Gyurkity Péter

Kicsiben már működik a Hyperloop 

Elon Musk projektje még korai szakaszában jár, ám egy kisebb prototípust most diákok készítettek el.

Érdekes projektről számoltak be a napokban az Illinois Egyetem végzős hallgatói, akik úgy döntöttek, hogy bizonyos kompromisszumok árán kicsiben építik meg az Elon Musk által elképzelt futurisztikus utazási eszközt. Munkájuk eredményes volt, bár a folytatás az újabb évfolyamok feladata lesz.

A Hyperloop kapcsán legutóbb arról olvashattunk, hogy a tesztpálya megépítéséről döntöttek, ez pedig több mint 100 millió dollárba kerül majd. Természetesen az egyetemi hallgatók egyetlen csoportja sem támaszkodhat ilyen pénzügyi háttérre, ám a szóban forgó projekt kiagyalói kicsiben és pótmegoldások alkalmazásával tudták bemutatni prototípusukat, amely a jelek szerint különösebb gond nélkül működik - a YouTube oldalán egy rövidke videót is láthatunk, amely egyetlen apró szakasz működését mutatja be, meglehetősen kezdetleges módszerrel.


A teljes prototípus szobaméretű, hiszen ez az eredetileg elképzelt megoldás 1:24 méretarányú mása. Az idő rövidsége (a hallgatóknak egyetlen szemeszter állt rendelkezésére a munkálatok befejezésére), valamint a technológiai kihívások miatt úgy döntöttek, hogy a csőben utazó objektum görgőkön fut végig, ami egyfelől könnyebbséget, másfelől azonban nehézséget is okoz, hiszen a súrlódás miatt alaposan lecsökken az elérhető sebesség. Az elektromágneses motorokat megtartották, hiszen ez a megoldás lényege, ám a Musk által elképzelt 1220 km/h-s sebesség helyett itt másodpercenként 3 méteres iramban lódul meg a "jármű", ami nagyjából 257 km/h-nak felel meg. A pálya ovális kialakítása sem segít, emiatt számos kritika érte a csoportot, elmondásuk szerint azonban a prototípus szempontjából ez nem kapitális probléma - a súrlódás növekedése és a biztonsági szempontok itt nem játszanak különösebb szerepet.

A hallgatók egy része a projekt indulása óta már végzett, így az utánuk következő évfolyamoktól várják az elkészült prototípus tökéletesítését.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • NEXUS6 #12
    De igen! ;)
    Nem félrefordítás, bizony akarnak több ezer km, a marsi légkör 1/6 nyomásával töltött vákuumcsövet építeni!
    Hangsebességgel akarják járatni a járművet, ami amúgy egy zárt csőben normál nyomáson nagyjából lehetetlen lenne.
    A lebegtetést nem mágnesekkel, vagy aerodinamikai elven, hanem a szerelvény elején levő beszívott levegő alápumpálásával, légpárnával igyekeznek megoldani, ami feleslegesen túlbonyolított rendszer az előbbi opciókhoz képest. Főleg hogy közben a vízszintes meghajtást egy lineáris motor biztosítja.
    A venti meghajtását nem egy sinről vett árammal, hanem akksiról biztosítanák. A kompresszió során visszahűtött levegőt valami más gázzal hűtenék, a felhevült gázt az út végén cserélnének. Itt is lehetne valami párologtatós eljárás is, amit a csőbe engednek ki, ahonnan úgy is kiszivattyúznák a vákuumszivattyúk, de mindegy.

    A tervezet a jelenlegi formában úgy néz ki, mintha valaki szántszándékkal tervezne bele olyan ellentmondó technikai megoldásokat, amelyek még ha külön külön működnének is, így egyben tök hülyeség.
    Utoljára szerkesztette: NEXUS6, 2015.07.06. 10:50:35
  • johnfly #11
    ÁLLJ! állj! állj! A felkínált videókból értettem meg, hogy hogy is akarna ez az egész rendszer működni.
    Nem akarnak ezek több ezer Km vákuumcsövet építeni. Ez csak valami elfordítás, vagy médiaferdítés. A csőben normál nyomás lesz, és maga a szerelvényben elhelyezett turbo-kompresszor fogja a kocsi előtti csőszakaszból kiszippantani a levegőt, és a kocsi utáni szakaszba sűríteni. Ha mindez tényleg maglev technológiával épül, ez valóban qrva-gyors lesz!
    Csak azt nem látom be, hogy olcsóbb mitől lesz, de ők tudják. A cső falának anyagfáradása meg ebben az esetben meg, egy nem kis probléma!!!!!!!!!!!!
  • NEXUS6 #10
    Valószínűleg az a lelke az egésznek, mármint a 8-10 rekesz sör.
    XD
  • VolJin #9
    Az egész képen a leghasznosabb eszköz az a kerekes áruszállító kocsi középen, mert azzal akár 8-10 rekesz sört is lehet mozgatni. :-D
  • NEXUS6 #8
    Ááááá, dehogy, csak épp pont annyira szigorú, mint házi készítésű hobbirakétával az űrbe jutni.

    Múltkor néztem egy ilyen műsort. gyak kb 20 km a max, amit el lehet érni, de valljuk be az sem kevés, csak nem az űr.
  • VolJin #7
    Hát akkor ezek szerint itt mindenki megkérdőjelezi a téma komolyságát.
  • halgatyó #6
    Apúúúúú! Én is ilyen kisvasutat akarooook
  • VolJin #5
    Én meg gyerekkoromban kaptam egy kisvasutat. Bár az nem ment 11 km\ó sebességgel.
  • kvp #4
    http://hu.wikipedia.org/wiki/Hyperloop
  • NEXUS6 #3
    Hálypörlúp 1947: