Berta Sándor
Veszélyes a headset és a HUD is
Franciaországban betiltották a headsetek használatát, míg Kanadában kutatók megállapították, hogy a HUD-ok is elvonják a vezetők figyelmét.
A franciaországi tilalom egyaránt vonatkozik az autósokra és a kerékpárosokra. Aki megszegi a szabályt és így telefonál vagy hallgat zenét, az minimum 135 eurót köteles fizetni és 3 büntetőpont is bekerül a neve mellé a jogosítvány-rendszerbe. Azt egyáltalán nem veszik figyelembe, hogy a headset kábelt vagy Bluetooth-kapcsolatot használ-e. Bernard Cazeneuve francia belügyminiszter már januárban bejelentette, hogy ez a lépés várható, az indoklás az volt, hogy a megoldások elvonják a vezetők figyelmét és így növelhető a közlekedésbiztonság. A tilalom minden járműtípusra vonatkozik, függetlenül attól, hogy azok motorizáltak-e vagy sem.
A 2015-743-as számú kormányrendelet június 25-i keltezésű és az összes fejhallgatóra vonatkozik. Kivételt csak a hallókészülékek, illetve a rendőrség, a vámosok, a tűzoltók, a mentősök, a rabszállítók és az ambuláns személyzetek által használt eszközök képeznek. Emellett a jövőben továbbra is szabadon használhatók lesznek a bukósisakokba beépített és a járművekbe integrált, fejhallgató nélküli rendszerek. Az egyelőre kérdéses, hogy ezek működését szabályozzák-e a jövőben.
A Torontói Egyetem munkatársa kimutatták, hogy a HUD-ok, azaz az autók szélvédőjére vetített tecnika használatának van egy nem kívánt mellékhatása. Ezeknek a készülékeknek elvileg az autóst kellene tehermentesíteniük, de ez nem igazán valósul meg. A szélvédőkre számos adat felkerülhet, például a navigációs információk, az aktuális sebesség és a bejövő hívások. A kutatók szerint a vezetők nem tudják az utat figyelni, mert a HUD túlzottan elvonja a figyelmüket. A koncentrációs képesség fokozatosan gyengül és az autós egyszerűen nincs abban a helyzetben, hogy ilyen sok információt egy időben dolgozzon fel.
Ian Spence, a Torontói Egyetem szakembere elmondta, hogy a vezetőknek meg kell osztaniuk a figyelmüket, hogy elboldoguljanak a további vizuális információkkal. A HUD-ok használatakor az autósoknak nem csupán arra kell összpontosítaniuk, ami az utcán történik, hanem azzal is foglalkozniuk kell, hogy milyen figyelmeztetések jelennek meg a szélvédőn. A fő kritika, hogy nehéz megkülönböztetni egymástól a közvetlen veszélyeket jelző és az egyéb információkat. A tudósok a kutatási eredményeket nyilvánosságra hozták a Plos One tudományos újságban.
Tavaly októberben az Amerikai Automobil Szövetség (AAA) Közlekedésbiztonsági Alapítványa és a Utahi Egyetem kimutatta, hogy a navigációs eszközök és a rádiók beszédvezérléssel való irányítása teljes mértékben leköti a vezetők figyelmét. Emellett nemrég ismertté vált, hogy az okosórák is elvonhatják az autósok figyelmét.
A franciaországi tilalom egyaránt vonatkozik az autósokra és a kerékpárosokra. Aki megszegi a szabályt és így telefonál vagy hallgat zenét, az minimum 135 eurót köteles fizetni és 3 büntetőpont is bekerül a neve mellé a jogosítvány-rendszerbe. Azt egyáltalán nem veszik figyelembe, hogy a headset kábelt vagy Bluetooth-kapcsolatot használ-e. Bernard Cazeneuve francia belügyminiszter már januárban bejelentette, hogy ez a lépés várható, az indoklás az volt, hogy a megoldások elvonják a vezetők figyelmét és így növelhető a közlekedésbiztonság. A tilalom minden járműtípusra vonatkozik, függetlenül attól, hogy azok motorizáltak-e vagy sem.
A 2015-743-as számú kormányrendelet június 25-i keltezésű és az összes fejhallgatóra vonatkozik. Kivételt csak a hallókészülékek, illetve a rendőrség, a vámosok, a tűzoltók, a mentősök, a rabszállítók és az ambuláns személyzetek által használt eszközök képeznek. Emellett a jövőben továbbra is szabadon használhatók lesznek a bukósisakokba beépített és a járművekbe integrált, fejhallgató nélküli rendszerek. Az egyelőre kérdéses, hogy ezek működését szabályozzák-e a jövőben.
A Torontói Egyetem munkatársa kimutatták, hogy a HUD-ok, azaz az autók szélvédőjére vetített tecnika használatának van egy nem kívánt mellékhatása. Ezeknek a készülékeknek elvileg az autóst kellene tehermentesíteniük, de ez nem igazán valósul meg. A szélvédőkre számos adat felkerülhet, például a navigációs információk, az aktuális sebesség és a bejövő hívások. A kutatók szerint a vezetők nem tudják az utat figyelni, mert a HUD túlzottan elvonja a figyelmüket. A koncentrációs képesség fokozatosan gyengül és az autós egyszerűen nincs abban a helyzetben, hogy ilyen sok információt egy időben dolgozzon fel.
Ian Spence, a Torontói Egyetem szakembere elmondta, hogy a vezetőknek meg kell osztaniuk a figyelmüket, hogy elboldoguljanak a további vizuális információkkal. A HUD-ok használatakor az autósoknak nem csupán arra kell összpontosítaniuk, ami az utcán történik, hanem azzal is foglalkozniuk kell, hogy milyen figyelmeztetések jelennek meg a szélvédőn. A fő kritika, hogy nehéz megkülönböztetni egymástól a közvetlen veszélyeket jelző és az egyéb információkat. A tudósok a kutatási eredményeket nyilvánosságra hozták a Plos One tudományos újságban.
Tavaly októberben az Amerikai Automobil Szövetség (AAA) Közlekedésbiztonsági Alapítványa és a Utahi Egyetem kimutatta, hogy a navigációs eszközök és a rádiók beszédvezérléssel való irányítása teljes mértékben leköti a vezetők figyelmét. Emellett nemrég ismertté vált, hogy az okosórák is elvonhatják az autósok figyelmét.