SG.hu

Merre tovább drónok?

Több százezer távvezérelt repülőt adtak el, de a szabályozás annyira gyerekcipőben jár, hogy még az sem tisztázott milyen törvények vonatkoznak rájuk.

Vasút, autó, repülőgép, mozgólépcső, internet - csak pár olyan technikai fejlesztés, amelyek az elmúlt évszázadban jelentek meg és az emberek kezdeti félelmének legyőzése után a mindennapjaink részeivé váltak. A drónok lesz a következő olyan technikai újítás, amely hamarosan meghatározza mindennapjainkat? Az Explico elemzőinek csapata szerint a válasz igen. Ők egy olyan világot vizionálnak - amely amúgy nyugaton már a rideg valóság részévé kezd válni - ahol a drónok részt vesznek az áruszállításban, természetvédelemben, mezőgazdasági munkákban, de akár a bűnüldözésben is.

De mi is az a drón? Mester Máté, az Explico vezető elemzője szerint már erre a kérdésre sem lehet hagyományos választ adni. Annyi tudható, hogy Európában 300 és 500 ezer közé teszik a pilóta nélküli, távvezérelt gépek számát, amelyek különböző méretű, súlyú, hatótávolságú eszközöket foglalnak magukba. A szabályozás annyira gyerekcipőben jár még hogy azt sem lehet kétséget kizáróan eldönteni, hogy ezek az eszközök a légiközlekedés kategóriájába tartoznak-e.


A jelenleg hatályos EU-s előírások szerint a 150 kg alatti tömegű légi járművek szabályozása tagállami hatáskörbe tartozik, így a nemzetek maguk dönthetnek arról, hogy milyen szabályokat alkotnak rájuk. De egyáltalán a légi jog szabályait kell-e a kérdésre alkalmazni? Az USÁ-ban jelenlévő netsemlegességi vita egyik központi problémája, hogy a 20 évvel ezelőtti, 1996-os telekommunikációs törvény jogi fogalmaival közelítik meg a kérdést - emlékeztetett Orbán Miklós, a cég partnere. Talán a definíció megalkotásához legközelebb az Egyesült Államok áll, ahol a célhoz kötöttség és az emberi beavatkozást mellőző önálló repülés az a két elem, amely megléte esetén drónokról beszélnek.

Orbán Miklós szerint annyi biztos hogy egy technikai robbanás kapujában állunk, ami rengeteg hétköznapi jogi kérdést is felvet. Hol repülhet egy drón? Berepülhet-e a paksi atomerőmű fölé, vagy akár csak a szomszéd kertjébe? Kell-e légtérhasználati engedélyt kérni a reptetéshez? Szükséges-e egy drónhoz regisztráció, felelősségbiztosítás vagy esetleg valamiféle jogosítvány? Ki a felelős, ha két drón összeütközik? És ha az egyik rázuhan egy autóra? Egyáltalán kell-e szabályozni, vagy majd a laissez-fair (a lehető legkisebb beavatkozás) alapelve mentén kialakul egy szabályozás magától? Esetleg a piaci szereplők kezébe kéne adni a döntés jogát?

Európa több országa (élükön Németország, Franciaország és a skandináv államok) a szabályozhatóság mellett teszi le a voksukat és a korábbi légtérjogi eszközöket igyekeznek átültetni erre a helyzetre. A szabályozásnak azonban komoly tisztázó kérdésekkel is szembe kell néznie. Ha az állam ugyanis túl korán szabályoz egy kialakulóban lévő technikai kérdést, azzal a piacot és a fejlesztést fullaszthatja meg. Ugyanakkor a késedelem is ilyen kárt okozhat: a piacon jelen levő cégek már most arra panaszkodnak, hogy a bizonytalan jogi környezet miatt nem mernek komolyabb befektetéseket eszközölni, hisz nem tudhatják milyen szabályoknak kell megfelelni.


A szabályozást megúszni úgy néz ki nem lehet, hisz rengeteg lényegi kérdést is érint. A legfontosabb a légi közlekedés biztonsága, amelyből az állam nem tágíthat. A bűnözés vagy terrorizmus forradalmát is magával hozhatja az eszköz. Mit ér a reptéri átvizsgálás, ha egy drónnal fel tudunk juttatni a repülőre robbanószert? Ha egy vadkacsaraj tönkretehet egy utasszállítót, vajon pár drón mire lehet képes? Nem elhanyagolható kérdés a magánélet biztonsága sem. A drónok elterjedésével szinte sosem lehetünk egyedül: megfigyelhetik szokásainkat, és akár egy rájuk szerelt arcfelismerővel vagy hőkamerával már komolyabb adatokat is szerezhetnek a magánéletünkről - jegyzi meg Kovács Gábor az Explico adatvédelmi szakértője.

Sokan féltik az alacsony költségek miatt munkahelyüket, hisz adott esetben a csomagküldés, postai kézbesítés költséghatékonyabb, gyorsabb lehet így. Mások bizalmi kérdésnek is megélik az új helyzetet: megérett-e már az emberiség arra, hogy ilyen "robotokban" megbízzon? Az ellenzők azonban a megnövekedett hatékonyságra, számos ágazat korszerűsítésére (haditechnika, hírszerzés, mezőgazdaság, térképészet, természetvédelem vagy akár életmentés) nehezen tudnak ellenérvekkel reagálni. Elég csak arra gondolni, hogy a napokban történt nepáli földrengés során is rengeteg drón segíti az életmentők munkáját.

Jelenleg Magyarországon nincs kifejezetten drónokra vonatkozó szabályozás, ám ahogy azt az Explico csapata megsúgta, kormányzati körökben már foglalkoznak a kérdéssel. Hogy a magyar kormányzat végül milyen megoldások mellett teszi le a voksát az még nagy kérdés, jelenleg még előterjesztés sem készült, remélhetőleg hamarosan fény derül rá.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • Zero001 #13
    Nem ment kicsit agyadra a magánszféravédelem? Képzeld, nap mint nap mennek el melletted emberek az utcán, akiknek VAN SZEMÜK! LÁTNAK is vele! Sőt, aztán EMLÉKEZNEK RÁ!
    Nekik is legszívesebben kitépnéd a szívüket, mi?
  • kvp #12
    "Van egy full hobbyfelhasználású drón, mondjuk a Parrot AR.Drone 2.0. a súlya alapján vizsgázni kellene, ha vezetni akarja valaki. Ez most komoly?"

    Igen, egy ilyen nagy dronnal mar le lehet szedni tavolrol egy mozgo autot is ha tudja megfeleloen vezetni az ember. 250 gramm alatt meg nem olyan gaz az sem ha fejbe ver egy embert, a folott mar igen.

    "És mi van akkor, ha valaki mégsem szabálykövető? Hogyan lehet ellenőrizni, hogy egy adott drónt jogosan vezet-e valaki? Szépen kinéző, de betarthatatlan szabályról van szó."

    Ausztriaban valahogy a betartatjak a gyorshajtasi es a parkolasi szabalyokat is, meg minden mast is. A 30 meteres repulesi magassag is azert van, mert az alatt meg az ingatlan tulajdonosa donti el, hogy beengedi-e a jarmuvet a telkere vagy sem. A folott, meg hatosagi engedely kell mar a felszallashoz is. Ha csak 1 embernek nem tetszik azok kozzuk akik latjak, akkor gyorsabban viszik el a dront a tulajjal egyutt, mint hogy lemeritene az aksit.

    Egyebkent a jo megoldas az lenne, ha minden dront a forgalomba hozatal/uzembe allitas elott be kellene soroltatni kaegoriakba.

    1: Lenne a gyerekjatek, ezek a kamera nelkuli, meg egy macskara sem veszelyes kis jatekok. Ezeknek a jatekbiztonsagi szabalyoknak kellene csak megfelelniuk. Konnyites, ha pl. infras, tehat nem tud kimenni a latoterbol es a hatotavbol, mert akkor azonnal kikapcsol es leesik. Filleres taviranyitos kisauto kategoria.

    2: A masodik a hobbi dron kategoria, ezek az atlag taviranyitos repulokkel azonos kategoriaba esnenek, azonos szabalyok mellett. Ez utobbi egy viszonylag jol szabalyzott terulet jelenleg is.

    3: A harmadik a profi eszkozok, azaz valodi dronok kategoriaja, amik filmezestol a szallitasig sokmindenre hasznalhatoak. Ezekhez rendes legterhasznalati engedely es dronvezetoi vizsga kellene, tovabba felelosseg es egyeb biztositasok. Minden ilyen dront nemzetkozi azonositoval kellene ellatni, mint a sportrepulogepeket es forgalomba allitas elott atvizsgalnak oket biztonsagi szempontok szerint. A repulesuket a legiiranyitas felugyelne a kotelezo fedelzeti jelado es a radarkep alapjan.
  • Garfield #11
    Hiába van szabályozás már, a kérdések továbbra is adottak:

    1. Van egy full hobbyfelhasználású drón, mondjuk a Parrot AR.Drone 2.0. a súlya alapján vizsgázni kellene, ha vezetni akarja valaki. Ez most komoly?
    2. És mi van akkor, ha valaki mégsem szabálykövető? Hogyan lehet ellenőrizni, hogy egy adott drónt jogosan vezet-e valaki? Szépen kinéző, de betarthatatlan szabályról van szó.
  • aru #10
    Mit csinálsz akkor ha az illetőnek van 3000 forintért kiváltott eseti légtérhasználati engedélye az UAV-re amit irányít és te ezzel a cselekedettel büncselekményt követsz el?
    Utoljára szerkesztette: aru, 2015.04.29. 20:53:38
  • Alien69 #9
    Kevés az ismereted, szerintem. Egy RC helire/quadcopter-re NEM kell kamera, hogy lehessen irányítani. Ha van is rajta kamera, akkor két fajta lehet, az egyik egy "normál" kamera, ami rögzíti a képet, a második esetben meg el is küldi egy távoli eszközre (FPV). Persze, bizonyos távolságban már FPV alap, mert szem elől tévesztve a cuccost, nem bizti, hogy látja-e többé. Ami feletted van légtér sem a TE tulajdonod, legalábbis, nem teljesen, mert akkor ha ez így lenne, akkor a repülőket is lelőhetnéd.
    Védekezni ellenük meg nem nehéz, kell venni egy "drónt", és levadászni vele a másikat.
  • kamionosjoe #8
    Ausztriában már vannak erre vonatkozó szabályok.

    Ez nagyjából annyit tesz, hogy 79 Joule mozgási energiáig (körülbelül 250 gramm súllyal) és 30 méteres repülési magasságig egyszerű játéknak minősülnek. Efölött viszont már engedélyt kell hozzá kérni és egy vizsgát is kell tenni az eszköz irányítójának.
  • zola2000 #7
    Akkor majd az utcán fogják a drónok házhoz szállítani az árut ... szabályozva.
  • Nemzsidó #6
    Mivel nincs szabályozva, ha egy ilyen drónt észreveszek, minden eszközzel megpróbálom hatástalanítani, leszállásra kényszeríteni, mivel semmibe veszi magánszférámat, különösképpen akkor, ha kamera is van rajta (márpedig kell, hogy legyen, az irányíthatósága miatt). Ha a későbbiekben szabályozzák is a repülésüket, az előző indok megmarad, s ténykedésem a drónok ellen úgyszintén. Ez ellen a "reptető" úgy tud védekezni, hogy nem irányítja közelembe eszközét, bárhol tartózkodjam is éppen, vagy olyan magasságban tartja, ami számomra elérhetetlen. Azonban itt meg kell jegyezzem, ha az efféle "új technológiákat" bevezetik, ránk erőltetik és engedélyezik, nekem, jogaim megvédéséhez valami eszközt kell találnom (pl. fegyvert), amivel megakadályozhatom az esetleges kukkolókat, hallgatózókat, stb. tevékenységük folytatásában. Az éppen felettem, vagy házam fölött lévő légtér tiltott terület a drónok számára, az átrepülésüket sem engedélyezem!
  • Garfield #5
    Mert például amíg a távirányítós repülő/helikopter eddig egy szűk, elkötelezett és felelősségteljes mikroközösség szórakozása volt, addig a mai drónok mindenki számára elérhető hobbieszközök. A távirányítós repülős kiment valahova a mezőre, ahol senkit sem zavart és élte a hobbiját, drónt pedig a szó szoros értelemben vett szomszédos Pistike röpteti akár a kertvárosban, akár bármilyen közlekedési út felett. A rátett kamera pedig alapvetően súlyosbítja az egészet.
  • Montanosz #4
    Zero001
    lényeg hogy ezek maguktol gps kordináta alapján mondjuk elviszik neked a táblacsokit a boltbol
    mondjuk ezt a szomszédom kutyája is megcsinálja, kosarat raknak a szájába, pénzt abba és visszafelé hozza a cuccost