MTI

Erősödik az internetes cégek adatvédelme

Az internetes technológiai vállalatok többsége igyekszik mindent megtenni az ügyféladatok védelmében és növekszik az adatokhoz való hatósági hozzáférést ellenző cégek aránya is - derül ki az Electronic Frontier Foundation (EFF) által a vezető internetes technológiai- és tartalomszolgáltató vállalatok magánszféra védelmében követett magatartásáról készített 2015-ös "Who Has Your Back" (Ki áll ki melletted) felméréséből.

Az EFF minden szempontból az elvárásoknak maximálisan megfelelő magatartást tapasztalt az Adobe, az Apple, a CREDO, a Dropbox, a Sonic.net, a Wikimedia, a Wordpress.com és a Yahoo! vállalatoknál. Egyetlenegy szempontból felelt csak meg viszont az értékelésnek az AT&T és a WhatsApp. A WhatsApp csak a hátsó elérési utak működtetését ellenzi, az AT&T viszont még ezt sem, bár az első értékelési szempontnak eleget tesz, miután ügyféladatokat csak bírósági felhatalmazással szolgáltat ki.

A Facebook egy szempontból maradt fent a rostán, miszerint nem ad tájékoztatást arról, mennyi hatósági megkeresést kapott tartalmak és ügyfelek eltávolítására, illetve ezek közül mennyinek tett eleget. A többi szempontból a Facebook megfelelt az értékelési szempontoknak. A Google nem tájékoztatja ügyfeleit az adataikra vonatkozó hatósági megkeresésekről és nem hozza nyilvánosságra a törölt állományok visszakereshetőségének időtartamát sem.

Az EFF több szempontból értékelte az internetes vállalatok adatvédelmi magatartását. Megvizsgálta egyrészt, hogy a szóban forgó vállalat követi-e az ágazatban minden vállalattól elvárt gyakorlatot, miszerint csak bírósági felhatalmazással lehet ügyféladatokat hatóságoknak kiszolgáltatni, rendszeresen közzé kell tenni a hatóságok által kikért és a kérésre kiadott adatok számát, valamint nyilvánosságra kell hozni milyen szempontok alapján tesz eleget a vállalat az ilyen megkereséseknek. Az EFF megvizsgálta az is, hogy a szolgáltató cég értesíti-e ügyfeleit az adataikat érintő megkeresésekről (kivéve, ha azt a törvény kifejezetten tiltja).

Értékelési szempont volt az ügyfelekről tárolt, de általunk el nem érhető adatok, például az IP-címek és a törölt állományok megőrzésének időtartama a hatóságok által még hozzáférhető módon. Megvizsgálta a szervezet azt is, hogy a vállalat publikálja-e az ügyfelek által közzétett tartalmak, vagy maguk az ügyfelek eltávolítására vonatkozó hatósági megkeresések számát, illetve, hogy milyen gyakran tettek eleget az ilyen megkereséseknek. Az internetes vállalatokat aszerint is értékelte a szervezet, hogy szemet hunynak-e felette, vagy ellenzik a kormányzati szervek számára az ügyféladatokhoz vezető "hátsó elérési utak" működtetését.

Az EFF összegzésében örvendetes fejleményként emeli ki, hogy a technológiai ágazatban növekszik az adatokhoz való hatósági hozzáférést biztosító hátsó utak működtetését elutasító szervezetek aránya. A 2015-ös felmérésbe bevont 24 cég közül 21 foglalt állást nyilvánosan azzal szemben, hogy ilyen törvényi kötelezettségnek kelljen eleget tennie.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
Nem érkezett még hozzászólás. Legyél Te az első!