne, hanem összezavarhatná a felhasználókat. A gesztusok szintén nem tökéletesek, hiszen, ha valaki a járdán áll és integet, akkor nem tudható, hogy a túloldalon lévő egyik járókelőnek jelez vagy például egy taxit int le. A gesztusok ezért félreértésekhez vezethetnek és a számítógépek jelenlegi elemzési képességével aligha lehet megkülönböztetni egymástól azokat.
Jobb megoldásnak számít a testtartások elemzése. Amennyiben például valaki az utca felé fordul, akkor át akar menni rajta. Amennyiben az illető a járdához közel áll, akkor a robotgépkocsik automatikusan lassítanak. Mindezt kiegészítené a látás irányának elemzése, amelyből például kiderül, hogy valaki figyel-e vagy el van foglalva valamivel és így nem látja a közeledő járművet.
Nagyon fontos lesz az is, hogy az évek során mennyire sikerül javítani az elemzési képességeken. A vegyes forgalom hátrányt jelenthet, ezért Alexander Mankowsky szerint könnyen előfordulhat, hogy lesznek olyan zónák, amelyekben kizárólag robotautók közlekedhetnek majd. Mindentől függetlenül nem szabad magunkat abba az illúzióba ringatnunk, hogy nem lesznek balesetek, de az tény, hogy sokkal kevesebb lesz. Ráadásul a beépített fekete dobozok segítségével pontosan kideríthető lesz a balesetek oka és rekonstruálható lesz a teljes esemény. Különböző műszaki megoldások és intézkedések gondoskodnak majd arról, hogy a balesetek idején a kinetikus energiák minimalizálhatók legyenek.