Berta Sándor
Elektronikus egércsapdával a graffitizők ellen
Az ötödik kontinensen egy új módszert próbálnak ki a graffitizők kiszűrésére.
A jövőben a tömegközlekedési járműveken úgynevezett elektronikus egércsapdát alkalmaznának, amely "kiszagolná" a graffitizők eszközeit. A módszert már jelenleg is tesztelik Sydney tömegközlekedési járművein. Az elektronikus egércsapda olyan szenzorokat tartalmaz, amelyek érzékelik a graffitizők által használt festékes flakonokban lévő alkotóanyagokat, például az aeroszolt. Amennyiben a szenzor jelez, akkor azonnal megkezdődik egy videofelvétel és a rendszer egyúttal a rendőrséget is riasztja, hogy az illetőt lehetőleg már a következő megállónál őrizetbe vehessék. Az elektronikus egércsapdákat úgy helyezték el, hogy azokat a tömegközlekedési járműveken tartózkodók ne ismerhessék fel.
A CBC News tudósítása szerint módszer rendkívül hatékony, hiszen a tesztidőszak során már 30 graffitizőt fogtak el ilyen módon. Sydney illetékesei azt nem voltak hajlandók elárulni, hogy hány ilyen szenzort helyeztek, illetve helyeznek el a tömegközlekedési járműveken. A rendszert nagyon gyorsan le lehet szerelni, így rövid idő alatt másik szerelvényre telepíthető át és akár szúrópróbaszerűen elvégezhető bizonyos viszonylatok ellenőrzése.
A The Sydney Morning Herald értesülései alapján a kormány 500 000 ausztrál dollárt fektet be a programba. Tavaly a graffitik eltávolítása 34 millió ausztrál dollárba került, az új rendszerrel ezt az összeget szeretnék csökkenteni. Németországban más módszert, drónokat alkalmaznak a vonatokat graffitizők ellen, hogy így szerezzenek bizonyítékokat ellenük. A szerelvények oldalára mázolt graffitik eltávolítása évente 7,6 millió eurójába kerül a német vasútnak.
A jövőben a tömegközlekedési járműveken úgynevezett elektronikus egércsapdát alkalmaznának, amely "kiszagolná" a graffitizők eszközeit. A módszert már jelenleg is tesztelik Sydney tömegközlekedési járművein. Az elektronikus egércsapda olyan szenzorokat tartalmaz, amelyek érzékelik a graffitizők által használt festékes flakonokban lévő alkotóanyagokat, például az aeroszolt. Amennyiben a szenzor jelez, akkor azonnal megkezdődik egy videofelvétel és a rendszer egyúttal a rendőrséget is riasztja, hogy az illetőt lehetőleg már a következő megállónál őrizetbe vehessék. Az elektronikus egércsapdákat úgy helyezték el, hogy azokat a tömegközlekedési járműveken tartózkodók ne ismerhessék fel.
A CBC News tudósítása szerint módszer rendkívül hatékony, hiszen a tesztidőszak során már 30 graffitizőt fogtak el ilyen módon. Sydney illetékesei azt nem voltak hajlandók elárulni, hogy hány ilyen szenzort helyeztek, illetve helyeznek el a tömegközlekedési járműveken. A rendszert nagyon gyorsan le lehet szerelni, így rövid idő alatt másik szerelvényre telepíthető át és akár szúrópróbaszerűen elvégezhető bizonyos viszonylatok ellenőrzése.
A The Sydney Morning Herald értesülései alapján a kormány 500 000 ausztrál dollárt fektet be a programba. Tavaly a graffitik eltávolítása 34 millió ausztrál dollárba került, az új rendszerrel ezt az összeget szeretnék csökkenteni. Németországban más módszert, drónokat alkalmaznak a vonatokat graffitizők ellen, hogy így szerezzenek bizonyítékokat ellenük. A szerelvények oldalára mázolt graffitik eltávolítása évente 7,6 millió eurójába kerül a német vasútnak.