Berta Sándor
Nem a rendőr, hanem az autó fogja ellenőrizni az alkoholszintet
Néhány év múlva 17 autógyártó járműveiben alkoholszondák fogják figyelni, hogy a sofőr ittasan akar-e vezetni.
Aki a jövőben úgy ül majd gépkocsiba, hogy túl sokat ivott, nem fog tudni elindulni, ugyanis a jármű nem indul majd el. Az alkoholszintet különböző szenzorok fogják érzékelni, amelyek vagy a lélegzetből vagy a vérből állapítják meg az értékeket. A Driver Alcohol Detection System for Safety (DADSS) nevű kutatóprogramban összesen 17 autógyártó (BMW, Fiat Chrysler, Ford, General Motors, Honda, Hyundai, Jaguar-Land Rover, KIA, Mazda, Mercedes-Benz, Mitsubishi Motors, Nissan, Porsche, Subaru, Toyota, Volkswagen, Volvo), az Amerikai Egyesült Államok Közlekedésbiztonsági Hivatala (NHTSA) és néhány egyetem vesz részt, amelyek azt akarják elérni, hogy a közúti közlekedés biztonságosabb legyen.
Jelenleg két eljárást tesztelnek a kutatók. Az egyik infravörös fényt használ és felismeri a lélegzet alkoholtartalmát. Az infravörös fény gyakorlatilag letapogatja a vezetőt, míg egy kamera megkülönbözteti az oxigént, a szén-dioxidot és az alkoholt. A kapcsolódó szenzorokat az Autoliv Development nevű svéd cég szállítja. A másik eljárásnál az autósnak elegendő egy szenzort megérintenie és infravörös fény segítségével megállapítják a vére alkoholtartalmát. Ezt a rendszert a Takata és a Trutouch közös vállalata fejleszti. Elvileg még arra is lehetőség lesz, hogy különböző országokban más értékszinteket állítsanak be, így akár a zéró tolerancia elve is sikeresen alkalmazható.
A kutatások 2008 óta zajlanak és Mark Rosekind, az NHTSA munkatársa szerint még néhány évig tesztelni kell a megoldásokat. Elmondta, hogy a DADSS projektben hatalmas lehetőségek rejlenek arra, hogy bizonyos kategóriákban (fiatalok, bérautók stb.) megakadályozzák az ittas vezetéseket. A szenzortechnikát kiegészítő felszerelésként lehet majd kérni a megrendelt járműhöz. Ugyanakkor jelenleg nincsenek tervek arra vonatkozóan, hogy a rendszereket kötelező jelleggel vezessék be.
Aki a jövőben úgy ül majd gépkocsiba, hogy túl sokat ivott, nem fog tudni elindulni, ugyanis a jármű nem indul majd el. Az alkoholszintet különböző szenzorok fogják érzékelni, amelyek vagy a lélegzetből vagy a vérből állapítják meg az értékeket. A Driver Alcohol Detection System for Safety (DADSS) nevű kutatóprogramban összesen 17 autógyártó (BMW, Fiat Chrysler, Ford, General Motors, Honda, Hyundai, Jaguar-Land Rover, KIA, Mazda, Mercedes-Benz, Mitsubishi Motors, Nissan, Porsche, Subaru, Toyota, Volkswagen, Volvo), az Amerikai Egyesült Államok Közlekedésbiztonsági Hivatala (NHTSA) és néhány egyetem vesz részt, amelyek azt akarják elérni, hogy a közúti közlekedés biztonságosabb legyen.
Jelenleg két eljárást tesztelnek a kutatók. Az egyik infravörös fényt használ és felismeri a lélegzet alkoholtartalmát. Az infravörös fény gyakorlatilag letapogatja a vezetőt, míg egy kamera megkülönbözteti az oxigént, a szén-dioxidot és az alkoholt. A kapcsolódó szenzorokat az Autoliv Development nevű svéd cég szállítja. A másik eljárásnál az autósnak elegendő egy szenzort megérintenie és infravörös fény segítségével megállapítják a vére alkoholtartalmát. Ezt a rendszert a Takata és a Trutouch közös vállalata fejleszti. Elvileg még arra is lehetőség lesz, hogy különböző országokban más értékszinteket állítsanak be, így akár a zéró tolerancia elve is sikeresen alkalmazható.
A kutatások 2008 óta zajlanak és Mark Rosekind, az NHTSA munkatársa szerint még néhány évig tesztelni kell a megoldásokat. Elmondta, hogy a DADSS projektben hatalmas lehetőségek rejlenek arra, hogy bizonyos kategóriákban (fiatalok, bérautók stb.) megakadályozzák az ittas vezetéseket. A szenzortechnikát kiegészítő felszerelésként lehet majd kérni a megrendelt járműhöz. Ugyanakkor jelenleg nincsenek tervek arra vonatkozóan, hogy a rendszereket kötelező jelleggel vezessék be.